Bij Flair houden we van vrouwen die dingen in beweging zetten, die durven, die springen, die tegen de schenen durven te schoppen en die ons inspireren tot grootse dingen. Dertig weken lang laten we elke week een markante jonge vrouw aan het woord. Deze week aan de beurt: Michèle Cuvelier.
Meet Michèle
- Op 12 mei 1992 geboren in Izegem.
- Studeerde Drama-Woordkunst aan het Conservatorium in Antwerpen.
- Nam in 2010 deel aan ‘Studio Dada’, een project van Studio Brussel waarbij de radiozender op zoek gaat naar nieuw radiotalent.
- Vijf jaar later werd ze er officieel aangenomen. Ze begon als verkeersmeisje en presentatrice van het programma ‘Nightcall’, en presenteerde vervolgens het avondprogramma ‘Zender’ en ‘De Maxx’ op zaterdag.
- Eindigde in het najaar van 2018 op de derde plaats bij tv-quiz ‘De Slimste Mens ter Wereld’ én presenteerde ‘De Warmste Week’ samen met Eva De Roo en Otto-Jan Ham.
- Verzorgt sinds februari 2019 elke weekdag het ochtendblok van 6 tot 9 uur.
- Is op Twitter te volgen via @michelecuvelier en op Instagram via @cuveliermichele.
Op vijf jaar tijd ging ze van verkeersmeisje naar het ochtendblok. Maar onder het motto ‘Doe mo geweune geweune’ blijft Studio Brussel-presentatrice Michèle Cuvelier (28) ondanks alle lof het liefst met haar West-Vlaamse voeten op de grond.
‘Ze is de hardste werker van Studio Brussel, ze heeft een prachtige stem en ze vóélt hoe je het best iets vertelt aan een luisteraar. Ze is een betere radiomaker dan ik’, liet Linde Merckpoel ooit optekenen over haar opvolgster Michèle Cuvelier. Sinds februari 2019 sjeest de West-Vlaamse brunette elke weekdag om kwart voor vijf van haar woonplaats Schaarbeek naar het VRT-gebouw om er wat door velen ‘het schoonste blok ter wereld’ wordt genoemd te presenteren.
Hoewel ze al van jongs af aan dictielessen volgde, zag Michèle, die opgroeide in Ardooie, zich als kind later eerder bloemiste, bibliothecaresse of econome – ‘Heel gek, want ik suck echt in wiskunde’ – worden. Pas toen ze op haar achttiende op aanraden van haar leerkracht dictie deelnam aan ‘Studio Dada‘, kreeg de radiomicrobe haar te pakken. Vijf jaar later schoof Studio Brussel haar een vast contract onder de neus. Sindsdien was ze al verkeersmeisje, festivalreporter en presentatrice van onder meer ‘Zender’, ‘De Maxx’ en ‘De Warmste Week’. Nog geen vijf jaar nadat ze bij Studio Brussel was begonnen, werd ze gevraagd om het ochtendblok voor haar rekening te nemen. Haar eerste reactie? ‘Oei, maar dat kan ik toch helemaal niet?’
‘Ik ben mijn eigen grootste criticus. Ik ben me heel bewust van wat ik kan en wat ik niet kan. Als ik terugkijk op de afgelopen vijf jaar, kan ik niet anders dan me de bedenking maken dat het maf is gelopen. Toen me eind 2018 het ochtendblok werd aangeboden, bekroop me even het gevoel dat ik dat niet zou kunnen. Maar ik moest springen, want dat is het ding bij Studio Brussel: ze vragen of je zin hebt om een bepaald programma te presenteren en je kan niet weigeren. Omdat het een uitdaging is die je niet kan laten liggen, maar ook omdat ze je dat vertrouwen geven.’
Iedere radiopresentator heeft z’n eigen stijl. Hoe probeer jij je te onderscheiden van de anderen? Wat is typisch Michèle?
‘Da’s natuurlijk wat gek om over jezelf te zeggen (lacht). Ik vind dat je op de radio net zo moet praten als in het echte leven. Ik hou ervan om te horen wat voor iemand er aan de microfoon zit. Is dat iemand met een dialectisch klankje? Allemaal goed, maar je moet voelen dat het een persoon van vlees en bloed is. Ik heb les gekregen van Sofie Lemaire, en zij noemt dat “de vriendencheck”: spreken tegen de luisteraar alsof je iets zou vertellen aan een vriend of vriendin. Als dat het geval is, ben je goed bezig. Eigenlijk zou een radiopresentator iemand moeten zijn met wie je een pint wil gaan pakken. Je moet hem of haar niet altijd per se tof, slim of grappig vinden, maar die persoon moet wel aangenaam en vooral écht zijn. Die vriendencheck probeer ik elke dag te doen. Verder ben ik van nature goed met taal. Als je naar mij luistert, zal je merken dat die eruit gutst. Het juiste woord op de juiste plaats: zo heb ik het graag.’
Je voorganger Linde Merckpoel noemde je ooit een strever die maniakaal met details bezig is; een bulldog zelfs, die niet loslaat tot het perfect is. Klopt dat beeld van jou?
‘Nogal, ja (lacht). Ik heb net m’n huis gepoetst en ik kan het niet af als het niet helemaal schoon is. Alleen de keuken schoonmaken is géén optie. Ook in de studio heb ik graag de touwtjes in handen. Al heb ik door de jaren heen geleerd dat er niets zo saai is als een perfect voorbereide show, zowel voor jezelf als voor de luisteraar. Wanneer er iets technisch misloopt in de studio, word je uit je comfortzone geslingerd en gebeurt er iets interessants. Dan is het een kwestie van zwemmen of verzuipen, maar als je dan achteraf op je pootjes belandt, is dat het zaligste gevoel ooit. Dan weet je weer waarom je het doet.’
Toen je begin 2019 het ochtendblok toegewezen kreeg, werd jij naar voren geschoven als zij die Studio Brussel weer moest verscherpen en muzikale geloofwaardigheid moest bieden. Hoe ga je om met die druk?
‘Ik denk dat ik over tien jaar terugblik en denk: kinneke toch, hoe heb jij dat geflikt (lacht)? Kijk, het is een heftige wereld en mensen hebben nu eenmaal meningen, maar ik probeer nuchter te blijven en te zeggen: ik ga alles doen wat ik kan, maar ik kan ook niet meer dan dat. Ik heb mij nooit uit de naad gewerkt enkel en alleen om mij te bewijzen voor iets of iemand. Ik doe gewoon mijn best. Want ik ben een perfectionist, dus als ik al mijn best doe, dan doe ik héél hard mijn best. Verder denk ik dat het vooral belangrijk is om eerlijk te zijn en jezelf te blijven. Beide voeten op de grond. Anders word je zot.’
Is dat die typische nuchterheid waar West-Vlamingen bekend om staan, denk je?
‘Wel, ik hoorde mezelf net bezig en dacht: misschien is het dat wel. Doe mo geweune geweune. Je hebt wat je hebt en daar moet je het mee doen. Niet meer, niet minder.’
Wat brengt de toekomst voor jou? Heb je nog bepaalde dromen of ambities die je wil verwezenlijken?
‘Oh, ik wil nog zoveel doen! Maar wát juist, daar kan ik de vinger niet op leggen. Ik ben nog jong en ik zit nu al in die ochtendstoel. Voorlopig zit ik daar goed, dus laten we nog maar even afwachten. Wie weet wat er nog allemaal op m’n pad komt. Er wordt weleens gezegd dat de ochtendshow het summum is. Maar wat doe je nadat je het summum hebt bereikt? Ik wil vooral nog heel lang mijn stem blijven gebruiken en nog veel radio maken. Hoe en wat, dat valt niet te voorspellen. Mocht iemand mij vijf jaar geleden hebben gezegd dat ik op m’n 26ste het ochtendblok zou krijgen, dan had ik die persoon voor gek verklaard. Dus misschien zit er ook nu weer iets aan te komen waarvan ik nooit had durven dromen. En dan moet de perfectionist springen (glimlacht).’
Tot slot: wie is jóúw rolmodel?
‘Greg James, de ochtendshowpresentator van BBC Radio 1. Hij is ’s ochtends altijd heel zen. Hij heeft geen streken, maakt zichzelf graag belachelijk en is uiterst openhartig. Verder wil hij dat zijn show zoals een clubje is waar iedereen zich welkom voelt. Geweldig mooi, vind ik dat.’
Waarom Michèle?
Redactrice Elke: ‘Michèle heeft niet alleen een fantastische muzieksmaak – we zouden de beste festivalbuddy’s zijn! – ze was ook degene die ervoor zorgde dat ik het afgelopen jaar niet met tegenzin aan die files begon. Het gebeurde geregeld dat ik zelfs op m’n eindbestemming in de auto bleef zitten om in alle rust nog even naar haar ochtendshow te luisteren.’
Nog meer markante vrouwen onder de 30:
- Amaya Coppens (26): ‘De woede die ik voel, is sterker dan de angst. Ik kan niet zwijgen terwijl het Nicaraguaanse volk wordt lastiggevallen en vervolgd’
- Kaoutar Achahbar (23): ‘Ik ben het ultieme bewijs dat het niet is omdat je een hoofddoek draagt, dat je geen kans maakt in het leven’
- Auriane Borremans (26): ‘We gaan de wereld niet redden door allemaal veganist te worden’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier