'Het is al gebeurd dat ik enkel voor tv-optredens werd uitgenodigd om het volledig blanke panel van een vrouwelijke of exotische toets te voorzien.'
30 onder de 30: Serine Ayari (28): ‘Weinig vrouwen houden comedy vol. De bedreigingen en haters maken het moeilijk’
Bij Flair houden we van vrouwen die dingen in beweging zetten, die durven, die springen, die tegen de schenen durven te schoppen en die ons inspireren tot grootse dingen. Dertig weken lang laten we elke week een markante jonge vrouw aan het woord. Deze week aan de beurt: Serine Ayari.
Meet Serine
- Werd op 10 september 1991 geboren in Brussel.
- Verliet op haar achttiende de schoolbanken, zonder diploma.
- Besloot in 2017 om na een resem uiteenlopende jobs voor haar echte passie te gaan: stand-upcomedy en acteren. Haar bekendste rol tot nu toe is die van de Marokkaanse mama Esma in ‘De Luizenmoeder’ op VTM.
- Ze treedt op in het Engels, Frans en Nederlands, en ze spreekt ook vloeiend Arabisch.
- Te volgen op Instagram via @serine.ayari.
Het heeft even geduurd voor Serine Ayari haar weg vond in het leven. Als kind had ze al snel door dat de schoolbanken niet voor haar gemaakt waren. Op de speelplaats werd ze ‘King Kong’ gedoopt vanwege haar gewichtsproblemen. Steun van de leerkrachten kreeg ze niet, wat zich na een tijdje reflecteerde in haar schoolresultaten. Hoewel ze altijd leergierig is geweest, strooiden dyslexie, concentratieproblemen en faalangst roet in het eten. Na jarenlang spijbelen besloot ze er op haar achttiende de brui aan te geven en de schoolbanken zonder diploma te verlaten. Tot drie jaar geleden fladderde de Vilvoordse met Tunesische roots van de ene job naar de andere. Zo was ze in haar jonge leven al vastgoedmakelaar, gaf ze Engelse les, werkte ze voor Louis Vuitton en presenteerde ze een belprogramma rond astrologie op de televisie.
Op haar 26ste waagde Serine de sprong en ging ze voluit voor haar passie: stand-upcomedy en acteren. Ze trad al op in Londen, Parijs, New York en Tokio, en ze wist een rol te versieren in de comedyreeks ‘De Luizenmoeder’ op VTM. Haar main goal? Aan de hand van humor de positie van de vrouw in de samenleving aankaarten. Op het podium vertelt ze over haar leven, over haar Tunesische roots en over hoe het is om een kind van immigranten te zijn. Dat doet ze trouwens zonder enige zelfspot te schuwen.
Hoe ben je met stand-upcomedy begonnen?
‘Ik heb altijd de behoefte gehad om me op een creatieve manier te uiten, maar als klein meisje besefte ik al snel dat het artistieke milieu een elitair kantje kent. Zo werd ik door mijn danslerares op het matje geroepen omdat ik geen dure panty droeg. Toen ik gitaar wilde leren spelen, kreeg ik het advies om een exemplaar van 300 euro aan te schaffen. Ik kwam thuis nooit iets tekort, maar ik vond het gewoon absurd om zo veel geld uit te geven om me creatief te kunnen uiten. Toen ontdekte ik de Servische kunstenares Marina Abramović. Haar truc was om zichzelf in te zetten als kunstvoorwerp. Zo ging ze voor haar werk “The Artist Is Present” op een stoel zitten, waarna bezoekers tegenover haar mochten plaatsnemen om haar te bekijken. Abramović deed me inzien dat je niet hoeft te schilderen of zingen, maar dat de mens een kunstwerk op zich is.’
Hoe ben je erin geslaagd om toe te treden tot het het besloten comedymilieu?
‘Op mijn 26ste besloot ik voor mijn passie te gaan nadat ik erachter was gekomen dat Andrew Schulz, een Amerikaanse comedian die ik geweldig vind, naar België kwam. Ik wilde hem dolgraag ontmoeten en hem mijn werk tonen. In de aanloop naar zijn show deed ik tal van open mics over het hele land. Toen ik voor het eerst op een podium stond, voelde dat aan als thuiskomen. Ik wil mensen aan het denken zetten, maar hen vooral doen lachen, dat geeft me zoveel voldoening. Uiteindelijk heb ik Schulz ontmoet. Hij stelde meteen voor om het voorprogramma van zijn onemanshow te verzorgen in Amsterdam, en zo is de bal aan het rollen gegaan. Kort daarna trok ik in mijn eentje en met amper geld op zak naar New York om er comedybars af te schuimen en zo veel mogelijk bij te leren.’
Is het moeilijk om als vrouw naam te maken in de comedywereld?
‘Ja, want als vrouw moet je twee keer zo hard knokken. Ik heb het lange tijd niet willen toegeven, maar intussen kan ik er niet omheen dat er nog heel wat ongelijkheid heerst in dat milieu. Je wordt als vrouw constant beoordeeld. Het is al gebeurd dat ik enkel en alleen voor tv-optredens werd uitgenodigd om het verder volledig blanke panel, bestaande uit voornamelijk mannen tussen 30 en 50 jaar, van een vrouwelijke of exotische toets te voorzien. Ook krijg ik vaak opmerkingen à la: “Leuk om een meisje in het stand-upmilieu te hebben dat uit het getto komt.” Alleen groeide ik helemaal niet op in het getto… Het is een harde wereld, en dat is meteen ook de reden waarom er zo weinig vrouwen zijn die het volhouden. De bedreigingen en haters maken het er zeker niet makkelijker op.’
Hoe ga je daarmee om?
‘Soms valt het nu eenmaal niet te negeren. Ik heb al eens optredens moeten annuleren omdat ik me niet veilig voelde. Ik heb niets tegen kritiek zolang die constructief is, maar ik kreeg ook al haatmails waarin te lezen stond dat ik moest worden vermoord of verkracht omdat ik als vrouw van Maghrebijnse origine op het podium durf te verkondigen dat ik niet praktiserend ben. In de ogen van mijn haters ben ik een schande voor mijn gemeenschap en voor mijn ouders. Ik diende een klacht in, maar voorlopig bleef die zonder gevolg. Ook op Twitter en Instagram rapporteer ik haatdragende accounts, maar er gebeurt niets. Soms kom ik na het ontvangen van zulke mails drie of vier dagen niet buiten omdat ik er echt van moet bekomen, maar de mindere kanten van mijn bestaan als stand-upcomedian zullen me niet tegenhouden om mijn passie te blijven beoefenen.’
Wat verwacht je van 2020?
‘Op 2 april gaat mijn Engelstalige onewomanshow in première. Daarnaast werk ik aan een Franstalige voorstelling. Ik hoop mijn carrière als stand-upcomedian te kunnen blijven combineren met televisie- en acteerwerk. In Vlaanderen heb ik al enkele mooie rollen te pakken kunnen krijgen, waaronder eentje in “De Luizenmoeder” op VTM, maar ik doe ook audities voor Franstalige rollen.’
Tot slot: wie is je rolmodel?
‘Ik hou enorm van Chelsea Handler, een Amerikaanse comédienne. Ik ben niet zozeer fan van haar werk als stand-upcomedian, maar eerder van haar talkshows en documentaires. Ze is ongegeneerd zichzelf, en dat bewonder ik. Ook de Sri Lankaans-Britse zangeres en rapper M.I.A. is een van mijn voorbeelden. Ik heb zeer veel respect voor artiesten die hun bekendheid inzetten voor de goede zaak.’
Waarom Serine?
Chef reportage Elisabeth: ‘Serine durft zich als comédienne telkens weer opnieuw kwetsbaar op te stellen. En dat in een mannenwereldje, op een podium, voor een publiek dat je instant, voor de allerkleinste fout, afstraft. Uiteraard verdient Serine een plaats in onze lijst. Niet alleen omdat ze durft, maar ook omdat ze verdomd goed is in wat ze doet.’
Welke vrouw onder de 30 maakt voor jou het verschil? Mail de jury je kandidaat mét korte motivatie op 30@flair.be.
Nog meer markante vrouwen:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier