Je kan vanuit je kot van alles doen om de campagne te steunen, te beginnen met het gebruiken van de #BloomForChange-fotokader op Facebook.
#BloomForChange: geen stille mars tegen seksueel geweld dit jaar, wel een mooie online campagne
Omdat een tweede stille mars tegen seksueel geweld door de omstandigheden uitgesloten is, brengt PUNT. vzw de strijd tegen seksueel geweld dit jaar op een andere manier onder de aandacht. Met #BloomForChange wil de organisatie tien actiepunten voor de overheid de wereld insturen en hoop verspreiden.
Op 12 mei 2019 stapten zo’n 15.000 mensen in stilte door Antwerpen om te protesteren tegen seksueel geweld en grensoverschrijdend gedrag. Een week eerder was de 23-jarige Julie Van Espen vermoord door een veroordeelde verkrachter die vrijgelaten was nadat hij in beroep ging. Er ging een schokgolf door het land die een jaar later nog altijd voelbaar is.
Een PUNT. maken
PUNT. vzw, opgericht door een van de organisatoren van de stille mars, wil verandering zien en lanceert daarom de online campagne #BloomForChange. Op dinsdag 12 mei, exact een jaar na de stille mars, zullen ze een lijst van tien actiepunten tegen seksueel geweld voor de overheid publiceren. Die werden bepaald in samenwerking met organisaties zoals Sensoa, Child Focus, Plan International, Amnesty International en chatbox seksueelgeweld.be. De slogan van de campagne luidt ‘Maak een PUNT. van seksueel geweld’.
Voor de zichtbaarheid van de campagne ontwierp cartooniste Niet Nu Laura een kleurplaat en enkele Facebook-fotokaders. Die laatste zag je waarschijnlijk al op enkele profielfoto’s verschijnen. Je kan de kleurplaat downloaden op www.bloomforchange.be, ze inkleuren en op 12 mei – of gewoon nu al – voor je raam hangen. Op diezelfde site zie je een klok die aftelt tot 12 mei, wanneer je er een beleidsnota zal terugvinden die je kan ondertekenen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Bloemen voor hoop
PUNT. vzw werkt voor de campagne samen met Tuincentrum Abies in Deurne. De organisatie koos voor bloemen als beeld voor de campagne, ter verwijzing naar de fleurige persoonlijkheid van Julie Van Espen en omdat bloemen symbool staan voor hoop. Er worden deze week vijftig boeketten opgestuurd naar de vriendinnen van Julie, maar ook naar BV’s en influencers, met de vraag een video te maken tegen seksueel geweld en ter herinnering aan Julie. Het resultaat daarvan wordt dinsdag gepubliceerd.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier