'Opgeruimd stond nog nooit zo makkelijk netjes!'
5 tips van een home organizer die het opruimen van je thuis een pak gemakkelijker maken
Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Maar dat organiseren en opbergen kan soms een lastige klus zijn, vooral als je na het werk languit wil neerploffen in de zetel. Daarom doet organizer coach Joke Himpens de Home Organizing Opruim-Methode uit de doeken. Met deze 5 gemakkelijke stappen stond opgeruimd nog nooit zo netjes!
Onderzoeksbureau IVOX en meubelzaak Camber sloegen de handen in elkaar om de opberggewoontes van de Belg in kaart te brengen. Wat blijkt? Zo’n acht op de tien Belgen vinden dat een opgeruimde woning ook gelukkiger maakt. Daar besteden ze dan ook naar verluidt zo’n vijftig minuten per dag aan. Zo’n 52 % van de respondenten geeft zelfs aan dat rommel in huis zorgt voor stress.
Daarom legt organizing coach Joke Himpens al te graag het HOOM-stappenplan uit, wat staat voor Home Organizing Opruim-Methode. In vijf stappen kan je op een zo efficiënt mogelijke en logische manier een opgeruimd huis krijgen, wat je ook weer heel wat tijd bespaart om te genieten van andere dingen. Handig!
Maak je kasten leeg en verzamel alles per categorie.
‘Ga door elke categorie en maak stapeltjes van zaken die je wil houden en dingen die je liever weggooit of doorgeeft aan iemand. Plaats de zaken die je houdt terug in de kast en wel volgens het principe dat wat je het meest nodig hebt, dit op de best bereikbare plaats komt.’
Hanteer de techniek van drie bewegingen.
‘Hou bij dit wegleggen rekening met de techniek van drie bewegingen. Deze houdt in dat je idealiter niet meer dan drie handelingen moet uitvoeren wanneer je iets uit een kast of lade haalt. Stop iets bijvoorbeeld niet in een klein doosje die in een grotere doos zit, die dan weer in een lade zit waarvoor je eerst een kast moet opendoen.’
Richt je opbergruimtes logisch en ergonomisch in.
‘Richt je kasten en opbergruimtes ergonomisch in. Bij een vestiaire of dressing kies je bijvoorbeeld voor veel hangroedes omdat dit makkelijker is dan kleren telkens op te plooien en weg te leggen. Daarnaast voorzie je ook legplanken of een uittrekbaar legvlak vlak bij de grond waar je voeten sowieso al staan.’
Goede opberggewoontes beginnen bij goede voorzieningen.
‘Betrek zoveel mogelijk leden van het gezin bij het opruimen. Ook al lijkt het soms sneller te gaan wanneer je even snel in je eentje door alles raast, het is belangrijk dat elk gezinslid weet waar alles ligt, en waar ze het dus ook terug kunnen vinden. Dit bespaart jou op termijn heel veel tijd en moeite. Betrek kinderen al van jongs af aan in dit proces zodat ze meteen goede opberggewoontes aanleren.’
‘A clean desk is a clean mind’
‘Deze laatste stap kan je toepassen op je home office of je werkplek op kantoor. Papieren stapelen zich heel snel op en ogen gauw wanordelijk. We leerden al dat visuele onrust stress geeft in het hoofd wat logischerwijs de focus ondermijnt. Pas op je werkplek dus elke avond de verzamelen-sorteren-opbergen-techniek uit stap 1 toe. Zo begin je elke ochtend met een clean mind aan je clean desk. De sleutel hiernaartoe zijn aangepaste lades: weg met die diepe bakken vol rommel en hallo lades met compartimenten of uitrusting voor hangdossiers. Opgeruimd stond nog nooit zo makkelijk netjes.’
Meer deco:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier