Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© alexander popov via unsplash

Autobestuurders die op hun gsm tokkelen, is een frustratie die zowel bij voetgangers als fietsers vaak terugkomt.

Dit zijn de allergrootste ergernissen van weggebruikers in het verkeer

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Het is nog tot en met zondag 21 maart de internationale week van de hoffelijkheid achter het stuur. Vias, het kenniscentrum voor verkeers­veiligheid, ging daarom op zoek naar de grootste ergernissen van weggebruikers in het verkeer.


Wees een heer in het verkeer, of een dame uiteraard. Het is een motto dat we allemaal kennen, maar helaas passen we het niet altijd toe. Toch is het een goed idee om de komende dagen eens extra je best te doen, want het is de internationale week van de hoffelijkheid achter het stuur. Vias ging daarom eens horen bij de Belgen wat hun grootste ergernissen zijn in het verkeer. Het kenniscentrum voor verkeers­veiligheid hield een enquête bij zesduizend Belgen: zowel automobilisten, fietsers als voetgangers.

Slecht zichtbaar


Autobestuurders vinden het vooral frustrerend als fietsers rondrijden zonder verlichting, als ze slecht zichtbaar zijn en als ze op de rijweg fietsen wanneer er een fietspad is. Die drie zaken zijn volgens Vias perfect op te lossen door de verkeersregels te volgen: monteer fietslichten, draag een fluohesje en begeef je op de voor jou voorziene plaats op de openbare weg.

Bij voetgangers ergeren automobilisten zich aan het feit dat ze oversteken zonder te kijken, dat ze oversteken als het rood is voor hen en als ze oversteken terwijl er op minder dan twintig meter een zebrapad is. Ook dit zijn zaken die je als voetganger kan voorkomen door simpelweg het verkeersreglement te respecteren.

Gsm gebruiken


Natuurlijk legde Vias zijn oor ook te luisteren bij de zwakkere weggebruikers. Zo vinden fietsers en voetgangers het enorm frustrerend als autobestuurders op hun gsm zitten te tokkelen achter het stuur. Dat is gevaarlijk, want een seconde van onoplettendheid kan al een ongeval veroorzaken. Toch is dit niet de grootste bron van ergernis. Fietsers ergeren zich het meeste aan automobilisten die stilstaan of parkeren op het fietspad. Hierdoor zorgen ze voor een onveilige situatie waarbij tweewielers onverwachte manoeuvres moeten uitvoeren. Daarnaast vinden ze het ambetant als bestuurders hun richtingaanwijzer niet gebruiken. De grootste ergernis van voetgangers is dan weer dat autobestuurders hen geen voorrang verlenen aan een zebrapad en op een derde plaats staan automobilisten die te snel rijden.

Verkeersregels respecteren


Ook tussen de zwakke weggebruikers onderling zijn er heel wat frustraties. Zo vinden voetgangers het enorm vervelend als fietsers het voetpad gebruiken, als ze hen geen voorrang verlenen aan een zebrapad en als ze hun bel niet gebruiken. Fietsers frustreren zich dan weer als voetgangers oversteken zonder te kijken, als ze door het rode licht wandelen en als ze afgeleid zijn door hun gsm.

Vias concludeert dat er de laatste jaren heel wat ergernissen zijn in het verkeer. Deze spanningen hebben meestal niks te maken met hoffelijkheid, maar eerder met het niet respecteren van de verkeersregels. Terwijl die regels er uiteindelijk zijn om het verkeer voorspelbaarder én veiliger te maken. De wegcode naleven is de eerste essentiële stap voor meer wederzijds begrip tussen alle weggebruikers. Door je hieraan te houden, zorg je ervoor dat de kans op ergernissen bij de andere weggebruikers kleiner wordt.

Smile!


‘Deze nieuwe enquête van Vias toont aan hoe kleine dagdagelijkse gedragingen tijdens onze verplaatsingen niet alleen vervelend, maar soms ook gevaarlijk kunnen zijn’, aldus Georges Gilkinet, vicepremier en minister van Mobiliteit. ‘Tijdens deze week van de hoffelijkheid achter het stuur nodig ik iedereen uit om tegengewicht te geven aan deze vaststellingen. Laat ons glimlachen naar elkaar en zorg dragen voor de verkeersveiligheid van iedereen in het verkeer.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '