Misschien toch maar samen eens gaan lunchen?
AHA: deze 4 collega’s hou je maar beter te vriend
Ook al ben je niet het ‘frolleague’-type – in je privétijd heb je al vrienden genoeg – toch is het verstandig om een goede band op te bouwen met enkele sleutelfiguren op het werk. Het helpt je in je huidige job, en wie weet ook in je verdere carrière.
Die van hr
‘De naam van die van hr, geen idee…?’ Heb je nu zelf écht die bedenking gemaakt? Dan is er heel wat werk aan de winkel. Die van hr was degene die jou als een van de eersten verwelkomd heeft in het bedrijf, je naam – met een beetje geluk – juist heeft gespeld op je badge en je contract tot in de laatste kleine lettertjes heeeft opgesteld. So long, denk je vanaf dag twee? Allesbehalve. Hr is er niet enkel om nieuwe mensen in het bedrijf binnen te halen, maar ook om high potentials te spotten, te overwegen wie budget krijgt voor welke opleiding en te beslissen of er intern of enkel extern gezocht wordt bij een leidinggevende functie die vrijkomt. Zorg er dus tenminste voor dat de persoon in kwestie van je bestaan, voor- en achternaam afweet en daar ook nog eens goede connotaties bij heeft.
Hoe? Mail niet enkel om eisen te stellen in verband met extra vakantiedagen die bij je anciënniteit horen en om te klagen ‘dat jij bijlange niet zo veel verdient als collega X, terwijl jij toch harder werkt en meer capaciteiten hebt’. Zeg hallo in de gang, met naam erbij, vraag hoe het gaat terwijl je samen aan de koffiemachine staat en snij eens een thema aan dat het hele bedrijf aangaat en waarmee je toont dat je niet enkel op micro-, maar ook op macroniveau denkt. Een must voor zij die hogerop willen. Of kom zelf met een voorstel voor een opleiding of workshop die jou een meerwaarde lijkt voor je profiel. Zelfs als je geen grootse ambities hebt, is dat een goede zaak. Want wie wordt er gespaard bij de volgende besparings- en ontslagronde? Denk heus niet dat enkel je objectieve prestaties in de weegschaal worden gelegd. Iets met vriendjes en politiek is van alle tijden en alle organisaties.
De stagiair
Haar/zijn/hun macht lijkt nog onbestaande en haar/zijn/hun dagtaak lijkt vooral uit kopieerwerk en klusjes hier en daar te bestaan. Waarom dus tijd spenderen aan de schijnbaar minst invloedrijke persoon op de vloer, die waarschijnlijk binnen enkele weken voorgoed met de noorderzon verdwijnt? Het zal je verbazen, maar de stagiair is net de persoon bij wie je hulpvaardigheid en warme ‘goedemorgen’ de meest directe en grote impact kan hebben. Door de helft van de werkvloer wordt de stagiair immers straal genegeerd en vaak met de koosnaam ‘dingske, wat is je naam ook alweer?’ aangesproken.
Als er dan iemand – ja, jíj dus – regelmatig vraagt hoe het met de stagiair en het werk gaat, peilt naar de kater na het weekend en zonder aarzelen goede werktips deelt vanuit zijn ervaring, dan máákt die diens stage. Naast het feit dat het van jou een goed mens maakt, mag je niet vergeten dat de stagiair sowieso schriftelijk – en vaak ook mondeling – stageverslag uitbrengt bij de stageverantwoordelijke en soms de leidinggevende. Wordt er keer op keer in dat verslag over jou gesproken als ‘de sympathiekste’ of ‘zij van wie ik zo veel geleerd heb’ of ‘door haar wil ik deze job doen’, dan gaat dat niet ongemerkt voorbij. Bij een goede baas zal je drie eilanden naar voren hoppen en een schouderklopje krijgen, en wie weet wordt ‘de Mark’ van het bedrijfsblad wel richting jouw bureau gestuurd. Heb je een baas die je al om je werkijver haat, tja, dan... haat die jou waarschijnlijk nog evengoed. Maar in dat geval is helaas elke tip in dit artikel geen garantie op succes.
De IT-expert
De communicatie met deze persoon is vaak een uitdaging. Zit jij met een computerprobleem, dan is de kans groot dat je van haar/zijn/hun monoloog in IT-taal enkel de zin ‘Heb je de computer al eens herstart?’ begrijpt. Blijf kalm en werk je frustratie niet op de IT’er uit, maar lach om je eigen onwetendheid en loof de vakkennis van de persoon in kwestie. En hoe vaak heb je ná het oplossen van het probleem al een dankberichtje naar IT gestuurd? Daarmee bedoelen we niet een mail met de boodschap ‘opgelost’, maar iets wat minstens zeven woorden, de voornaam van de IT’er en een ‘dank u’ bevat.
Ook op andere momenten is het een meerwaarde om het bestaan van de IT’er te erkennen. Begroet de IT’er in de gang, maak een mopje in de lift en vraag eens naar haar/zijn/hun workload tijdens een receptie van het werk. De IT’er is het doorgaans gewend om genegeerd te worden, dus je collega kan met enig voorbehoud en blozende kaken reageren. Maar wie denk je dat de volgende keer als eerste geholpen wordt als het hele bedrijf met een computerprobleem te maken krijgt? Ja: jij, de sociale collega.
‘Gossip Girl’
Een gevaarlijk creatuur is het wel, die ‘gossiper’. Mijd je elk contact, dan wordt de persoon zeker gefrustreerd door je gebrek aan aandacht en is de kans groot dat jij het mikpunt van roddel wordt: ‘Ze voelt zich zeker te goed om met ons te babbelen.’ Aan de andere kant mag je ook niet te vaak met hem/haar/hen gezien worden, want dan denkt de rest van de vloer dat je een even grote roddelkont bent. Je moet dus de fijne grens aftasten tussen af en toe luisteren, maar je niet laten inpalmen.
Vermijd dus om elke dag aan dezelfde lunchtafel te zitten, maar vraag bijvoorbeeld of je voor de desbetreffende collega een koffie kan meebrengen of neem voor hem/haar/hen de prints mee van bij de printmachine, zolang je die dingen uiteraard ook voor andere collega’s doet. Een paar kleine attenties zullen meer indruk maken dan urenlang naar zijn monoloog luisteren. De kans is groot dat je door je attentheid een apart plekje in het hart van de ‘gossiper’ verovert, waardoor jij als een van de eersten mag weten wie er binnenkort van job verandert, wie niet goed aan het functioneren is en tussen welke twee bazen er heel wat haren in de boter zitten. En dat is informatie die jou in je job- en carrièreplanning goed van pas zou kunnen komen...
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier