Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

‘Kinderen beleggen hun boterham rijkelijker als dat ook zo op de pot staat.’

Hoeveel choco je op je boterham doet, hangt af van de foto op het potje

Het Instituut voor Mediastudies van de KU Leuven deed een nieuw onderzoek, waaruit blijkt dat we wel degelijk van jongs af aan vatbaar zijn voor reclame. Dat testten ze met… choco!


Professor marketingcommunicatie Tim Smits en doctoraatonderzoekster Goele Aerts vergeleken verschillende verpakkingen van diverse smeerpasta’s. Daarbij zaten een ongezonde variant zoals choco en een iets gezondere zoals smeerkaas.

Duidelijke reglementering


‘Kinderen die een pot kregen met een dikke laag choco op de afbeelding, bleken hun boterham duidelijk rijkelijker te beleggen dan kinderen die een normale laag voor zich zagen’, klinkt het bij de universiteit.

Daarom willen de onderzoekers nu dat er ‘een duidelijke reglementering is die de afgebeelde porties afstemt op wat voedingswaardetabellen als normale porties aanduiden.’ Maar dat is nog niet alles. Ze willen dat er ook op de verpakking van gezonde voeding portie-suggesties komen. ‘Iets wat vandaag zelden tot nooit gebeurt.’

Het onderzoek werd enkel uitgevoerd met kinderen, maar zelf maken we ons ook wel schuldig aan een net iets te dikke laag choco op onze boterham. Maar wil je dus dat je kind kleinere porties choco op zijn of haar boterhammetje smeert? Ga dan op zoek naar de pot waar maar een dunne laag op de foto staat.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '