Lees het volledige interview met de Studio Brussel-presentatrice volgende week in Flair.
Linde Merckpoel: ‘Ik maak geen ijdel product, veel vloggers doen dat wel’
Ze zou nog een tijdje het ochtendprogramma bij Studio Brussel voor haar rekening nemen, maar Linde Merckpoel (34) voelde dat ze nood had aan een nieuw project. Nu maakt ze een tweewekelijkse vlog voor de radiozender over dingen die haar interesse wekken. Flair sprak met haar over haar plotselinge jobswitch. Een voorsmaakje.
De titel van je vlogreeks is #Linde. Waarom heb je de keuze gemaakt om vanuit jezelf te vertrekken?
‘Net omdat een vlog zo intiem is, besloten we om het vanuit mijn leefwereld en verwondering te laten starten. #Linde gaat echter niet over mij. Het is anders dan de vorige flinterdunne vlogreeks die we maakten over mij en mijn collega’s. Dit weegt wel iets meer, althans dat is onze ambitie. Ik vind dat ik geen ijdel product maak. Veel vloggers doen dat wel. Maar als ik heel eerlijk ben: ik durf ook weleens te vloeken als ik achteraf mijn beelden zie. Als ik wat meer aandacht zou hebben voor hoe ik eruitzie als ik begin te filmen, zou ik gezien hebben dat mijn lippenstift uitgelopen was of mijn haar beter kon liggen. Ik denk dat mensen daarom ook graag naar mij kijken, omdat het eerlijk is.’
Ik had vroeger een iets kortzichtiger beeld van wat juist was en wat fout. Nu kijk ik enkel naar wat werkt voor mij.
Zullen we dan niets over jou bijleren? Ik onthield uit je eerste vlog alvast dat jouw bijnaam op de redactie ‘Snoepie’ is.
‘(lacht) Uiteraard zit er veel van mij en mijn persoonlijkheid in. Zo maak ik mijn derde video samen met een van mijn beste vriendinnen. Ik geef de dynamiek tussen ons prijs, maar wel ten dienste van het verhaal. Het is niet gratuit. Ik zou het moeilijk vinden om pakweg een random nacht in een hotel te filmen zonder dat het ergens over gaat. Via mijn vlogs kan je misschien een stuk van mijn huis of mijn boekenkast zien, maar ik zal nooit een vlog maken waarbij ik mijn living toon en vertel hoeveel de Ikeazetel of het tapijt kostte. Ik doe geen gesponsorde dingen omdat ik dat heel moeilijk vind. Wat als je dan ergens echt enthousiast over bent? Dan gaan mensen toch ook denken dat dat gesponsord is? Mensen mogen mij gerust vragen vanwaar mijn kleedje komt, maar ik zal het merk zelf nooit taggen. Dat is niet wie ik ben. Ik loop zo waarschijnlijk heel wat geld mis, maar dat is dan maar zo.’
Worden vlogs volgens jou minder serieus genomen door die hele influencercultuur?
‘Iedereen heeft zijn interpretatie van wat een vlog kan zijn. Voor sommigen is dat hun gesponsorde living tonen. Als zij daar gelukkig van worden, vind ik dat echt prima. Voor mij is dat een verhaal vertellen. Ik had vroeger een iets kortzichtiger beeld van wat juist was en wat fout. Nu kijk ik enkel naar wat werkt voor mij. Daarom misschien dat ik slechte commentaren sneller een plaats kan geven. Vind je mijn video’s slecht? Dan vind ik het absurd dat je toch gekeken hebt. Wat voor zin heeft het om je te omringen met dingen die je stom vindt? Dan ben je niet slim, toch?’
Lees het volledige interview met Linde Merckpoel vanaf dinsdag 19 maart in Flair. Haar laatste vlog bekijk je alvast hier.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier