Toeval? Spionage? Logica?
Luistert je smartphone je af? Wij geven voor eens en altijd een antwoord!
Je hebt het sowieso ook al meegemaakt: je praat met je collega’s/vrienden/familie over een random onderwerp en plots krijg je allemaal advertenties te zien van het onderwerp in kwestie. ‘Mijn smartphone luistert mij af’, is dan ook je eerste gedachte. Maar is dat ook zo? Dat vertellen we je hieronder.
Je zit op café te tetteren met je vriend(inn)en over het kopen van een nieuw bed en die avond zelf nog krijg je reclame van tal van meubelzaken. Sowieso heb je een gelijkaardige situatie al meegemaakt. De opmerking ‘Allé, we worden weer afgeluisterd’, steekt dan uiteraard meteen de kop op.
Ook onze hoofdredactrice Judith maakte het al mee. ‘We hadden het een tijdje geleden op de redactie over een héél specifiek iets. Dus niet de beste jeans, nieuwste mascara of andere onderwerpen die bij ons de revue passeren, maar iets héél concreets. Vooruit, ik gooi het in de groep: het ging over van die broekjes die je na de bevalling in het ziekenhuis krijgt. Zo’n giga slip in gaas waarin je de nog meer giga maandverbanden steekt die je dan moet dragen. Die avond kreeg ik een advertentie van… jawel, die specifieke broekjes. Ik heb nog gecheckt bij mijn collega’s of zij er iets van hadden opgezocht, maar nee. Anderzijds heb ik het zelf eens bewust getest: op een avond zo vaak mogelijk het woord “autobanden” en allerlei woorden die erbij horen zeggen, maar daar heb ik dan geen advertentie over ontvangen…
Zoek- en surfgedrag
Het is inderdaad niet zo simpel als ‘mijn smartphone luistert mij af’. Als je bepaalde apps op je smartphone toegang gaf tot je microfoon en/of camera, dan is het volgens het boek ‘Mijn smartphone luistert mij af – en 22 andere mythes over het digitale tijdperk’ van Mediawijs in theorie inderdaad mogelijk dat die apps (of spraakassistenten zoals Siri of Google Assistant) meeluisteren en bewaren wat je allemaal zegt. Maar in de praktijk is het voor bedrijven een erg dure en tijdrovende manier om informatie over jou te verzamelen. Er is ook weinig concreet bewijs dat grote techbedrijven en apps effectief meeluisteren.
Ze hebben namelijk veel makkelijkere trucjes om gepersonaliseerde reclame in je gezicht te duwen dan jouw dagelijkse gesprekken af te luisteren. Via cookies komen ze bijvoorbeeld meer te weten over je interesses en kunnen ze je interessante advertenties tonen. Reclame is dan ook gebaseerd op je zoek- en surfgedrag, je locatie, je contacten, eerdere aankopen of activiteiten op sociale media.
Stel: je bezoekt een vriend die maar niet kan zwijgen over de nieuwe pizzeria twee straten verderop en plots krijg je advertenties van diezelfde pizzeria. Toeval? Spionage? Of een van onderstaande redenen?
- Je bevond je in de buurt van de pizzeria.
- Je gebruikte hetzelfde wifinetwerk als je vriend.
- Onlangs zocht je nog een recept voor pizza.
- Je volgt meerdere pizzeria’s op sociale media.
- Veel van je vrienden op sociale media hebben interesse in pizza of bezochten al eens een pizzeria.
Zoals je ziet, kunnen er dus verschillende verklaringen zijn waarom je plots advertenties krijgt van een onderwerp waar je het net over had. En ook waarom het niet lukt om duizend keer hetzelfde te herhalen in de hoop dat je kan bewijzen dat je afgeluisterd wordt. Er zit wel degelijk een logica achter!
‘Mijn smartphone luistert mij af – en 22 andere mythes over het digitale tijdperk’ van Mediawijs is nu beschikbaar – € 24,99 – ontdek het hier!
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier