Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Gelukkig wel nog op het gewone menu

McDonald’s schrapt deze lekkernijen uit zijn Happy Meal wegens ‘te ongezond’

Fastfoodgigant McDonald’s wil af van zijn ongezonde imago. Daarom heeft de keten beslist dat er een paar aanpassingen moeten gebeuren aan een van hun menu’s.


Om van dat ongezonde imago af te geraken, zal McDonald’s wel héél erg goed zijn best moeten doen. In alle 160 (!) de landen waar McDonald’s restaurants heeft, zullen de Happy Meals worden aangepast, zodat één maaltijd maximaal 600 calorieën zal bevatten. Van die calorieën zal maar 10 procent uit verzadigde vetten en 10 procent uit toegevoegde suikers komen. Ook mogen ze niet meer dan 650 milligram zout bevatten. Daarom wordt de cheeseburger nu van het kindermenu gehaald. Ook Fristi en chocolademelk worden om die reden afgeschreven.

Het is niet omdat de cheeseburger en de chocolademelk niet meer op het menu staan, dat ze niet meer verkrijgbaar zullen zijn. Wie er specifiek om vraagt, zal ze wel nog krijgen. Het aantal bestellingen zal zo volgens McDonald’s wel dalen. Vier jaar geleden haalden ze de frisdrank al van het kindermenu en toen daalde de vraag naar frisdrank aanzienlijk, aldus McDonald’s.

Niet de eerste keer


Er zijn ook nog wat andere, kleinere aanpassingen. Zullen de portie frietjes bij het Happy Meal kleiner worden en zal er ook water beschikbaar zijn op het menu. Vanaf juni worden de veranderingen in Amerika doorgevoerd, wanneer dat bij ons ook het geval zal zijn, is nog niet duidelijk.

Het is niet het eerste wat McDonald’s doet om hun imago op te krikken. Zo zitten er in de kindermenu’s ook al kleine groenten en fruit en kan je er ook slaatjes krijgen. Ze werken ook meer en meer met lokale producten en proberen zich meer in te zetten voor het milieu.

Kritiek


Niet iedereen is tevreden met de maatregelen die McDonald’s neemt. Zo is de Amerikaanse non-profitorganisatie Corporate Accountability allesbehalve onder de indruk. Zij voeren campagne tegen de marketing van de fastfoodgigant. Volgens hen zijn het trucjes om mensen tevreden te stellen: ‘Het maakt niet uit hoe je het opsmukt, Happy Meals zijn bedoeld om kinderen verslaafd te maken aan junkfood en levenslang te verbinden aan het merk.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '