Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

LEGO bouwt mee aan wereld die meisjes alle kansen geeft

Onderzoek: waarom moeten jongens voetballen en meisjes dansen?

Samen met LEGO

Meisjes willen de wereld veroveren, maar is de wereld daar wel klaar voor? Op Wereldmeisjesdag deelt LEGO Groep de resultaten van een onderzoek bij 7000 gezinnen wereldwijd. De conclusie? We moeten nu bouwen aan een wereld die meisjes empowert! De LEGO campagne ‘Ready for Girls’ is een eerste stap.

Meisjes zijn er klaar voor, nu de rest van de wereld nog

Eerst het goede nieuws. Meisjes (tussen 6 en 14) zijn wel degelijk ambitieus, en creatief. Ze hebben een open blik op de wereld. Zo vindt 82% het oké dat meisjes voetbal spelen en jongens ballet kiezen. Ze hebben genoeg zelfvertrouwen om op jonge leeftijd al deel te nemen aan allerlei soorten spel en creatieve activiteiten.

Lekker stereotiep

Maar daar stopt het. Onderzoek van LEGO Groep en Geena Davis Institute on Gender in Media (ja hoor, opgericht door Thelma van Louise!) toont aan dat meisjes wereldwijd te weinig support krijgen, van de maatschappij, maar ook van hun ouders. Denken ouders aan het beroep van wetenschapper of atleet, dan denken ze automatisch aan een man (85%). Hetzelfde geldt voor het beroep van ingenieur (89%). Gaat het over spelen of hobby’s, dan gaan ze jongens meer stimuleren dan meisjes voor programmeren (80%), sport (76%) en codeerspeelgoed (71%). Meisjes worden eerder richting dans (81%), rollenspel (83%) en koken of bakken (80%) gestuurd.

Ready for Girls!

Een serieuze eye-opener voor de LEGO Groep. Op 11 oktober, niet toevallig Wereldmeisjesdag, lanceert de Deense speelgoedfabrikant ‘Ready for Girls’. Hoewel spelen met LEGO de creativiteit en het probleemoplossend denken van kinderen een boost geeft, stimuleren ouders nog steeds minder meisjes (24%) dan jongens (76%) om die doos LEGO uit de kast te halen. Met deze campagne wil LEGO een einde maken aan het ouderwetse hokjes denken. Ze lanceren een 10-stappengids, geven het podium aan inspirerende meisjes die hun eigen wereld (her)bouwen én moedigen ouders aan om foto’s te delen van de LEGO creaties van hun kinderen. Caption? ‘Get the World Ready for Me’!

Bouw je mee?

Meer dan ooit focust LEGO op de waarde van inclusief speelgoed. Met deze campagne bouwt LEGO mee aan een wereld waar elk kind zijn of haar talent kan ontplooien. Een wereld waarin kinderen grenzeloos kunnen spelen, bouwen en dromen. Thinking outside the LEGO box!

Meer info over de nieuwe campagne?

www.LEGO.com/dayofthegirl

FLAIR STORIES