Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Getty

Je praat over iets en plots krijg je op Instagram reclame over datzelfde product. Creepy, toch?

Daarom lijkt het alsof je via je smartphone wordt afgeluisterd door adverteerders

Velen maakten het al mee: je praat over een product dat je nog nooit googelde, en twee uur later krijg je een gepersonaliseerde advertentie op Facebook over datzelfde product. Luistert je smartphone mee? Nee hoor, zegt tandemtech.be.

Lookalike audiences

Online techmagazine tandemtech.be beantwoordt een vraag die velen zich tegenwoordig stellen: luisteren adverteerders ons af via de microfoon van onze smartphone? Het is makkelijk te geloven van wel. Hoe kan Facebook of Instagram anders weten dat je een nieuw bed nodig hebt of dat je op reis wil naar IJsland als je het nog nooit eerder opzocht? Door lookalike audiences, is het antwoord.

Adverteerders zouden gewoon héél goed geworden zijn in het samenstellen en verfijnen van hun doelgroep dankzij data die ze online krijgen. Dit doen ze onder andere door middel van lookalike audiences. Dat zijn groepen van mensen die automatisch worden samengesteld op basis van gelijkaardige kenmerken die online terug te vinden zijn. Een modemerk heeft bijvoorbeeld een Facebookpagina en beschikt over de gegevens van de personen die haar pagina volgen. Uit die doelgroep – die al bereikt wordt – worden gelijkaardige kenmerken genomen. Zo stelt men een lookalike audience samen van mensen die misschien nog nooit van het merk hebben gehoord maar vermoedelijk wel geïnteresseerd zouden zijn, gezien de gelijkaardigheid met het eigenlijke publiek.

Wifi en locatie

Neem nu het gesprek met je vriendin. Zij vertelt je bijvoorbeeld over een leuke webshop die ze ontdekte en jullie praten er even over, zonder dat je ‘m googelt. Je vriendin vertrekt en plots krijg jij een advertentie over diezelfde shop, waar je voor vandaag nog nooit van had gehoord. Je werd niet afgeluisterd, maar door het bezoek van je vriendin ben je in haar lookalike audience beland. Zij kocht misschien recent iets op die webshop, en meldde zich dan bij je thuis aan op je wifi-netwerk of jullie hadden beiden jullie locatie aanstaan. Facebook weet dat jullie samen waren en bestookt je nu met advertenties voor de webshop die je vriendin leuk vindt. Het feit dat jullie er over hebben gepraat, was dus eerder toeval. Zo zijn veel van die vreemde voorvalletjes logisch te verklaren.

https://twitter.com/ow/status/1078058594359300097?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1078058594359300097&ref_url=https%3A%2F%2Ftandemtech.be%2Fmedia%2F12703628716fae8eb1fbf49deb9db062%3FpostId%3D1b14725a4e49

Heel onwaarschijnlijk

Tandemtech.be voegt eraan dat de kans heel klein is dat je afgeluisterd wordt, vooral omdat Facebook dit al vaak met klem heeft ontkend. Een onderzoek van Radio 1 over eventuele afluisterpraktijken bevestigt dit. Volgens de experten die door de radiozender werden geraadpleegd is het ook helemaal niet nodig om ons af te luisteren, omdat we sowieso al heel wat bruikbare gegevens gewoon weggeven door ons online gedrag. Professor De Boer van de VUB zegt bovendien dat we beïnvloed worden door een confirmation bias: je vermoedt dat je afgeluisterd wordt en hebt plots enkel oog voor die ene advertentie voor een product waarover je gepraat hebt. Je ziet wat je wilt zien, dus.

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '