Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Tournée Minérale

STRAF: al meer dan 50.000 Belgen registreerden zich om in februari geen alcohol te drinken

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist
'Wat een maand zonder alcohol kan doen? Je beseft dat je het eigenlijk niet nodig hebt.' Dat is het uitgangspunt van Tournée Minérale, een Belgische sensibiliseringscampagne die uitgaat van Stichting tegen Kanker en De DrugLijn. Al meer dan 50.666 Belgen meldden zich aan om in februari geen druppel alcohol aan te raken. Een onverwacht succes. 

Een glas wijn bij het eten, nog snel een slaapmutsje drinken na het sporten: alcohol drinken is de laatste jaren iets alledaags geworden. Concreet: in 2013 dronk 82% van de Belgen en 84% van de Vlamingen alcohol. No big deal? Toch wel.
 

Gevolgen van alcoholgebruik: meer dan een onschuldige kater

Zo zijn er heel wat risico’s verbonden aan alcohol, en niet alleen voor de problematische gebruikers. Alcohol heeft invloed op bijna alle organen in het lichaam en hangt samen met ongeveer 200 (!) verschillende aandoeningen.
 
Dan hebben we het niet over een onschuldige kater, maar wel over slaapproblemen, hartklachten, leveraandoeningen en kanker. Bovendien kan alcohol voor nog heel wat moeilijkheden zorgen, in het verkeer, op het werk, in vriendschappen of relaties. 
 

wijn

 
Je lichaam laten recupereren door een maand lang alcohol uit je leven te bannen, kan dan ook geen kwaad. Al snel zal je merken dat je beter slaapt en je fitter voelt. Om nog maar te zwijgen over het geld (hello, Cosmopolitans aan 14 euro per glas) en de calorieën (diezelfde Cosmo bevat zo’n 211 kcal) die je uitspaart. Score!
 

Reeds 50.666 registraties

Wij zijn duidelijk niet de enigen die achter het concept van Tournée Minérale staan. Een week voor de officiële start van de actie, hebben al meer dan 50.666 Belgen zich geregistreerd op TourneeMinerale.be met de belofte in februari geen alcohol te drinken. Niet slecht voor een campagne waarvan het oorspronkelijke doel was de kaap van 15.000 deelnemers te halen.
De campagne doet je beseffen hoe snel je onder normale omstandigheden een glas drinkt uit gewoonte.
De DrugLijn en Stichting tegen Kanker, de initiatiefnemers van de sensibiliseringscampagne, hopen dat de deelnemers door de actie zullen stilstaan bij hun alcoholgebruik in het algemeen. ‘De campagne doet je beseffen hoe snel je onder normale omstandigheden een glas drinkt uit gewoonte. Onderzoek in het buitenland, waar dergelijke campagnes al langer bestaan, heeft uitgewezen dat deelnemers zelfs een tijd na de actie vaak nog steeds minder drinken.’
 

Sponsors = extra motivatie

Ten slotte steunt Tournée Minérale ook het goede doel. Deelnemers kunnen een som doneren aan de Stichting tegen Kanker. Of ze kunnen hun vrienden en familieleden vragen om hen te sponsoren bij hun maand zonder alcohol, meteen een extra motivatie om het vol te houden. Het ingezamelde geld wordt gebruikt voor kankeronderzoek.
 
Nog steeds niet overtuigd? Het Brusselse reclamebureau Happiness bedacht niet alleen de campagne rond Tournée Minérale, maar maakte ook onderstaand filmpje om aan te tonen dat je je perfect kan amuseren zonder alcohol.
 
Registreren voor Tournée Minérale kan hier

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '