‘Deze hele influencer-mentaliteit heeft onze perceptie van wat normale consumptie inhoudt compleet verpest.’
TIKTOKTREND: wat is underconsumption core?
Bij iedere trend is het maar een kwestie van tijd voor een tegenbeweging zich opwerpt: maak kennis met underconsumption core. Oftewel koesteren wat je hebt en er het maximale uithalen.
Under-wat?
Underconsumption core is een trend die overconsumptie aanpakt door mensen aan te moedigen alles uit hun spullen te halen en alleen te kopen wat ze echt nodig hebben. De trend is booming op TikTok, waar je momenteel bijna 5.000 video’s vindt met de hashtag #underconsumptioncore.
Het is perfect normaal en bovendien helemaal oké om op je 30ste nog steeds de toiletzak te gebruiken die je voor je plechtige communie kreeg.
TikTokkers tonen hun volgers niet alleen hoe ze kwaliteit boven kwantiteit verkiezen, maar vooral hoe makkelijk het is om het met minder te doen. Eén gebruiker laat trots de toilettas zien die ze al sinds haar tienerjaren bezit gevuld met amper een handvol beautyproducten, een andere TikTokker onthult dat ze maar twee handtassen heeft, eentje voor dagelijks gebruik en eentje voor speciale gelegenheden. De voorbeelden zijn eindeloos.
Underconsumption core gaat niet alleen in tegen de dominerende consumptiecultuur, maar ook tegen de influencercultuur waarbij we om de oren worden geslagen met clothing en beauty hauls die ons dingen doen kopen die we eigenlijk niet nodig hebben. Alleen vergeten we soms dat deze dik betaalde influencers de spullen die ze aanprijzen vaak gratis of met fikse korting toegestuurd krijgen van merken of de pr-bureaus die hen vertegenwoordigen.
‘Deze hele influencer-mentaliteit heeft onze perceptie van wat normale consumptie inhoudt compleet verpest. Nee, ik ben niet arm of vies!’, vat TikTokker @firecatprv het mooi samen.
Onrealistisch en allesbehalve duurzaam
‘Elke week of maand nieuwe clothing hauls doen, is niet normaal’, aldus zero-waste-expert @gittemary. ‘Het is niet normaal om designerspullen te kopen alsof het boodschappen zijn. Het is niet normaal om constant op vakantie te zijn, en het is niet normaal om zoveel make-up te bezitten dat je er een etalage mee zou kunnen vullen.’ Doordat we dit soort consumptiegedrag constant online zien, begint het normaal te lijken. Maar niet alleen is het ongelofelijk onrealistisch, het is ook allesbehalve duurzaam.
‘Goedkope, trendy kledij kopen is geen mensenrecht’, aldus @gittemary. ‘Een beperkt shoppingbudget hebben, is iets van alle tijden’, gaat ze verder. De Deense zero-waste-expert kijkt nostalgisch terug op de tijd waarin het de normaalste zaak ter wereld was om kleren te lenen, te wisselen, af te dragen van oudere kinderen of tweedehands te kopen. ‘Wanneer we een kledingstuk kochten in een fysieke winkel, was het iets bijzonders.’ Haar advies? ‘Koop minder rommel en ontvolg content creators die overconsumptie romantiseren.’
Shoppen als quick fix
De hele ‘buy less but better’-mentaliteit is uiteraard niet nieuw. Denk maar aan voorgaande trends als de-influencen, upcyclen, zero waste, minimalisme en capsulegarderobes. Toch is het best noemenswaardig dat deze tegenbeweging op zo’n grote aanhang mag rekenen terwijl onze socialemediafeeds worden geregeerd door buitensporige influencerhauls en advertenties van online grootspelers als Temu en Shein, waar je eender wat voor een prikje kan vinden. Misschien is dat wel net de kracht van underconsumption core: in plaats van een bepaalde levensstijl te verheerlijken, normaliseert het de manier waarop veel mensen reeds leven.
Hoewel noch de hauls, noch Temu en Shein snel zullen verdwijnen, stemt het positief dat een trend als deze ons doet nadenken over ons consumptiegedrag. Shoppen om te shoppen is een quick fix, wat ons alleen maar meer doet kopen. Maar diep vanbinnen weten we allemaal dat een mens in the long run veel meer voldoening en geluk haalt uit ervaringen, hobby’s, passies en relaties dan uit Stanley-bekers en virale haardrogers.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier