Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
turbulentie
© Pexels

Onthou: turbulentie is oncomfortabel, maar totaal ongevaarlijk.

7 weetjes over turbulentie waardoor je met een geruster hart zal vliegen

‘Beeld je in dat je op de trein zit, want die schudt ook.’ Zo probeer ik m’n vliegangst te onderdrukken wanneer de piloot dat verdomde gordellichtje laat branden en aankondigt dat ‘we’ll be experiencing some turbulence‘. Of het werkt? Niet echt. Deze weetjes stellen je wél meer op je gemak.
 

Hoe vaak je ook vliegt en veilig aankomt, turbulentie blijft iets angstaanjagends voor reizigers die liever met beide voetjes op de grond staan. In hun hoofd zien angsthazen zoals ik hevige turbulentie als het begin van een vliegtuigcrash: het vliegtuig begint fel te schudden, het wordt beschadigd of de piloot verliest de controle en – bam! – daar ga je. Maar kennis is macht, en met deze weetjes over turbulentie ben jij je vliegangst volgende keer (hopelijk) iets meer de baas.

Turbulentie is als een put in de weg of een verkeersdrempel.

Het is moeilijk om het jezelf wijs te maken, maar turbulentie is echt gewoon een kleine (en heel soms grotere) bump in the road. Het wordt veroorzaakt door neerwaartse of opwaartse luchtstromen door onweer, nabijheid van bergen of hoge gebouwen, plots veranderende windsnelheid- of richting en andere weersomstandigheden.

Een vliegtuig is erop voorzien turbulentie op te vangen.

Nee, je vliegtuig zal geen stukken verliezen of in tweeën scheuren omdat het hevig door elkaar geschud wordt. Meer nog: een vliegtuig is gebouwd om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie te weerstaan. Als dat geen geruststellend cijfer is.

Verwondingen door turbulentie komen slechts heel zelden voor.

Een eng filmpje op het internet over een vlucht met zware turbulentie en veel gewonden kan voldoende zijn om je te doen geloven dat zulke dingen vaak voorkomen. Niets is minder waar. Uit Amerikaanse cijfers van de Federal Aviation Administration bijkt dat elk jaar ongeveer 58 reizigers gewond raken door turbulentie. Als je weet dat er jaarlijks zo’n 800 miljoen mensen in de Verenigde Staten op een vliegtuig stappen, is dat echt een miniem deel. Bovendien bestaat twee derde van dat getal uit crewleden of passagiers die hun gordel niet droegen wanneer de hevige schok zich voordeed. Eén tip: draag altijd je gordel, ook wanneer het lampje uit is.

Piloten weten heel goed wanneer er turbulentie aankomt.

In de meeste gevallen kan een piloot turbulentie perfect voorzien en zal hij dan ook tijdig het gordellampje laten branden. Naast weersvoorspellingen voor vertrek hebben ze daarvoor een radar in de cockpit en contact met andere piloten in de omgeving. Er is helaas wel een uitzondering, namelijk clear air turbulence. Dat is een soort turbulentie die voorkomt in een heldere, wolkeloze lucht met perfecte visibiliteit en kan dus niet voorzien worden door de piloot. Nog een beetje slecht nieuws: dat soort turbulentie komt ten gevolge van de opwarming van de aarde steeds vaker voor. Maar maak je geen zorgen, punt 5 stelt je weer gerust.

Je vliegtuig zal niet neerstorten door turbulentie.

A-ha! Het enige wat we eigenlijk echt willen weten: turbulentie is niet gevaarlijk. Hoe ernstig ook, het toestel wordt eigenlijk nooit echt in gevaar gebracht door turbulentie.

Piloten zijn getraind om ermee om te gaan.

Turbulentie is dus niet gevaarlijk, maar om de vlucht comfortabel te maken voor de passagiers, doen piloten er wel alles aan om die te vermijden. Daarom checken ze vóór de vlucht het weer en kiezen ze de beste route. Bovendien is het niet zo – zoals ik en andere schijtluizen het zich waarschijnlijk inbeelden – dat de piloot tijdens turbulentie met al z’n macht aan de besturing moet trekken om het vliegtuig in bedwang te houden. Vliegtuigen zijn ontworpen volgens het concept van positieve stabiliteit, zodat ze vanzelf terugkeren naar hun originele positie wanneer ze daar uitgeduwd worden. Sommige autopiloten hebben zelfs een turbulence mode, zodat de piloot amper iets hoeft te doen tijdens de turbulentie.


Binnenkort zal turbulentie misschien volledig vermeden kunnen worden.

We eindigen met fantastisch nieuws: luchtvaartmaatschappijen zouden een technologie aan het testen zijn die ervoor zou kunnen zorgen dat we nooit meer turbulentie hoeven mee te maken. Door middel van ultravioletlasers die voor het vliegtuig uit geschoten worden, zou men turbulentie kunnen detecteren en dus ook vermijden. Eerst zien (of beter: voelen) en dan geloven, maar het klinkt alleszins geweldig.


Meer voor angstige vliegers: 

 

 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '