Er kon gekozen worden uit 10 'nieuwe' woorden, waaronder juicekanaal, emojibaby en boektokken.
AHA: dit woord werd zonet gestemd tot Woord van het Jaar 2022
Het Woord van het Jaar 2022 is bekend! Twee weken lang kon er gestemd worden op tien ‘nieuwe’ woorden, waaronder juicekanaal, emojibaby en boektokken. Uiteindelijk won klimaatklever de verkiezing met maar liefst 23,7 % van de stemmen.
Naar jaarlijkse traditie organiseert Van Dale Uitgevers en de VRT de Woord van het Jaarverkiezing. Twee weken geleden openden de online stembussen de deuren. Er kon gestemd worden op tien ‘nieuwe’ woorden:
- boektokken: tiktokken over een boek
- concentratiecrisis: afname van of gebrek aan concentratie, doordat iemand voortdurend wordt afgeleid door anderen of door technologische producten als smartphones
- emojibaby: baby of jong kind waarvan het gezicht uit privacyoverwegingen met een emoji bedekt is op een via de sociale media gedeelde foto
- energietoerisme: het reizen naar een warm land (in de winter) om de hoge energieprijzen in het eigen land te ontvluchten
- granaatcamera: robuuste camera voor het afschrikken en identificeren van aanslagplegers
- juicekanaal: internetkanaal waarop veelal ongeverifieerde sappige roddels worden verspreid
- kamikazedrone: als strijdmiddel ingezette drone die explodeert bij het bereiken van het uit te schakelen doelwit
- klimaatklever: activist die zich aan een object van symbolische waarde vastplakt om de aandacht van het publiek te vestigen op de klimaatproblematiek
- needlespiking: het stiekem en zonder toestemming met een injectienaald prikken van een persoon met het doel hem of haar te drogeren
- splitskopen: bouwformule waarbij de kopers eerst de woning kopen en vervolgens de grond waarop die gebouwd is
Plakken voor ‘t klimaat
In totaal werden er maar liefst 15.000 (!) stemmen uitgebracht. Maar er kan maar één winnaar zijn, en dat is klimaatklever, het woord dat men gebruikt om een activist te omschrijven die zich aan een object van symbolische waarde vastplakt om de aandacht van het publiek te vestigen op de klimaatproblematiek.
Klimaatklever behaalde 23,7 % van de stemmen en mag zich dan ook terecht hét Woord van het Jaar 2022 noemen. Concentratiecrisis en energietoerisme eindigden op de respectievelijk tweede en derde plaats.
De Woord van het Jaarverkiezing werd in voorgaande jaren gewonnen door de woorden knaldrang (2021), knuffelcontact (2020), winkelhieren (2019), moordstrookje (2018), koesterkoffer (2017), samsonseks (2016), kraamkost (2015), flitsmarathon (2014), selfie (2013), frietchinees (2012), stoeproken (2011), tentsletje (2010), ontvrienden (2009), swaffelen (2008) en bokitoproof (2007).
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier