luigi's mansion 2 hd
© Nintendo

‘Ik mis Gooigi uit “Luigi’s Mansion 3’ eigenlijk helemaal niet.’

In ‘Luigi’s Mansion 2 HD’ vang je weer spoken met de bange held

In de #FlairBookClub en #FlairBingeClub tippen we je al met plezier de leukste boeken, films en series. Maar natuurlijk mogen we ook de gamers en fans van gezelschapsspelen niet vergeten! Daarom is er natuurlijk onze Flairrubriek: #FlairGameClub, waarin we om de drie weken een ander spel tippen. Dit keer reviewen we ‘Luigi’s Mansion 2 HD’, geen spel voor de broekschijters onder ons!

Meer gamingplezier? Ontdek onze #FlairGameClub hier!

ID-kit

Leeftijd? 7+

Aantal spelers? 1 speler en lokaal en online 1 tot 4 spelers

Console? Nintendo Switch

Wat is het doel van het spel?

Ga met de bange held Luigi op griezelig avontuur! De donkere maan is in stukjes gebroken, waardoor het in de ijzingwekkende Schaduwvallei plots krioelt van de vervelende spoken! Met de fantoomflitser verlam je je vijanden en met de trouwe Spookzuiger 5000 kan je spoken en objecten opzuigen. Ga met Luigi op zoek naar de ontbrekende stukjes van de donkere maan en herstel de rust in de vallei.

Hoe werkt het?

In totaal zijn er vijf verschillende mysterieuze landhuizen om te ontdekken: Duister huis, Woekertorens, Oude klokkenfabriek, IJzige mijn en een onbekend pand. Je start in het Duister huis, en voor je het volgende gebouw kan ontdekken, moet je eerst bepaalde missies voltooien.

Samen met je nieuwe gadgets ga je op verkenning in de verschillende mysterieuze landhuizen, maar het wemelt er van de spoken. Verlam ze met fantoomflitser en vang ze vervolgens met de Spookzuiger door achteruit te wandelen en op A te drukken! Trouwens niet enkel de spoken vormen een bedreiging, let ook op voor insecten, muizen en zelfs bewegende objecten.

Je kan met je apparaten ook tapijten opzuigen, objecten verplaatsen en deuren openen. Met andere woorden: alles wat je nodig hebt om je doel te bereiken. Intussen verzamel je geld én levens. Met de kleurrijke lichtstralen van de uv-lamp kan je ook spoken, onzichtbare objecten en meer onthullen. Is een deur op slot? Dan moet je eerst op zoek naar de sleutel om ‘m te openen!

Waarom wil je het absoluut spelen?

Ik heb zelf nooit de 3DS-versie gespeeld, dus daarmee kan ik het niet vergelijken, maar ik heb wel ‘Luigi’s Mansion 3’ en dat vond ik al een tof spel. ‘Luigi’s Mansion 2 HD’ is gelijkaardig, maar de verhalen en uitdagingen zijn natuurlijk verschillend. Wie dus van ‘Luigi’s Mansion 3’ houdt, zal deze ook leuk vinden. De visuals zijn cool, de muziek zorgt voor spanning en je zit op het puntje van je stoel wanneer de spoken (of andere enge wezens) tevoorschijn komen.

Ik ben absoluut geen fan van enge games, want net zoals de bange held Luigi ben ik een beetje een broekschijter op dat vlak. Toch vind ik de ‘Luigi’s Mansion’-games superleuk en spannend! En dat is bij deze niet anders. Ik ga voorzichtig met de überschattige Luigi op mijn doelen af en blijf in spanning tot ik een spook (of meer dan één tegenkom) en probeer dan vol stress die spoken te vangen. Het is uitdagend genoeg voor mij, want naast het vangen van spoken moet je ook je weg vinden en erop los puzzelen. Er zit ook een handige gids in het spel, waardoor het zowel voor ervaren als beginners toegankelijk is. In tegenstelling tot ‘Luigi’s Mansion 3’ is er hierbij geen couch-coöp, dus kan je niet met een vriend(in) vanop de bank spelen. Al vind ik dat eerlijk gezegd niet supererg, want ik vond de introductie van Gooigi’u maar matig. Ik speel ‘Luigi’s Mansion 2 HD’ dan ook veel liever, want ik hoef niet de hele tijd tussen de twee te switchen.

Toch zijn er ook enkele nadelen die ik heb ondervonden, maar die neem ik er met plezier bij. Zo kan je niet zomaar midden in het spel stoppen, want je kan de game niet handmatig opslaan. Je moet dus telkens checkpoints voorbij (zoals een missie voltooien) om ervoor te zorgen dat je game is opgeslagen. Je kan de game dus niet even snel oppakken en beginnen spelen en meteen weer stoppen, want de vooruitgang die je hebt gemaakt, gaat verloren. Toch is dat ook positief, want dat wil zeggen dat je echt tijd moet uittrekken om te spelen en dus te ontspannen. Ook belt K. Wibus redelijk veel naar Luigi, maar aangezien dit is om je verder te helpen, vind ik het best oké.

' ' ' '