Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Getty/ Belga Films

Anna Todd schreef de controversiële 'After'-reeks en werkt intensief mee aan de films. 'Elke dag word ik op Twitter uitgescholden omwille van "After"', vertelt ze ons.

‘After’-auteur Anna Todd: ‘Natuurlijk is de relatie van Tessa en Hardin ongezond. Maar ze is wel écht.’



Toen de Amerikaanse Anna Todd (31) in 2013 stukjes fanfiction over haar idool Harry Styles begon neer te pennen op het internet, had ze nooit kunnen voorspellen dat haar schrijfsels zouden uitmonden in een wereldwijd scorende filmfranchise. We spraken met de sympathieke schrijfster van de ‘After’-reeks over seks, controverse en de nieuwkomers van de ‘After We Collided’-cast.


Bij ons is ‘After We Collided’ nog geen week uit, maar vroegere releases in andere landen maken dat de film nu al een box office hit te noemen is. De sequel krijgt geen al te beste reviews, maar dat kan de echte Afternators – zoals de fans van de reeks genoemd worden – niet deren. Mondmaskers of niet, de hondstrouwe fanbase van Anna Todd trekt naar de bioscoop om te zien hoe de liefdeshistorie tussen Tessa en Hardin verder verloopt, ook al weten ze dat eigenlijk al uit de boeken.

Boek vs. film


Fans van de reeks mogen echter niet verwachten dat ze de perfecte verfilming van het boek te zien krijgen, zegt Anna Todd tijdens ons digitaal gesprekje. De schrijfster, die haar verhalen zelf herschrijft tot scenario’s en elke dag aanwezig is op de set, vertelt eerlijk over de moeilijkheden van het filmmaken. ‘Er is een wereld van verschil tussen een script en een boek schrijven. In de boeken zit je echt in de hoofden van Tessa en Hardin’, vertelt Todd. ‘Je weet waarom ze doen wat ze doen, waardoor het veel makkelijker is om empathie en sympathie voor hen op te wekken. In een film krijg je met een beetje geluk een uur en 45 minuten om alles te vertellen of te tonen, ook wat er in hun hoofden omgaat.’

‘Bovendien word je in Hollywood als screenwriter bijna altijd herschreven’, vertelt Todd met wat frustratie in haar stem. ‘Uiteindelijk is het de regisseur die beslist wat er gefilmd wordt. Ik ken zo veel scenarioschrijvers die vijf jaar werken aan een script om het dan volledig omgegooid te zien worden door een producer of een regisseur. Om een of andere reden krijgen zij niet evenveel respect als auteurs. Dat zou ik graag zien veranderen. Bij de volgende films ga ik me daarom meer bezighouden met de productie en de uitwerking van de personages, en minder met het script.

Giftige commentaren


Het script van ‘After We Collided’ is wel nog van de hand van Todd zelf. In de tweede film wilde de auteur dat de kijker haar personages beter leerde kennen. ‘In “After We Collided” leren we Tessa veel beter kennen en zien we hoe ze volwassen wordt. Ze leert uit alles wat ze meemaakt en van de mensen rondom haar. Ze leert vooral veel over zichzelf. Mochten we alle films kunnen maken, dan zal duidelijk worden dat Tessa echt een sterk persoon is. Ze wordt vaak bekritiseerd omdat ze in een vicieuze cirkel blijft zitten met Hardin, maar dat maakt haar niet noodzakelijk zwak. Ik ben het er absoluut niet mee eens als mensen dat zeggen.’

Zou ik anno 2020 nog een boek schrijven over een weddenschap waarbij de maagdelijkheid van een jong meisje op het spel staat? Absoluut niet.


Niet alleen Todds personage wordt bekritiseerd. De schrijfster krijgt zelf al jaren de wind van voren, vooral op het internet. Volgens critici verheerlijkt ze in haar boeken een giftige, ongezonde relatie, en dat voor een jong, beïnvloedbaar publiek. ‘Natúúrlijk is de relatie tussen Tessa en Hardin ongezond’, legt ze uit. ‘Dat staat te lezen in het boek. Tessa en Hardin zeggen zelf dat hun relatie niet goed is. Maar het is niet omdat je over iets schrijft, dat je het verheerlijkt. Als je de boeken leest en denkt: dit wil ik, dan heb je de boodschap duidelijk niet begrepen.

‘Mijn bedoeling is om echte verhalen te vertellen. Een relatie die perfect is en waarin niemand gekwetst wordt, is gewoon niet realistisch. Bovendien zou niemand een boek lezen over een koppel dat nooit fouten maakt (lacht).’ De veranderende tijdsgeest speelt niet in Todds voordeel. ‘Je moet weten dat ik het eerste boek schreef in 2014. Zou ik anno 2020 een boek schrijven over een weddenschap waarbij de maagdelijkheid van een jong meisje op het spel staat? Absoluut niet. Maar ik ben best trots dat ik zo’n controversiële schrijver ben. Met mijn boeken trek ik gesprekken op gang. Ondanks de kritiek zorg ik ervoor dat er over thema’s gesproken wordt die niet vaak besproken worden.’

De gemene commentaren is Todd ondertussen gewoon, al windt ze er zich nog zichtbaar in op. ‘Elke dag krijg ik op Twitter beledigingen naar het hoofd geslingerd over “After”. Ik vind het vooral ironisch dat die mensen mij beschuldigen van emotioneel misbruik van een fictief personage, om vervolgens mij, een echt persoon, verbaal te misbruiken. Tegen hen zeg ik: lees alsjeblieft de boeken. Als je dan nog vindt dat ik emotioneel misbruik verheerlijk, dan is dat je goed recht. Maar als je nog nooit een boek van me las, tweet me er dan alsjeblieft niet over’, lacht de Amerikaanse.

De vrouwelijke seksualiteit bevrijden


Todd klinkt nog gepassioneerder wanneer we het over het seksuele aspect van de boeken hebben. De ‘After’-boeken en -films zijn erg steamy. Te steamy voor een verhaal over en voor tieners, vinden sommigen. ‘Volgens mij is het niet de inhoud van de boeken die mensen shockeert’, legt Todd uit. ‘Het is het feit dat ik onbeschaamd schrijf over een meisje dat haar seksualiteit ontdekt. Seksualiteit wordt nog altijd verborgen gehouden voor meisjes en jonge vrouwen. We mogen niet praten over de vrouwelijke seksualiteit, tenzij het gaat over het plezier van een man. Sinds het begin der tijden wordt de seksualiteit van de vrouw enkel en alleen vanuit de male gaze bekeken, nooit vanuit het idee dat de vrouw zelf plezier en genot kan halen uit seks. Daarom is het voor vrouwen vaak nog iets gênants, terwijl seks net empowering zou moeten zijn. Sorry, ik draaf maar door, maar dit is iets waar ik gepassioneerd over ben (lacht).’

Het is niet de inhoud van mijn boeken die mensen shockeert, maar het feit dat ik schrijf over een meisje dat haar seksualiteit ontdekt.


‘Het idee dat het een schandaal is dat een meisje van 16 jaar mijn boeken leest, terwijl het normaal is dat jongens van die leeftijd videospelletjes spelen waarin ze vrouwen vermoorden, is gewoon te gek voor woorden. Er moet op dat vlak nog veel veranderen. Ik hoop dat mijn boeken, hoe controversieel ze voor sommigen ook zijn, bijdragen tot het besef dat vrouwen seksuele gevoelens hebben, en dat ze net zoals mannen toegang mogen hebben tot seks, zonder zich daarover te schamen.’

Een betere Trevor


Todd is betrokken bij zowat elk aspect van het filmmaken, ook bij de casting. Voor ‘After We Collided’ moest ze op zoek naar acteurs voor drie nieuwe personages: Trevor, Christian Vance en Kimberley. Die laatste twee worden gespeeld door Charlie Weber en Candice King. ‘Toen de regisseur me vroeg wie ik zou willen voor Kimberley en Vance, heb ik hun namen genoemd, ook al durfde ik niet te hopen dat we hen erbij zouden krijgen’, herinnert Todd zich. ‘Ik ben al zo lang fan van Candice en Charlie. Ik volg Candice door “The Vampire Diaries”. Ze is niet alleen een geweldige actrice maar ook een activiste. En Charlie zit in “How To Get Away with Murder”, een serie van Shonda Rhimes. Naar haar kijk ik zo hard op.’

© Belga Films


Trevor wordt gespeeld door Dylan Sprouse. Todd kon niet meer tevreden zijn met haar keuze voor de 28-jarige acteur, zoveel is duidelijk. ‘Dylan is zo getalenteerd en intelligent’, vertelt ze enthousiast. ‘Ik had hem bezig gezien in “Banana Split” en vond hem geweldig. Hij is bovendien een van de slimste mensen die ik ooit heb ontmoet.’ Sprouse kreeg van Todd de vrijheid om te spelen met zijn personage. ‘Hij maakt Trevor veel sympathieker dan in de boeken, waardoor die nog meer lijnrecht tegenover bad boy Hardin komt te staan. Toen de eerste beelden van de film uitkwamen, vroegen fans zich af waarom Trevor zo’n grote rol heeft tegenover in het boek. Eens ze de film gezien hebben, begrijpen ze ongetwijfeld waarom. Dylan heeft echt een nieuwe, verbeterde versie van Trevor gemaakt.

Zelf is de schrijfster ook te zien in de film, hetzij heel kort. Net als in de eerste film heeft ze een cameo. ‘Ik was aanvankelijk niet zeker of ik het opnieuw wilde doen, maar ik wist dat fans het geweldig vonden dat ik in de eerste film zat. En dan zei de regisseur plots dat ik zou moeten praten! No way, was mijn antwoord.  Uiteindelijk heb ik het toch gedaan. Ik heb er veel meer plezier aan gehad dan ik had verwacht.’ Wie Anna Todd wil spotten, kan ‘After We Collided’ nu checken in de bioscoop.

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '