Based on a True Story
© Peacock

Wat als je een actieve seriemoordenaar overtuigt om deel te nemen aan je podcast?

‘Humor en spanning zijn perfect in balans in ““Based on a True Story””’

Annelies Hart

Om de drie weken tipt een van onze redactrices je een must-see. Een serie die je in een dag hebt uitgekeken of een film of documentaire die je maar niet loslaat. Boekenwurm Annelies legt voor een keer haar roman aan de kant en waagt zich aan ‘Based on a True Story’.

Waarover gaat ‘Based on a True Story’?

Als het getrouwde stel Ava en Nathan tot de teleurstellende conclusie komt dat alles waar ze ooit van droomden nooit uit zal komen, bedenken ze een plan om te gaan samenwerken met hun charismatische loodgieter (Tom Bateman), die ze ervan verdenken een beruchte seriemoordenaar te zijn. Ze overtuigen hem om deel te nemen aan de meest gedurfde true crime podcast die ooit gemaakt is: één waarin een nog actieve seriemoordenaar anoniem zijn verhaal vertelt.

Personage in de spotlight: Ava

Sinds ik haar jarenlang heb gevolgd als Penny in ‘The Big Bang Theory’ ben ik fan van Kaley Cuoco. Het is dus ook geen verrassing dat haar personage in deze reeks mijn favoriet is. Ava zegt wat ze denkt, heeft kurkdroog gevoel voor humor, is altijd te vinden voor een gevatte steek naar haar echtgenoot toe en is geobsedeerd door true crime. Haar ‘diepgaande’ kennis van het onderwerp maken haar soms ietwat overmoedig en naïef, zeker wanneer ze in contact komt met een echt seriemoordenaar, maar dat balanceert ze uit met een goede portie lef en zelfvertrouwen.

Het is niet gemakkelijk om een goede thrillerkomedie te maken. Het wordt vaak geprobeerd, maar door mij persoonlijk niet vaak gesmaakt. ‘Based on a True Story’ was dus een gok toen ik eraan begon, maar al na de eerste aflevering was ik verkocht. Er is een goede chemie tussen de acteurs, de balans tussen humor en spanning zit precies goed en de serie is ook maar acht afleveringen lang. Net lang genoeg om een goed verhaal te vertellen en kort genoeg om zeker niet langdradig te worden.

Voeg daar nog aan toe dat de seriemoordenaar in kwestie, Tom Bateman, een plezier is om naar te kijken (als je begrijpt wat ik bedoel) en je krijgt een must see die je absoluut op je kijklijst moet zetten.

‘Based on a True Story’ is te streamen via Prime Video.

' ' ' '