'De Dag' gaat vanavond van start op VIER.
REVIEW: ‘””De Dag”” lijkt wel het kleine zusje van ““Cordon””, het zusje dat we stiekem leuker vinden’
‘De Dag’ is de allereerste fictiereeks die lolbroek Jonas Geirnaert schreef samen met zijn vriendin Julie Mahieu. Maar veel billengeklets komt er niet aan te pas.
Het verhaal
‘De Dag’ vertelt het verhaal van een kleine stad die wordt opgeschrikt door een uit de hand gelopen bankoverval. Een dag lang ontspint zich een bijzonder spannend kat-en-muisspel tussen politie en gijzelnemers. De oneven afleveringen tonen wat er gebeurt bij de politie, de onderzoekers en de naasten van de gijzelaars. De even afleveringen tonen hoe het er in de bank aan toegaat. Het leuke is dat voor beide perspectieven een andere regisseur gebruikt wordt. En dat voel je. Buiten de bank wordt alles zorgvuldig in beeld gebracht. Het verhaal van de gijzelnemers en gijzelaars wordt dan weer dynamischer gefilmd. Je voelt als kijker de spanning.
In de cast zien we bijzonder veel bekende gezichten zoals Sophie Decleir, Titus de Voogdt, Maaike Neuville, Jeroen Perceval (met prachtige pruik), Geert Van Rampelberg, Bert Haelvoet, Barbara Sarafian, Ruth Becquart, Johan Van Assche, Lynn Van Royen, Jelle De Beule en Bob ‘Stavros’ Snijers. Maar ook opkomend talent krijgt een kans in ‘De Dag’. Regisseurs van dienst zijn Gilles Coulier en Dries Vos. De soundtrack werd bovendien gecomponeerd door Roundhouse en David Martijn, gitarist van de Belgische elektrorockband Goose.
‘De Dag’ vs. ‘Cordon’
Of Jonas Geirnaert en zijn Julie het nu leuk vinden of niet, een vergelijking met de Vlaamse fictiereeks ‘Cordon’ van vier jaar geleden dringt zich meteen op. En dat twee van de hoofdrolspelers van de ‘Cordon’-topcast (Johan van Assche en Liesa Van der Aa) gerecycleerd werden voor ‘De Dag’ heeft daar allicht iets mee te maken. Dr. Walter Cannaerts en de vrouwelijke hoofdrol Jana Snyders uit ‘Cordon’ zijn namelijk twee van de eerste personages die we te zien krijgen in ‘De Dag’. Verder doet het onderscheid tussen in het bankgebouw en erbuiten ook erg terugdenken aan het onderscheid van het leven binnen en buiten het cordon dat bij ‘Cordon’ gemaakt werd.
Deze vergelijking mag trouwens zeker als een compliment aanvaard worden. ‘Cordon’ was naar onze bescheiden mening namelijk een absolute topreeks van eigen bodem. En als we even héél eerlijk zijn, geven we maar al te graag toe dat ‘De Dag’ voor ons ‘Cordon’ overstijgt. ‘De Dag’ behoeft geen bloederige zombieachtigen en gevaarlijke besmettingen om boeiend of spannend te blijven. ‘Cordon’ gaf ons horrorkippenvel. ‘De Dag’ speelt eerder op de gevoelige en zenuwachtige snaar. En laat ze maar spelen! Tot het einde bleef ‘De Dag’ ons boeien.
Jelle De Beule, maar dan serieus
‘De Dag’ zorgt voor meer dan één primeur. We zien voor het eerst Jonas’ ‘Neveneffecten’-kameraad Jelle De Beule in een ‘serieuze’ rol. De grappenmaker brengt zijn personage absoluut geloofwaardig, maar we vinden het toch enigszins moeilijk om de eeuwige lachebek in Jelle te vergeten. Daardoor voelt het lichtelijk onnatuurlijk aan om Jelle zo’n rol te zien spelen. Meer dan een tikkel onterecht, want Jelle acteert zeker niet slecht.
Bij wie een bijzonder goed geheugen heeft, deed de naam van de bank vast een belletje rinkelen... En wij zorgen maar al te graag voor opheldering. ‘Fides’ was ook de naam van de bank die Jonas en Jelle samen met hun ‘Basta’-vrienden Lieven Scheire en Koen De Poorter oprichtten in hun hilarische televisieprogramma ‘Basta’. Zo’n acht jaar geleden probeerde het viertal zo het geld terug te vorderen dat de banken van de Vlaming ‘stalen’ na de bankencrisis in 2008.
Klein puntje van kritiek: Jonas en Julie lijken hun beeld van een Vlaams pubermeisje gebaseerd te hebben op de gemiddelde chickflickgriet uit ‘Mean Girls’.
Verder hebben we helemaal niets aan te merken op de cast en de bijbehorende acteerprestaties. Straffe en originele verhaallijn, tof gefilmd, de perfecte dosis spanning... We begrijpen helemaal hoe het komt dat Jonas en Julie jaren gewerkt hebben aan een verhaal dat slechts over één dag gaat. Alles klópt gewoon aan ‘De Dag’. Petje af!
Gekarikaturiseerde puber
Maar als we dan toch één puntje van kritiek moeten aanleveren: Jonas en Julie overschatten de grote mond van de pubers van tegenwoordig nogal. Dat hopen we althans... ‘Bitch’ roepen naar je stiefmama? Ruzie maken over gesmeerde boterhammen omdat je frietjes wil eten tijdens de middagpauze? En dan geditcht worden door je zogezegde vriendinnen omdat je niet-coole boterhammen eet? Jonas en Julie lijken hun beeld van een Vlaams pubermeisje gebaseerd te hebben op de gemiddelde chickflickgriet uit ‘Mean Girls’. En nog één dingetje: het (verrassende) einde had een stuk ingekort mogen worden. Verder zijn we helemaal pro, hoor!
‘De Dag’ is vanaf donderdag 10 januari wekelijks om 20u35 te bekijken op VIER. Voor wie liever aan het bingen slaat: de Vlaamse fictiereeks kan je al een tijd in zijn geheel bekijken via Play en Play More van Telenet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier