‘We gaan een spel spelen. Ik tegen jullie, één tegen vier. Zo meteen ga je me live zien mollen.’
De kandidaten staan oog in oog met de saboteur in de zesde aflevering van ‘De Mol’
Slechts vijf van de tien kandidaten van ‘De Mol’ spelen het spel verder in Arizona. De groep is ondertussen al twee weken op zoek naar dé saboteur in hun midden. Deze zesde aflevering start veelbelovend… En mysterieus. Want de mol begeeft zich in een wel héél risicovolle situatie.
De eerste woorden van aflevering zes klinken: ‘Hello, it’s me. Can you hear me loud and clear? Start the car. Let’s do this.’ Wat is de mol van plan?
DAG 13
Ruben, Thomas, Commy, Toos en Lancelot: nog vier mannen en één vrouw blijven over. Voor de opdracht van vandaag mag de groep één kandidaat afvaardigen die het tegen twintig mensen wil opnemen én een lesje wil leren. De andere vier mogen vanop afstand assisteren. Dankzij de tip ‘PS vergeet de brooddozen niet klaar te maken’ vermoeden de kandidaten al snel wat er hen te wachten staat: een dagje lesgeven. En dat ziet Lancelot, die doorgaans de dingen wel rustig en duidelijk kan uitleggen, wel zitten.
Hun vermoeden klopt als een bus. De groep begeeft zich naar het Pima Community College. Meester Lancelot neemt zijn plaats in vooraan in een klas vol leerlingen, maar zelf heeft hij geen flauw benul waarover hij hen iets zal moeten bijleren. De PowerPointpresentatie verklapt dat hij diep in zijn kennis over ons Belgenlandje zal moeten graven. Wat hij de leerlingen juist moet aanleren staat er ook op, alleen ontbreekt er heel wat belangrijke informatie. Op het einde van de les volgt een test: als minstens de helft van de leerlingen daarvoor slaagt, verdient de groep € 3000. Gelukkig staat Lancelot er niet alleen voor.
Toos, Ruben, Commy en Thomas kunnen Lancelot vanop afstand de juiste informatie doorgeven. Dat kan op twee manieren: door de boekenwurm in zichzelf los te laten of door kattenkwaad uit te hangen. De speelse jongens in Toos en Ruben komen meteen naar boven, het duo kiest om kwajongensstreken uit te hangen terwijl boekenwurm Commy en leerkracht Thomas het andere team vormen. Die laatste twee staan rechtstreeks met Lancelot in contact via een oortje.
Lancelot staat wat ongemakkelijk voor de klas maar probeert het ijs te breken én tijd voor zichzelf te winnen met een klein spelletje: wanneer hij twee keer in zijn handen klapt, moeten de leerlingen verwisselen van plaats met hun buur. En dat slaat aan. Hij verzint er dan ook een geheugenspelletje bij: hij vertelt de leerlingen dat hij valse informatie zal aanleren om die erna aan te passen. Dat zou heel effectief zijn om dingen te onthouden, verzint hij. ‘Adapting is everything’, blijft hij maar herhalen.
De les is opgedeeld in drie thema’s: Belgische geschiedenis, sport en cultuur. Lancelot krijgt telkens een kwartier per thema om de leerlingen alle kennis door te geven, de andere kandidaten evenveel tijd om hem daarbij te helpen. De informatie die ontbreekt kan in de schoolbib gevonden worden waartoe Commy en Thomas toegang hebben. Maar de juiste antwoorden vinden tussen duizenden boeken is niet zo makkelijk. Toch slaagt het duo erin de ontbrekende informatie over de Belgische geschiedenis aan Lancelot door te spelen. Bij Ruben en Toos gaat het niet zo vlot: het lukt hen niet om de eerste opdracht tot een goed einde te brengen, waardoor ze geen fun fact mogen doorgeven. Die zijn nochtans van cruciaal belang, want per thema is er één fun fact, en die krijgen de leerlingen sowieso als vraag op het examen.
Het tweede thema is sport. Lancelot denkt de ontbrekende informatie zelf te kunnen aanvullen, maar geeft foutieve kennis door. Gelukkig kunnen Commy en Thomas dat nog rechtzetten, althans het meeste. Ook de jongens doen het deze tweede keer wel goed. Ze kennen het antwoord op de vraag of Pieter Timmers goud, zilver of brons behaalde op de Olympische Spelen. Ze winnen het fun fact doordat Toos een bureaustoel mét Ruben in kan rollen in het juiste vak op de grond: dat van zilver.
Het laatste thema mislukt grandioos: niet alleen geven Commy en Thomas de foutieve naam van een bekend schilderij van René Magritte door, ook lukt het Lancelot niet om het fun fact die Ruben en Toos hebben vrijgespeeld binnen de tijd te vertellen aan zijn leerlingen. En dat is écht stom, want die vraag kon weleens de doorslag geven… Jammer maar helaas, de proef mislukt en de groep verdient geen geld. Goed gemold als je ‘t ons vraagt!
Opvallend?
- Ookal is Thomas leerkracht van beroep: toch wil hij niet voor de klas staan. Is dat misschien de slechtste positie om als mol in te zitten?
- Toos geeft tijdens de eerste fun fact-opdracht de juiste premiers door aan Ruben, maar tóch katapulteert hij de foute minister weg. Dat zorgt ervoor dat er sowieso één punt minder kan verdiend worden op het eindexamen.
- Thomas doet er wel heel lang over om boeken over voetbal te vinden, terwijl ze vlak voor zijn neus staan. Uiteindelijk neemt hij er ook héél veel mee, waardoor er minder overzicht is en de informatie minder snel gevonden kan worden.
- Lancelot weet dat de fun facts cruciaal zijn. Hij heeft nog ruim twintig seconden op de teller, maar begint de uitleg heel vaag waardoor de leerlingen niet van de fun fact opvangen. Verdacht, want ook deze vraag zou doorslaggevend kunnen zijn voor het resultaat van de studenten.
DAG 14
De kandidaten worden vandaag apart gehouden en één voor één door een lokale taxichauffeur meegenomen naar een onbekende locatie. Nietsvermoedend zitten ze op de achterbank, tot de auto halt houdt en de taxichauffeur zich omdraait. ‘Dag Toos. Commy. Dag Ruben. Lancelot. Thomas. Herken je me niet? Ik ben het, de mol. De chauffeur is mijn handpop, hij doet en zegt wat ik hem influister.’ De kandidaten reageren geschrokken. En dat begrijpen we, want ze staan nu oog in oog met de saboteur. Vijftig meter achter de taxi zit de mol in een busje. Hij of zij ziet alles door de brilcamera van de taxichauffeur.
‘We gaan een spel spelen. Ik tegen jullie. Eén tegen vier. Zo meteen ga je me live zien mollen’, klinkt het. Spannend! De kandidaten verzamelen binnen in een Amerikaanse diner en ook de taxichauffeur komt erbij. Iedereen speelt één voor één tegen de handpop van de mol. Er liggen twee stapels kaarten voor hen: eentje met positieve geldbedragen voor de kandidaten, eentje met negatieve prijzen voor de mol. Om de beurt trekken ze een kaart en ze mogen blijven trekken tot ze tevreden zijn met hun prijs óf tot ze een stopkaart trekken. Die is € 0 waard. Pas als beide partijen door een stopkaart of vrijwillig stoppen, weten we hoeveel de ronde oplevert. Telkens wanneer het de beurt is aan de taxichauffeur, krijgt de mol twintig seconden om onder streng toezicht van de andere kandidaten een teken te geven aan zijn spelgenoot. Een risicovolle plek om als saboteur in te staan!
Bijzonder veel geld verdienen of heel veel geld verliezen: deze opdracht kan twee kanten uitgaan. Toos durft het als eerste tegen de mol op te nemen. Wanneer de mol aan de beurt is houdt iedereeen z’n ogen goed open voor het geheim maar zichtbaar signaal. De mol beslist te stoppen met spelen bij min € 400, Toos trekt daarna nog een kaartje van € 1000. Zijn ronde levert dus een mooie € 600 op voor de groepspot. Daarna is het aan Thomas, hij verdient niets. Ruben zorgt voor € 100 in de pot, Commy haalt € 200 uit de pot en ook de ronde van Lancelot levert geen geld op. Al bij al verdienen ze dus een povere € 500.
Opvallend?
- Lancelot zit heel duidelijk regelmatig aan zijn bril, het lijkt wel dat hij dit telkens doet wanneer de mol beslist om te stoppen met spelen. Ook Commy merkt dit snel op.
- Wanneer het de beurt is van de mol komt de serveerster iets aanbieden om te drinken. Soms zegt Toos bedankt, andere keren niet. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
- Ruben lijkt wat onwennig: is dit omdat hij de andere kandidaten goed in de gaten wil houden, of is hij zenuwachtig omdat hij de mol is?
- Lancelot lijkt het rustigste van al: is dat dan niet het meest verdacht?
- Wanneer het de beurt is aan Commy, dringt Toos aan om verder te blijven spelen. Dat terwijl ze eigenlijk € 100 konden verdienen. Door de raad van Toos op te volgen verliezen ze uiteindelijk € 200. Bye bye money voor de groepspot!
DAG 15
Voor de laatste opdracht van de aflevering voegen Ruben en Commy zich samen als speurneuzen en leren Toos, Lancelot en Thomas rijden met een bus. Op die bus ligt er een bom. Toos, die als chauffeur wordt aangeduid, mag niet minder dan 20 mph rijden want anders gaat de bom af. Ze hebben benzine voor een uur, daarna komt de bus tot stilstand. Als ze de bom op de juiste manier binnen de gegeven tijd kunnen ontmantelen, verdienen ze een mooi geldbedrag van € 5000.
Lancelot en Thomas vinden de bom achteraan in de bus achter slot en grendel. Ze kunnen de sleutel winnen door een pingpongbal door een afgesloten kistje te begeleiden naar het sleutelicoontje. Dat kunnen ze doen door chauffeur Toos de juiste instructies te geven: bocht naar links of rechts, sneller, trager,… Communicatie is in deze opdracht dus letterlijk key. Na enkele pogingen lukt het en winnen ze het sleuteltje.
Dat brengt hun naar de volgende opdracht: de bestemming van de bus raden. Die staat op de voorkant van het voertuig. Zelf mogen ze de bus niet verlaten, ze moeten dus een andere oplossing zoeken. Gelukkig vinden ze die al snel. De bus moet geflitst worden, die flitsfoto komt dan bij Commy en Ruben terecht. Zo kunnen zij de bestemming makkelijk aflezen en doorgeven. Na een paar scherpe en snelle bochten slagen ze er ook in deze opdracht tot een goed einde te brengen.
Ondertussen proberen speurders Commy en Ruben een robotfoto van de bommenlegger te maken. Die hebben ze nodig om het juiste gereedschap te vinden, want dat moeten ze in de bus zien te krijgen zodat ze de bom kunnen ontmantelen. Met behulp van Lancelot en Thomas denken ze de juiste tool mee te nemen, maar dat blijkt van niet. Ze moeten dus terugrijden en verliezen zo kostbare tijd. Toch lukt het hen de juiste tool binnen de tijd op de bus te gooien.
De laatste cruciale informatie die Thomas en Lancelot nodig hebben is de kleur van de draad die ze moeten doorknippen. Die kleur zit verstopt onder de bus. Het is aan Ruben om een autootje met camera mooi onder de bus te rijden en de juiste kleur door te spelen. Maar er ontstaat onenigheid tussen Commy en Ruben: zij is ervan overtuigd dat ze groen zag, terwijl Ruben zeker weet dat het geel was. Het autootje is ondertussen al kapotgereden, dus ze kunnen niet meer checken wat juist is. De mannen in de bus moeten dus gokken, maar dat doen ze verkeerd. Ze kiezen voor de gele draad, die van Ruben, maar dat is de foute. De bom ontploft. En twee keer raden, de juiste draad was inderdaad de groene… De opdracht levert dus geen geld op.
Opvallend?
- Ruben deed deze opdracht wel heel verdachte dingen. Niet enkel leek hij niets bij te dragen aan de juiste antwoorden, hij gaf ook nog eens foute info door. Wij zagen ook duidelijk dat het een groene kleur was, ook Commy wist het meteen… En niet geel-groen of lichtgroen, maar fel en opvallend donkergroen. Een vergissing of molgedrag?
- Het kapotte autootje onder de bus was volgens alle kandidaten ook de fout van Ruben, niet van chauffeur Toos. Daardoor konden ze de juiste kleur ook niet meer checken. En is dat nu juist niet de meest cruciale info van de opdracht?
- Thomas roept nogal chaotisch instructies door elkaar waardoor Toos moeilijk kan volgen.
- Commy en Ruben nemen de verkeerde tool mee, waardoor ze veel tijd verliezen. Wil een van hen de boel saboteren?
- In het begin van dag vijftien zien we een opvallend fragment over cactussen die op de weg vallen. Vreemd intermezzo als je het ons vraagt. Misschien een tip?
Spoiler alert!
In deze zesde aflevering moeten we afscheid nemen van leerkracht Thomas. Hij bleek niet op het juiste spoor te zitten… We gaan je missen en kunnen niet wachten op je reünie met medewiskundeknobbel Conny!
En toen waren ze nog met vier…
Prijzenpot: € 17.320
Dit lees je vast ook graag:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier