Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Streamz

'Bert, de bedenker, zegt altijd dat deze reeks het einde van mijn carrière wordt', lacht Frances.

Frances Lefebure, Daphne Wellens en Evelien Bosmans zoeken de grenzen op in ‘F*** you very, very much’



Het was zo mooi geweest als ‘F*** you very, very much’ op zaterdag 30 juli uitkwam, de Internationale Dag van de Vriendschap. Alle symboliek ten spijt verschijnt de reeks over de mooie, prettig gestoorde vriendschap tussen drie dertigers een dag later op Streamz. We spraken vriendinnen en hoofdrolspeelsters in de serie Frances Lefebure (32), Daphne Wellens (33) en Evelien Bosmans (31) over de eerste tv-vrucht van hun vriendschap.




‘F*** you very, very much’ volgt het leven van An (Frances Lefebure) en haar befkes Violet (Daphne Wellens) en Flo (Evelien Bosmans). Terwijl An plots haar vriend – gespeeld door Boris van Severen, het huidige lief van Frances – dumpt en zich in een neerwaartse spiraal stort, probeert Violet een kind, een verloving, een affaire en een drankverslaving gaande te houden en klampt Flo zich vast aan haar acteerdroom, ondanks het feit dat ze compleet platzak is. De steun van hun zelfgekozen framily lijkt bij momenten het enige wat de dames rechthoudt.

© Streamz


Bert Scholiers, de man die de reeks verzon, zoekt graag de grenzen op. Een absurde, gedurfde comedyreeks als deze werd – naar ons weten – nooit eerder gemaakt in Vlaanderen, en het is best mogelijk dat de kijker even zal moeten wennen. Zo breekt hoofdpersonage An geregeld door de vierde wand om de kijkers aan te spreken, en gaat ze zelfs – letterlijk – tot bij hen (tot bij de acteurs weliswaar) in de woonkamer om hun mening te vragen. Een gewaagde maar, als je ‘t ons vraagt, geslaagde gok. ‘We vinden Bert allemaal een redelijk geniale man, dus we vertrouwden er wel op dat het goed zou komen’, vertelt Frances daarover. We kunnen je nu al vertellen dat het inderdaad helemaal goed komt, maar je hoeft ons niet zomaar te geloven. Vanaf zondag staat het bewijs op Streamz.

Dag Frances, Evelien en Daphne. Ik las online dat Bert zich op jullie baseerde voor de reeks. Klopt dat? 

Daphne: ‘De reeks is niet echt op ons gebaseerd, maar wel geschreven voor ons.’



Frances: ‘Iedereen kan zich herkennen in bepaalde aspecten van de reeks en dat is voor ons ook zo, maar het is niet gebaseerd op ons leven. Het is geen biografie, voor alle duidelijkheid (lacht). Maar het is wel voor ons geschreven.’

Jullie zijn in het echte leven ook heel goede vriendinnen. 

Evelien:(snel) Nee.’

Frances: ‘Nu niet meer, sinds we samengewerkt hebben (lacht). Nee nee, we zijn al keilang beste vriendinnen. Al weet ik niet juist hoe lang. Ik zeg in elk interview een ander getal, maar ik denk nu 13 jaar. We kennen elkaar van op het conservatorium.’

Bert grapt altijd dat deze reeks het einde van mijn carrière wordt. Ik hoop dat dat niet waar is. – Frances Lefebure


Daphne: ‘We speelden allang met het idee om iets met ons drieën te maken. Nadat we samengewerkt hadden voor “Charlie en Hannah gaan uit”, de debuutfilm van Bert waarin we alledrie spelen, wilde hij ook heel graag iets met ons doen. Op een bepaald moment zijn we samengekomen en hebben we er werk van gemaakt.’

Hoe zijn jullie personages ontstaan? 

Daphne: ‘We hebben de afgelopen jaren een paar projecten samen gedaan, dus Bert heeft ons goed kunnen observeren. Niet om ons leven in een personage te gieten, maar om te zien wat we als actrice kunnen. Op basis daarvan heeft hij vrij snel drie personages vastgelegd. Bert wou mij verder laten gaan in mijn “dronken” spel, dus heeft mijn personage een alcoholprobleem. Bij Frannie (Frances, red.) wilde hij dan weer haar vuil kantje opzoeken. Dus bedacht hij een An die er tien afleveringen als een slons bijloopt.’

Frances: ‘De meeste mensen kennen mij als de vrolijke girl next door. Bert is een van de weinigen die mijn donkere schaduwzijde uit mij kan trekken. Als hij en ik samen zijn, beginnen we vaak op alles en iedereen te foeteren. Op onszelf ook, want er is best veel zelfrelativering bij. Dat kantje van mij heeft hij omgevormd tot An, mijn personage.’

Je staat inderdaad bekend als Vlaanderens sweetheart. Op Instagram zag ik een geschokte reactie op de trailer, omdat je al rokend te zien bent. 

Frances: ‘Ik hoop dat mensen beseffen dat het een reeks is. Ik bén niet dat personage. Dat is natuurlijk het gevaar als je veel als jezelf op tv komt. Mensen kunnen mij als Frances gaan verwarren met mijn personages. Bert zegt altijd dat deze reeks het einde van mijn carrière wordt (lacht). Ik hoop dat dat niet waar is.’

Evelien: ‘Ik weet zeker dat dat niet waar is.’

© Streamz


Is jullie vriendschap vergelijkbaar met die in de serie?

Daphne: ‘Ja, in die zin dat zij ook echt een familietje zijn. Evelien en ik zeiden onlangs nog: eigenlijk hebben wij relaties met elkaar. We doorzwemmen samen watertjes en groeien in onze vriendschap zoals je in een relatie groeit.’

Onze vriendschap gaat zoals de ideale relatie zou moeten gaan. We veranderen, maar blijven toch manieren vinden om samen te blijven. – Frances Lefebure


Frances: ‘Onze vriendschap gaat eigenlijk zoals de ideale relatie zou moeten gaan. We veranderen, maar blijven toch manieren vinden om samen te blijven. Ik denk niet dat we het ooit gaan uitmaken. Als we kunnen blijven voortdoen zoals nu, zal dit voor ons allemaal de langste liefdesrelatie worden die we ooit hebben gehad.’

Als je een personage moet kiezen, op wie lijkt elk van jullie dan het meest?

Daphne: ‘De personages zijn echt samenvoegsels van verschillende mensen in een. We hebben alle drie wel kantjes van elk van hen.’

Evelien: ‘Ze zijn ook geen archetypes, zoals in bijvoorbeeld “Sex and the City”. Daar heb je heel eenduidig het seutje, de seksbom, enzovoort. Zo is het helemaal niet.’

Daphne: ‘Daar hebben we inderdaad heel erg op toegezien, ook in de styling. We hebben ons er hard voor gemaakt dat het drie aparte personages zijn, die wel beste vriendinnen zijn. Zo loopt An al eens in een trui of een jogging van Violet.’

© Streamz


Frances: ‘Bijna de volledige eerste aflevering heb ik een grijze jogging aan van Violet. Ik weet niet of het opvalt, maar als je goed oplet, weet je dat ik die uit haar huis heb meegenomen. Dat maakt het menselijker ofzo.’

Daphne, jouw personage is een jonge mama die drinkt, een affaire heeft en twijfelt of ze wel mama moest worden. Gedurfd.

Daphne: ‘Ik had daar aanvankelijk zelfs niet over nagedacht, maar we hebben die opmerking ook gekregen van mensen van buitenaf die het script lazen. Kijk, elke mens heeft een schaduwzijde. Thank god dat er reeksen zijn die dat durven tonen. Stel nu dat er moeders zijn die heel sterk de behoefte voelen om zich zat te zuipen, door alle druk die bij zo’n baby komt kijken. Zij zullen dat hopelijk niet doen, maar het kan hen wel deugd doen om een keer op de Vlaamse televisie te zien dat die behoefte bestaat, en dat dat niet erg is. Het leven gaat met ups-and-downs. Dit is fictie, dus waarom zouden we niet een keer heel vort in een down gaan?’

Elke mens heeft een schaduwzijde. Thank god dat er reeksen zijn die dat durven tonen. – Daphne Wellens


Het mamaleger zou kunnen klaarstaan om te reageren.

Frances: ‘En dat mag ook! Alles wat reactie uitlokt, is oké. Als mama’s daardoor geshockeerd zijn, dan mag dat. Hopelijk kunnen ze daardoor stilstaan bij hun blessings. Wij dragen niet uit dat iets goed of slecht is. Dat is het zalige aan fictie: je mag alles tonen en je moet er geen waardeoordeel aan vasthangen. Mensen mogen volledig zelf hun gedacht vormen over wat ze zien. Wij willen niet per se iets aankaarten of zeggen wat mensen moeten voelen. I don’t fucking care, eigenlijk. Wij hebben gewoon een goed verhaal gemaakt en hopelijk herkent iedereen zich in deeltjes ervan. Soms denk je misschien what the fuck, maar what the fuck is ook een goed gevoel.’

© Streamz


Frances, wat dacht je toen je las dat jouw personage af en toe de kijker rechtstreeks aanspreekt? 

Frances: ‘Ik vond dat meteen supercool. Ik had het al gezien in het eerste seizoen van “Sex and the City”, daar doet Carrie Bradshaw het ook.’

Daar stoort het mij verschrikkelijk.

Evelien: ‘Echt? Ik vind dat het beste seizoen! Toen ik de reeks begon te kijken, vond ik dat net het leuke eraan.’

Frances: ‘Ik heb eerst de oudere seizoenen gezien, als je dan terugkijkt naar de afleveringen waarin Carrie wel tegen de camera praat, is dat inderdaad wat raar.’

Daphne: ‘Frannie doet het dan ook veel beter dan Carrie Bradshaw (lacht). Ik ben er ook geen fan van in “Sex and the City”, maar toch schrokken we er hier niet van, omdat we Bert zijn werk kennen. Hij zoekt altijd de grens op om het minder “normaal” te maken. Samen met Sarah-Malin Gozin (de producer, red.) hebben we er wel altijd op toegezien dat het het verhaal diende, dat het geen afleiding werd. Ik denk dat Frances daar echt in geslaagd is.’

Evelien: ‘Het is echt effortless gedaan.’

Frances: ‘Dat was het vaak niet, maar het is goed dat het zo overkomt. Het was niet altijd makkelijk.’

© Streamz


Het is geen sinecure om comedy te maken in deze tijden. In de eerste aflevering zit een mopje dat me toch even deed fronsen.

Daphne: ‘Je bedoelt dat grapje over “de paki”?’

Nee, An zegt op een bepaald moment dat het als dertigjarige vrouw een compliment is als je semi-aangerand wordt in een café. Dat lijkt me op het randje.  

Frances: ‘Ik snap dat dat een gevoelig onderwerp is, maar het is zwarte humor.’

Daphne: ‘Ans punt is natuurlijk net: hoe zielig ben ik dat ik dát als compliment beschouw. Plus, zij is zo cynisch. Natuurlijk meent ze dat niet.’

Evelien: ‘Zulke dingen zeggen is heel eigen aan An. Als Flo in die scène had gezeten dan had zij waarschijnlijk gezegd: An, wat zeg jij nu. Het is het personage dat het zegt, geen mening van de maker.’

Frances: ‘Het is ook best frappant dat Daphne dacht dat je het over een ander mopje had. Dat toont hoe mensen heel verschillend op iets kunnen reageren. Er zal altijd iemand zijn voor wie iets gevoelig ligt.’

Daphne: ‘En die gevoeligheid mag er zijn. En dat gesprek mag geopend worden. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat makers de vrijheid hebben om die grens op te zoeken, want dat doet Bert wel. Net omdat hij het belangrijk vindt, en ik ook, dat alles bespreekbaar is. Als publiek mag je daarvan vinden wat je wil en mag je je daar zeker oncomfortabel bij voelen.’

‘F*** you very, very much’ is vanaf zondag 1 augustus te zien op Streamz. Later zal de reeks op Play4 uitgezonden worden. Check hier de trailer

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '