‘Ongezien hoe de makers de emotie Anxiety naar het scherm vertalen.’

REVIEW: ‘Nog nooit heb ik mij zo begrepen gevoeld door een film als door ““Inside Out 2””’

Het is eindelijk zover! Vanaf vandaag speelt het langverwachte vervolg van ‘Inside Out’ in de bioscoopzalen. Tv-redactrice Ysaline mocht ‘m in première gaan kijken en vertelt in onderstaande review met plezier wat ze ervan vond!

Wie mij kent, weet dat ik hou van all things Disney, en dus zeker ook Pixarfilms! Ik kijk dan ook al maanden reikhalzend uit naar het vervolg op ‘Inside Out’. In ‘Inside Out 2’ keren we terug naar het hoofd van tiener Riley, net op het moment dat het hoofdkwartier een renovatie ondergaat om plaats te maken voor… nieuwe emoties! Joy & co weten niet hoe ze zich moeten voelen wanneer plots Onzekerheid opduikt, en de overhand neemt in het hoofdkwartier…

Doordat ik er al zo lang naar uitkijk, lagen de verwachtingen dan ook erg hoog. Dat is altijd gevaarlijk, want dan is de kans op teleurstelling natuurlijk groter! Ik kan je nu al met een gerust hart vertellen dat mijn verwachtingen werden ingelost en meer! Het concept blijft hetzelfde, maar toch krijgen we een héél ander verhaal, namelijk dat van de puberende Riley. Een verhaal waardoor ik mij zelfs als 28-jarige gezien voelde. De nieuwe emotie Onzekerheid aka Anxiety is namelijk een gevoel dat héél véél mensen zullen herkennen.

Ik kamp zelf soms met anxiety, waardoor de film voor mij véél zwaarder aanvoelde dan de eerste. Het verhaal kwam op een bepaald moment regelrecht binnen en ik moest mijn traantjes inhouden. Maar aan de andere kant heb ik mij ook nog nooit zo begrepen gevoeld door een film als door ‘Inside Out 2’. De makers hebben de emotie Onzekerheid op zo’n goede manier weten te vertalen naar het scherm, echt ongezien!

Overtuigingen

En terwijl er heel wat gelijkenissen zijn met de eerste film, zijn er natuurlijk ook genoeg verschillen. Zo wordt er een nieuw aspect geïntroduceerd genaamd Overtuigingen, zoals ‘Ik ben een goed mens’ en die maken Riley tot wie ze is. Ik ga nog niet veel hierover verklappen, maar dit is echt de rode draad doorheen het verhaal en maakt het ook extra interessant. Het toont op een simpele manier hoe complex mensen eigenlijk zijn en het doet je stilstaan bij jezelf.

Dat gezegd zijnde, naast alle psychologische kantjes aan de film, is ‘Inside Out 2’ natuurlijk ook gewoon een hele leuke film om naar te kijken. Zoals we van Pixar gewend zijn, zit het verhaal boordevol boodschappen, maar is hij ook gewoon fun. De film is kleurrijk, schattig en je voelt je gewoon op en top gelukkig door ernaar te kijken. De humor in de film is natuurlijk ook weer on point, denk maar aan een opstand in het hoofd van Riley en woordspeling met de bijnaam van het personage Ennui, maar ook een thee met de naam Anxitea.

Twee van de nieuwe personages vind ik ook echt té schattig voor woorden: Onzekerheid en Jaloezie! In de Vlaamse versie van de film worden zij trouwens ingesproken door TikTok-koppel Gerben Tuerlinckx en Steffi Mercie. Het nieuwe personage Onzekerheid vind ik dan weer héél creepy en vervelend, maar is wel erg herkenbaar.

Kortom: ‘Inside Out 2’ is een aanrader voor jong en oud. Kinderen en tieners zullen er veel plezier aan beleven, en volwassenen ongetwijfeld ook. Alleen zal de film bij de ene leeftijdsgroep meer teweegbrengen dan bij de andere, en dat is zeker niet slecht!

‘Inside Out 2’ is nu te zien in de bioscoop.

' ' ' '