review joy ride
© Ed Araquel via Lionsgate

‘Dit is de ideale vriend(inn)endate!’

REVIEW: ‘””Joy Ride”” lijkt soms wel ““The Hangover””, maar dan in een vrouwelijk, Aziatisch jasje’

De nieuwe ‘Joy Ride’ met onder anderen ‘Emily in Paris’-actrice Ashley Park in de hoofdrol is sinds woensdag te zien in de bioscoop. Benieuwd of de komedie een cinemabezoekje waard is? Tv-redactrice Ysaline vertelt het je met plezier!

‘In “Joy Ride” gaan advocate Audrey (Ashley Park), kunstenares Lolo (Sherry Cola), BTS-fan Deadeye (Sabrina Wu) en actrice Kat (Stephanie Hsu) samen op het avontuur van hun leven. Die eerste moet een zakendeal sluiten in haar geboorteland China, wat haar bestie Lolo op het geniale idee brengt om Audreys echte mama te zoeken, die zich in een dorpje in China zou bevinden. Maar de weg ernaartoe is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De meiden komen op hun girls trip al snel in de meest absurde situaties terecht.

Die situaties zijn soms iets te onrealistisch naar mijn smaak: niemand kan zoveel drugs in z’n lijf pompen toch? En no way dat een vrouw met haar benen twee mannen een hersenschudding kan bezorgen. Bij sommige scènes lijkt het wel “The Hangover”, maar dan in een vrouwelijk, Aziatisch jasje. De voorgenoemde situaties zorgden er aanvankelijk bij mij voor dat ik mijn wenkbrauwen zou gaan optrekken. Maar mijn bedachtzame verbazing maakte vrijwel meteen plaats voor gelach, gegier en gebrul. Puur genieten, dus!

Hilariteit

Ook al zijn sommige scènes te gek voor woorden – wacht maar tot Kats tattoo onthuld wordt – toch zorgt het voor een heleboel hilariteit die de nodige luchtigheid biedt in een diepgaander verhaal. De komedie draait dus niet louter om humor, er zitten ook enkele mooie boodschappen in. Zo is vriendschap een belangrijk thema dat aan bod komt, maar ook het zoeken van je identiteit als jonge dertiger. En dat is iets waar iedereen zich ongetwijfeld in kan herkennen.

Wie weet voel je je net als Audrey niet altijd helemaal thuis in het land waar je opgegroeid bent of doe je je als Kat anders voor om de man van je dromen te scoren. Misschien ben je op carrièrevlak nog wat aan het struggelen zoals Lolo, of heb je het gevoel dat je geen vrienden hebt zoals Deadeye. Wat het ook is: iedereen kan wel iets meenemen uit de film. En zo niet, kan je eens goed lachen en lekker genieten van een chille film.

Persoonlijk ben ik heel selectief met welke films ik tegenwoordig in de bioscoop ga kijken en welke niet. Dat steek ik vooral op het feit dat een filmkaartje tegenwoordig een grote hap uit mijn budget kost. Ik ga dus persoonlijk niet snel een komedie in de cinema zien, maar eerder visueel hoogstaande films.

Toch is de nieuwe “Joy Ride” een uitzondering waard, want blijkt dat de film dé perfecte ontspanning is na een drukke dag vol deadlines en schrijfopdrachten. Of een leuke vriend(inn)endate in het weekend!’

‘Joy Ride’ is nu te zien in de bioscoop.

' ' ' '