review mean girls
© Sony

‘Renée Rapp kan de film wat mij betreft helemaal in haar eentje dragen.’

REVIEW: ‘De remake van ““Mean Girls”” is een musical en toch vond ik ‘m goed’

De langverwachte remake van ‘Mean Girls’ – die gebaseerd is op de Broadwaymusical – is vanaf vandaag eindelijk te zien in de bioscoop! De verwachtingen zijn ook bij deze hoog, maar worden ze ingelost? Tv- en filmredactrice Ysaline ging de muzikale film kijken en vertelt je wat ze ervan vond.

Cady Heron is nieuw op de levensgevaarlijke jungle genaamd de middelbare school. Maar wordt dan toegelaten tot het elitegroepje van populaire meiden: ‘The Plastics’. Zij worden aangevoerd door queen bee Regina George en haar volgelingen Gretchen en Karen. Maar dan maakt Cady een grote fout door voor Regina’s ex-vriendje Aaron Samuels te vallen waardoor Regina zich tegen haar keert. Cady probeert het toproofdier van de groep ten val te brengen met de hulp van haar vrienden en buitenbeentjes Janis en Damian.

In de huid van Cady Heron kruipt ‘Every Day’-actrice Angourie Rice. Niemand minder dan ‘The Sex Lives of College Girls’-actrice en zangeres Renée Rapp speelt queen Regina George. Haar minions Karen en Gretchen worden vertolkt door ‘Moxie’-actrice Avantika en ‘Love, Victor’-actrice Bebe Wood. ‘Moana’-stem Auli’i Cravalho en opkomend talent Jaquel Spivey spelen Janis en Damian. En ‘The Summer I Turned Pretty’-acteur Christopher Briney speelt Aaron!

© Sony

Musical

Ik heb het al vaker gezegd: ik heb het niet voor musicals, dan denk ik vooral aan voorbeelden zoals ‘Mamma Mia!’ en ‘High School Musical’ (sorry, not sorry). Toch zijn er altijd uitzonderingen, zoals Disneyfilms en onlangs vond ik ‘Wonka’ ook heel leuk. Al was ik niet van alle liedjes even fan. Ik trok dus met een bang hartje naar de bioscoop om de remake van ‘Mean Girls’ te kijken. Deze film is namelijk niet gebaseerd op de fanfavoriet met Linsday Lohan, maar wel op de Broadwaymusical (die wel is gebaseerd op de film van 2004). Ik verwachtte mij dus aan héél véél muziek, maar of ik het leuk zou vinden, viel nog af te wachten.

En ik had gelijk: in totaal telde ik zo’n vijftien zangstukjes. Het ene beter dan het andere, en het ene veel korter dan het andere. Enkele van mijn favoriete liedjes? ‘World Burn’ en ‘Someone Gets Hurt’. Niet alleen door de muziek maar vooral ook door de scènes waarin ze gezongen werden, want niet toevallig is het net Renée Rapp aka Regina George die onder andere die twee zingt en speelt. Zeker geen verwijt naar de andere acteurs toe, want die deden het ook heel goed, maar als je het mij vraagt kon Renée de hele film gewoon in haar eentje dragen en zou niemand klagen.

Ik ben misschien wel bevooroordeeld, want ik ben wel een klein beetje fan van haar. Ik vind het echt een topactrice én topwijf. Ze speelde de rol van Regina met glans, zo goed zelfs dat ik het personage net heel cool vond, in plaats van een mean girl. Haar kleerkast was to die for, en haar curvy lichaam is veel realistischer anno 2024.

© Sony

Herkenbaar

Aangezien het een remake is van de Broadwaymusical uit 2018, die op zijn beurt gebaseerd is op de film uit 2004 zijn er genoeg herkenbare elementen terug te vinden in de nieuwe ‘Mean Girls’, maar er zijn ook héél véél dingen veranderd. Zo is de film aangepast aan onze tijdsgeest, denk maar aan TikTok en referenties zoals naar iCarly. Ook het kerstoptreden is enorm anders, maar zeker niet slecht. Het heeft ook een heel andere vibe, maar dat maakt het voor mij niet slecht. Herkenbare elementen die terugkomen, waardoor fans van de film zeker niet teleurgesteld zullen worden, zijn bijvoorbeeld het Burn Book maar ook bekende zinnen zoals ‘That’s so fetch’, ‘Get in loser’, ‘You can’t sit with us’ en ‘He’s almost to gay to function’.

Té dom

Wat mij wel echt teleurstelde – en dat is dan ook het enige negatieve dat ik persoonlijk kan zeggen over de film – was de rol van Karen, gespeeld door Avantika. Niets tegen de actrice, maar deze Karen werd zo dom afgebeeld dat het gewoon te absurd werd. In de leegte met open mond zitten staren en amper iets zeggen, reduceert haar tot een domme bimbo in plaats van het iconische personage dat ze normaal is. Ik stoorde mij er dan ook mateloos aan. Wie ik dan wel weer verrassend leuk vond? Aaron! Vooral omdat hij gespeeld wordt door Christopher Briney. Terwijl ik hem in ‘The Summer I Turned Pretty’ niet tof vond, vind ik ‘m in ‘Mean Girls’ héél innemend.

© Sony

Mijn advies? Ga er met een open blik heen en hou niet té hard vast aan het origineel. Het is een leuke en vaak ook absurde chickflick met heel veel muziek en een goede cast. Zeker het kijken waard, als je het mij vraagt! En als je het niet doet voor de muziek of de nieuwe cast, doe het dan voor de onverwachte cameo van Lindsay Lohan en de comeback van Tina Fey en Tim Meadows!

‘Mean Girls’ is nu te zien in de bioscoop.

' ' ' '