Haar slachtoffers: enkele radio-dj’s van Qmusic.
PREVIEW: Dina kruipt in de huid van een sluwe hacker in ‘Ze Zeggen Dat’
Dina Tersago en Andy Peelman testen in een nieuwe aflevering van ‘Ze Zeggen Dat’ weer enkele opmerkelijke stellingen uit zoals ‘Is de verpakking belangrijker dan de inhoud?’ en ‘Is iedereen werkelijk te hacken?’ Dat laatste testen ze op de radio-dj’s van Qmusic.
Special guests in de komende aflevering van ‘Ze Zeggen Dat’ zijn Q-dj’s Tom De Cock, Jolien Roets, Jana De Wilde en Naomi Vanderpoorten. Ze willen samen met Dina en Andy testen of het waar is dat iedereen te hacken is en geven toestemming aan het duo om hen gedurende twee weken te proberen hacken. Hackers vormen namelijk een groot probleem overal ter wereld. Alleen in ons landje werden Belgen vorig jaar voor 40 miljoen euro online opgelicht.
‘Dit kan op zoveel manieren misgaan’, zegt Tom een tikkeltje ongerust. ‘Ik probeer de privacy van mijn kinderen heel erg te bewaken, maar er staan heel wat foto’s in dropbox. Nu zie ik het nog als een spannend spel, maar dit wordt echt bittere ernst.’ Al snel blijkt dat hij zich terecht zorgen maakte, want binnen de zestig seconden hadden ze al toegang tot zijn foto’s.
Geschrokken
Ook Jana en Naomi werden slachtoffers van de ‘hackers’. ‘Ik geraak niet meer op mijn eigen website’, aldus Jana bij wie Dina ook nog eens de wifi liet platleggen. ‘Ik ben echt geschrokken, ik ben uit Instagram en Facebook gegooid. Ik weet niet wat ze gaan posten of doen. Dit is echt een heel vies gevoel’, vult Naomi aan, in wiens naam Dina een huurauto boekte. Volledig op Naomi’s kosten.
Healthwashing
Een andere stelling is: ‘Laten we ons (ver)leiden door de verpakking in plaats van de inhoud?’ Wie kocht er niet al eens een fles wijn omdat het etiket er tof uitzag of een doos koekjes omdat je spontaan honger kreeg van de doos. Fabrikanten doen er dus alles aan om hun producten er zo aantrekkelijk mogelijk te laten uitzien. Er zijn nochtans regels in Europa over wat er wel of niet op de verpakking mag staan, maar ze hebben nog steeds veel vrijheid om te kiezen wat ze benadrukken waardoor de consument misschien op een verkeerd been kan gezet worden. Dina en Andy doen de test. Ze toveren de verpakking van een ongezond product om tot een ‘gezond appelsapje’ dat ze aanbieden op een themadag rond gezond eten in een lagere school. De grote vraag is: slagen ze erin om de ouders te misleiden?
‘Ze Zeggen Dat’ zie je elke donderdag om 20u40 op VTM.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier