1 op de 3 post vakantiefoto’s met als enige doel anderen jaloers te maken.
ONDERZOEK: Belgische jongeren gaan op vakantie voor likes
Sociale media spelen een steeds grotere rol in het leven van jongeren. Het gaat zelfs zo ver dat een op de drie de keuze van een vakantiebestemming laat afhangen van hoe fotogeniek de locatie is. Het doel van al die moeite voor perfecte vakantiekiekjes? Anderen jaloers maken, natuurlijk.
Wat vind je belangrijk wanneer je op vakantie gaat? Ontspanning, zou je denken. Uit het onderzoek van onlinereisbureau Expedia blijkt dat steeds meer Belgische jongeren belang hechten aan de foto’s die ze kunnen delen op sociale media.
Een op de drie denkt op voorhand al na over de foto’s die ze zullen delen van hun vakantie. Valt de reis toch tegen? Dan schrikt een op de zeven jongeren er niet voor terug om een nepfoto te plaatsen op hun sociale media. Het belangrijkste is dat volgers jaloers worden, zo luidt de mening van een derde van de ondervraagden. Hiervoor gaan ze zelfs zó ver dat 13% de foto’s bewerkt in Photoshop. Dat lukt overigens goed, want meer dan de helft geeft toe jaloers te worden bij het zien van vakantiefoto’s.
Ergernissen
Er zijn volgens de jongeren ook foto’s die je beter niet online plaatst van je vakantie. De ondervraagden willen deze vijf vakantiefoto’s nooit meer op hun feed zien verschijnen:
- Foto’s van eten
- ‘Hotdog’-benen
- Yogahoudingen
- Foto’s van alcoholische consumpties
- Selfies op een bekende plaats (bv. de Eiffeltoren)
Voor de studie van Expedia vulden 759 Belgische jongeren tussen 18 en 34 jaar een vragenlijst in. De social-mediagebruikers zijn actief op Facebook, Instagram, Snapchat of YouTube.
Bron: Expedia
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier