Want elk lichaam is anders!
Asos toont voortaan kledingstukken op maar liefst 16 verschillende lichaamsfiguren
Online shoppen is fantastisch, maar er is niets zo hatelijk als reikhalzend uitkijken naar een pakketje en dan tot de vaststelling komen dat de jurk die je bestelde niet past. Asos heeft dé oplossing gevonden voor dat probleem, want vanaf nu kan je op de populaire webshop een kledingstuk op verschillende lichaamstypes bekijken.
Van kledij die 100% rolstoelvriendelijk is tot onbewerkte foto’s van modellen met striemen: Asos doet zijn uiterste best om elke shopper goed in zijn of haar vel te doen voelen. En daarin gaat de populaire webshop nu nog een stapje verder, want er is sinds kort een tool beschikbaar waarmee Asos het heersende schoonheidsideaal in de modewereld voor eens en voor altijd wil veranderen. Enter: ‘See My Fit’, een augmented reality-tool waarmee je een jurkje in verschillende maten en telkens op een andere lichaamsbouw kan bewonderen. Zo kan je kiezen tussen modellen met een maatje 32 tot een maatje 46.
Body positivity
Hoewel de tool een tijdje geleden al werd gelanceerd in enkele landen, was de keuze van de modellen toen nog steeds beperkt tot vier lichaamstypes. Nu kunnen shoppers kiezen uit maar liefst 16 (!) modellen. Het is een keuze waarmee Asos opnieuw body positivity wil promoten, maar tegelijkertijd ook het probleem van eindeloze retourzendingen wil aanpakken. Ja, want ook die vervuilende bestelwagens dragen bij aan de zorgwekkende klimaatsverandering.
Hoewel de tool nog niet van toepassing is op alle kledingstukken, is Twitter alvast laaiend enthousiast over de nieuwe aanpak. Zo deelden enkele gebruikers al screenshots van hun shoppingervaring met lovende bijschriften als ‘Eindelijk wordt hetzelfde item op verschillende modellen getoond’ en ‘Asos wil de mode-industrie echt mooier maken’. Ben jij ook fan van de nieuwe tool?
Absolutely love that Asos is giving the option to view things on a load of different body types 👏🏼 😍
— Kate (@katethingymabob) January 16, 2020
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://twitter.com/ruthnmortimer/status/1217772481240608770
This is incredible !!
ASOS are really laying down the foundations for a kinder fashion industry.
From attempting to combat fast fashion with their sustainable edit, to now acknowledging struggles with body image and representing a variety of people in their models.
👏🏻👏🏻👏🏻 pic.twitter.com/9gVhPCeuMV
— mae (@jimsobsessings) January 15, 2020
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier