Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© H&M Conscious Exclusive

Een kritisch verdict, waarin we positieve ontwikkelingen belichten en pijnpunten blootleggen.

DOSSIER DUURZAAMHEID: zo milieuvriendelijk zijn H&M, Monki en Zara

Catherine Kosters

Fast fashion en sustainability staan lijnrecht over elkaar en toch zetten steeds meer merken in op duurzaamheid. Deze week nemen we in Flair de inspanningen van de grote kledingketens onder de loep met één grote vraag: hoe milieuvriendelijk is de Meir? Vandaag: H&M, Monki en Zara.

De methodologie


We legden elk merk dezelfde vragen voor: hoeveel procent van de huidige collectie bestaat al uit duurzamere materialen, welke stappen zet het merk om de milieu-impact te beperken – denk aan recyclageprogramma’s en een streven naar circulariteit – en wat zijn de concrete doelstellingen inzake duurzaamheid naar de toekomst toe? Vervolgens checkten we de score van elk merk in de Fashion Transparency Index van organisatie Fashion Revolution, die merken doorlicht op basis van de informatie die ze vrijgeven over beleid, bestuur, leveranciers, productieketen, mensenrechten en klimaatinspanningen.

Al deze informatie legden we voor aan duurzaamheidsexperte Bie Noé van B.right. Noé startte in 2016 met de eerste duurzame shoppingtours van België, organiseert inspiratiesessies voor bedrijven en verenigingen en creëert duurzame trajecten op maat. Voor elk merk kwam ze tot een kritisch verdict, waarin ze positieve ontwikkelingen belicht en pijnpunten blootlegt. Op die manier wil ze de consument sensibiliseren: ‘Er moet een mentaliteitswijziging komen. Koop minder, kies voor milieuvriendelijke materialen en draag zorg voor je kleding. Als je een stuk één jaar langer draagt, verminder je de CO2-uitstoot met 25%. Ook dàt is duurzaamheid.’

De score van H&M, Monki & Weekday

  • Duurzame materialen:

Voor H&M: 57 % duurzamere materialen in de volledige collectie en 95 % duurzaam katoen (bio-, gerecycleerd en BCI-katoen). De H&M-groep (ook o.a. & Other Stories, Arket...) is de grootste afnemer van deze katoengroep. Duurzamere H&M Conscious-lijn.

Voor Monki: Monki kan geen exact percentage geven voor de hele collectie, maar gebruikt wel 100 % duurzaam katoen. Dit seizoen lanceerde Monki ook duurzamere swimwear.

Voor Weekday: 68 % duurzamere materialen in de volledige collectie en 90 % duurzaam katoen. Duurzamere swimwear. Bovendien lanceerde het merk dit seizoen een limited edition uit 100 % gerecycleerde stoffen.

  • Transparency Index: 61 % voor de hele groep. In april lanceerde H&M ook een eigen transparantietool op de website. Voor een deel van de nieuwe collectie lees je onder het kopje ‘product duurzaamheid’ meer over de herkomst van het product.
  • In-store recyclage: in samenwerking met I:Collect. H&M verkoopt al jeans gerecycleerd uit post-consumer waste, ingezameld via het programma. Verder organiseert Weekday tweedehandsmarkten in bepaalde winkels.
  • Doelstellingen: 100 % duurzaam katoen tegen 2020. 100 % herbruikbare, recycleerbare of composteerbare verpakkingen tegen 2025. Een 100 % duurzamere collectie tegen 2030. Klimaatpositief zijn doorheen de volledige waardeketen tegen 2040.
  • Het verdict van de duurzaamheidsexpert: ‘H&M neemt het voortouw op vlak van milieu-inspanningen door het gebruik van innovatieve materialen in de Conscious-collecties. Belangrijk is wel dat er ook naar de afwerking wordt gekeken, die vaak erg vervuilend is. Verder beloont het merk duurzame projecten met de Global Change Award van de H&M Foundation en creative director Ann-Sofie Johansson heeft aangegeven dat ze in de toekomst kledij zou willen verhuren. Dit soort duurzame verdienmodellen kan de sector transformeren.

Bij Monki zien we een focus op duurzaam katoen – voorbeeldig dat ze de kaap van 100 % al hebben bereikt – maar weten we niet hoe dit percentage zich verhoudt tot de volledige collectie. De volgende stap zou een geleidelijke overschakeling van organisch naar gerecycleerd katoen kunnen zijn. Dat doet Weekday al goed met een gerecycleerde collectie. Let wel: bij het wassen van gerecycleerd polyester komen nog steeds microplastics vrij. Je gebruikt best een speciale waszak (bv. Guppyfriend) om deze schadelijke deeltjes op te vangen.’

De score van Bershka, Pull & Bear & Zara

  • Duurzame materialen: de Inditex-groep (o.a. Zara, Bershka, Pull & Bear…) kan geen exact percentage geven voor de hele collectie. Duurzamere Join Life-lijn. In 2018 werden er 136 miljoen duurzamere items verkocht, een stijging van 80 % tegenover 2017.
  • Transparency Index: 46 % voor de hele groep.
  • In-store recyclage: in samenwerking met non-profitpartners zoals Caritas, het Rode Kruis en Oxfam.
  • Doelstellingen: 100 % gerecycleerde afvalstoffen uit hoofdkantoren, logistieke centra, winkels en fabrieken tegen 2020. De Inditex-groep wil het gebruik van duurzamere materialen opkrikken, maar geeft verder geen concrete doelstellingen vrij.
  • Het verdict van de duurzaamheidsexpert: ‘Zara is een van de snelste modeketens in termen van trends, dus zou het merk ook op vlak van duurzaamheid die trends vóór moeten zijn. Er ontbreken echter concrete doelstellingen bij Inditex. Zal het gebruik van duurzame materialen enkel onder de noemer Join Life uitgebreid worden of is het de bedoeling om dit door te trekken naar de rest van de collectie?’


Meer over duurzaamheid: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '