Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
©  H&M

'Don't Call Me Up'-zangeres Mabel schittert niet alleen in de campagnebeelden, maar sloeg ook mee aan het ontwerpen!

H&M creëert samen met het iconische label Kangol de streetwear van je dromen

Chloë Foubert
Chloë Foubert Modejournalist

Karl Lagerfeld, Giambatista Valli, Balmain... H&M lanceerde de voorbije jaren al knallers van samenwerkingen. Nu krijgt ook de jongerenlijn, H&M Divided, voor het eerst een designer collab en daarvoor ging de Zweedse modeketen in zee met streetwear-icoon Kangol én zangeres Mabel. Wij mochten de collectie nu al in preview bekijken en kregen alle ins en outs van hoofddesigner Emily Björkeheim.

Collabs zijn heus geen nieuwigheid voor H&M Divided. Denk maar aan de coole merch van Billie Eilish of de girly collectie die helemaal in het teken van de Netflixhit ‘To All The Boys’ stond. Toch is het de allereerste keer dat ze voor de jongerenlijn nu de handen in elkaar slaan met een ander modelabel. Eentje van de bovenste plank trouwens: het übercoole streetwear-label Kangol. ‘Het is de perfecte match voor H&M’, aldus hoofddesigner Emily.

‘Kangol is een van de meer klassieke streetwear-merken met die typische 90s vibe. We voelen ons erg geïnspireerd door de manier waarop zij streetwear benaderen en door de impact die ze hebben gehad op de popcultuur.’ En of ze die al hebben gehad. Ze maakten van de bucket hat een iconisch accessoire en de Amerikaanse acteur en producer Samuel L. Jackson komt haast de straat niet meer op zonder een hoed van het Engelse label. Aan A-list fans dus geen gebrek.

© H&M

Spel der proporties

Een vissershoedje kon uiteraard niet ontbreken in de collectie, maar je mag je aan nog liefst 30 andere stuks verwachten. ‘We voorzien veel knitwear in oversized silhouetten, maar ook net zo goed nauwsluitende tops die als het ware als een tweede huid fungeren. Essentiële stukken waarmee je eindeloos kan spelen’, vertelt Emily. ‘Daarnaast is de pufferjacket een van de key pieces aangezien het de must-have voor de herfst is. Accessoires zoals een beanie, een sjaal of een buideltas maken je look compleet.’

Twee items uit de collectie, een joggingbroek en een sporty dress, zijn van de hand van Mabel. De ‘Don’t Call Me Up’-zangeres creëerde samen met het team net deze twee stukken omdat ze de verschillende kanten van haar eigenzinnige stijl laten zien. ‘Het was superleuk om met Mabel aan het ontwerpen te slaan’, vertelt Emily vervolgens. ‘Ze doet werkelijk alles met passie en beschikt over die 90s streetwear-attitude, waardoor ze de perfecte ambassadeur voor deze collab is.’

PS wie nu al excited is en een paar stukken in huis wil halen, moet wel nog een tikje geduld hebben. De volledige collectie zal namelijk op 17 september in de rekken liggen in geselecteerde H&M-winkels en ook via de webshop te koop zijn.

Slide away voor een voorproefje van de collectie:

 

Meer mode: 

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '