'Vanwege mijn hoofddoek ben ik een zichtbare moslima in een sector die allesbehalve divers is. Dat zou ik heel graag anders zien.'
Hanan Challouki (28) strijdt voor inclusieve communicatie: ‘Als je droomt, kan je het maar beter meteen groots zien, toch?’
Bij Flair houden we van vrouwen die dingen in beweging zetten, die durven, die springen, die tegen de schenen durven te schoppen en die ons inspireren tot grootse dingen. Dertig weken lang laten we elke week een markante jonge vrouw aan het woord. Deze week aan de beurt: Hanan Challouki.
Meet Hanan
- Op 16 mei 1992 geboren in Borgerhout.
- Behaalde in 2015 een master in Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen.
- Startte een paar maanden eerder samen met Taha Riani Mvslim.com op, een nieuwsplatform waarmee ze de stereotiepe beeldvorming rond de moslimgemeenschap wilden doorbreken.
- Richtte eind 2015 communicatiebureau Allyens op, opnieuw samen met Riani. Het doel? Inclusiviteit en digitale strategieën op de agenda krijgen.
- Prijkte in het voorjaar van 2018 samen met Riani op de 30 under 30 Europe-lijst van het financiële magazine Forbes in de categorie Media en Marketing.
- Zette tijdens de lockdown haar eigen podcast, Wat Zij Wil, op poten, waarin ze praat met ambitieuze vrouwen.
- Startte deze zomer als zelfstandig strategisch consultant, maar blijft wel nog aandeelhouder bij Allyens.
- Is op Twitter te volgen via @HananChll en op Instagram via @hananchallouki.
Ze was amper 23 toen ze haar eerste zaak oprichtte, runde vijf jaar lang twee ondernemingen, startte tijdens de lockdown met een podcast, is sinds kort zelfstandig strategisch consultant én schrijft aan een boek. Maar noem de Antwerpse Hanan Challouki (28) vooral géén rolmodel.
Als lid van een gezin van tien kinderen leerde Hanan Challouki al op jonge leeftijd haar eigen boontjes doppen. Hoewel ze er nooit van droomde om ondernemer te worden, was Hanan wél vastberaden om dingen te veranderen. Zoals de stereotiepe beeldvorming rond de moslimgemeenschap in de media. Nog voor ze afstudeerde als Master in de Strategische Communicatie aan de UA, richtte ze in 2015 met Taha Riani het nieuwsplatform Mvslim.com op. ‘Nieuwsberichten over moslims worden vaak gelinkt aan negatieve zaken zoals onderdrukking en terreur. Taha en ik wilden aantonen dat moslims méér zijn dan hun religie. Je kan perfect moslim zijn én ingenieur, astronaut, fotomodel… We voelden dat er behoefte was aan positieve rolmodellen’, verklaart de Antwerpse met Marokkaanse roots.
Een halfjaar later tilden ze hun missie naar een hoger niveau met de opstart van communicatiebedrijf Allyens (uitgesproken zoals ‘aliens’, red.). Het doel? Bedrijven bijstaan om inclusiever te worden. In hun marketing en communicatie, maar net zo goed in hun interne processen. ‘Vaak willen bedrijven een breder en diverser publiek bereiken, maar weten ze simpelweg niet hoe. Wij helpen hen daarbij’, aldus Hanan. Onder meer BNP Paribas, VRT, Brussels Airport, Stad Antwerpen en Telenet deden al beroep op de expertise van Allyens. Ook vakblad Forbes bleef niet onberoerd bij het talent van Hanan en Taha en plaatste het duo in 2018 op de 30 under 30 Europe-lijst.
Vijf jaar nadat Mvslim.com en Allyens het levenslicht zagen, vonden Hanan en haar zakenpartner het tijd voor verandering. In april werd hun eerste baby verkocht aan een Londens bedrijf. Sinds kort is Hanan zelfstandig strategisch consultant en maakte ze binnen Allyens de overstap van managing partner naar aandeelhouder. Alsof ze het nog niet druk genoeg heeft, maakte Hanan van de lockdown gebruik om haar eigen podcast, Wat Zij Wil, op poten te zetten, waarbij ze wekelijks een ambitieuze vrouw interviewt over de uitdagingen die het ondernemerschap met zich meebrengt. Een onderwerp waar Hanan alles van afweet.
‘Het was nooit mijn droom om zelfstandige te worden. Ondernemen was simpelweg een manier om mijn doelen te verwezenlijken: meer gelijkheid, meer diversiteit, meer vertegenwoordiging én meer inspraak. We doopten ons bureau Allyens, naar de ruimtewezens. Dat is niet toevallig. Vanwege mijn hoofddoek ben ik een zichtbare moslima in een sector die allesbehalve divers is. Vaak ben ik de enige vrouw met een kleurtje tijdens een vergadering, of de enige vrouw tout court. Dan voel ik me weleens een buitenbeentje, ja. Maar ik ben zeker niet de enige in deze wereld.’
In ons interview met Aline Muylaert, co-founder van CitizenLab, pleitte zij voor meer vrouwen aan de top. Tegelijkertijd gaf ze toe dat positieve discriminatie een mes is dat aan twee kanten snijdt. Hoe denk jij erover?
‘Ik begrijp wat Aline bedoelt, maar ik ben voor positieve discriminatie als tijdelijke maatregel. Ik zie het als een duwtje in de rug. Wanneer je een bepaalde groep een paar jaar positief discrimineert, zal dat na een tijdje niet meer nodig zijn. Ooit had België amper vrouwelijke politici. Door quota op te leggen telt ons politieke landschap vandaag tal van topvrouwen. Waarom die lijn dan niet doortrekken in de bedrijfswereld?’
In deze reeks interviewen we mensen die in onze ogen rolmodellen zijn, maar jij bent naar eigen zeggen geen fan van het woord ‘voorbeeldfunctie’.
‘Wanneer er naar mij wordt verwezen als een rolmodel, vind ik dat een heel mooi compliment. Ik ben blij dat ik iets positiefs kan betekenen. Het probleem is echter dat die term vaak wordt misbruikt. “Als zij het kan, kunnen ‘die anderen’ dat ook. Dus dat bewijst dat zij het gewoon niet wíllen”, klinkt het dan al snel. Ik vind het niet correct om op die manier te denken. Het is niet omdat ik de kans heb gekregen om te studeren en mijn eigen onderneming te starten, dat zo’n pad voor iedereen is weggelegd.’
Over rolmodellen gesproken: tijdens de lockdown startte je met de podcast Wat Zij Wil, waarbij je met ambitieuze vrouwen praat. Welke inzichten wil je van hen meenemen?
‘Een van m’n favoriete afleveringen was die met Flairs huiscartooniste Chrostin, waarin ze zei dat mensen zich nog te vaak laten beperken door hun verbeelding. Het motto “Doe maar gewoon en hou beide voeten op de grond” zit zo in onze maatschappij ingebakken, dat we niet groots durven dromen. Dat klonk heel herkenbaar. Terwijl ik nu denk: als je droomt, kan je het maar beter meteen groots zien, toch?’
Wat brengt de toekomst voor jou? Heb je nog bepaalde ambities die je graag wil verwezenlijken?
‘Naast mijn main goal – de communicatie- en reclamesector inclusiever maken – wil ik graag de kennis die ik de afgelopen vijf jaar heb vergaard, verspreiden. Momenteel schrijf ik aan mijn eerste boek; wat ik trouwens héél cool vind (glundert). Het kan als handleiding dienen, maar ik wil er vooral mee aantonen wat de meerwaarde van inclusieve communicatie is en waarom het werkt. Inclusieve communicatie is simpelweg de toekomst. De wereld wordt er alleen maar diverser op. Als je als bedrijf niet mee bent op vlak van communicatie zal je binnen enkele jaren mijlenver achterlopen. Zo simpel is het.’
Tot slot: wie is jóúw rolmodel?
‘Shonda Rhimes, producer en scenariste van onder meer “Grey’s Anatomy”, “Scandal” en “How to Get Away with Murder”. Ik vind haar gewoon geweldig. Haar series hebben stuk voor een stuk een diverse cast, maar het voelt nooit geforceerd aan. Dat is exact wat ik wil doen met inclusieve communicatie.’
Waarom Hanan?
Webcoördinatrice Robine: ‘Hanan en ik behaalden in hetzelfde jaar onze Master Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Sindsdien gooit ze alles in de strijd om van de communicatie- en reclamesector een diverse wereld te maken. Iemand die zoveel toewijding toont om haar grote (maatschappelijke) droom te verwezenlijken, mag absoluut niet ontbreken in onze “30 onder de 30”-reeks.’
Nog meer markante vrouwen onder de 30:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier