Het zomeruur is ingezet, de dagen worden langer en het zonnetje komt af en toe al eens dapper piepen. Straks is de zomer weer in het land, en wij kunnen alvast niet wachten. Om op reis te gaan, bijvoorbeeld. Uit cijfers van Test Aankoop blijkt namelijk dat wij Belgen vooral op het internet vertrouwen om onze reis te boeken.
Bij Belgen is en blijft het een jaarlijkse traditie om naar het buitenland te trekken. Portugezen, Italianen en de Spanjaarden blijven liever onder hun eigen warme zon, maar wij zoeken liever de warmte van andere landen op. Buurland Frankrijk blijft topfavoriet.
Ook op reis zijn we online
Reisbureaus worden trouwens steeds minder populair. De Belg heeft namelijk weinig vertrouwen in de grote reisbureaus. Als hij dan toch voor een reisagent kiest, gaat hij voor een kleine organisator. Internet helpt ons het meest bij het plannen van onze volgende vakantie. We struinen het liefst zelf heel wat websites af op zoek naar de perfecte reis én de goedkoopste prijzen.
Eenmaal aangekomen op onze bestemming blijven we vertrouwen op de hulp van het web. Zo gebruiken we TripAdvisor en Booking.com om de beste restaurantjes en de leukste plekjes te ontdekken. Reisblogs zijn minder populair, maar er is wel een groot vertrouwen in Lonely Planet, omdat die site als heel authentiek wordt beschouwd.
Niet langer luxe
Dat Belgen luxebeesten zijn, is allang geen geheim meer. We verkiezen hotels boven campings en slapen liever op een bed dan op een matras. Toch lijkt de tendens van de luxehotels een beetje doorbroken te zijn. Hoewel we een all-inhotel verkiezen, hoeft dat geen vijf sterren te hebben.
Zowel in de stad als daarbuiten overnachten we het vaakst in hotels van de Riu-keten. Luxehotelketen Club Med behaalde in het onderzoek van Test Aankoop dezelfde score als het overal vertegenwoordigde én betaalbare ibis-hotel. We kiezen dus eigenlijk evenzeer voor luxe als voor budgetproof.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier