'Ik ga er niet om liegen: omdat er nu al zoveel doorgewinterde influencers zijn, is het moeilijker om te groeien', aldus socialmediacoach Sofie Van Hooydonk.
LATER WORD IK INFLUENCER: zo kan je geld verdienen met sociale media
‘Websites waarmee mensen een netwerk van contactpersonen kunnen opbouwen’, zo omschrijft Van Dale sociale media. Het is dat netwerk waarmee millennials steeds ambitieuzer omspringen, want veel geld verdienen via Instagram en TikTok klinkt anno 2020 als een realistische optie. Maar hoe word je nu eigenlijk influencer?
‘Prinses’, ‘actrice’ of ‘brandweerman’, het waren de antwoorden die we als kind gaven op de vraag ‘Wat wil jij later worden?’ Geen haar op ons hoofd dat eraan dacht om op een of ander platform filmpjes met de wereld te delen. Maar dat was buiten Mark Zuckerberg en zijn concullega’s gerekend, want YouTube en Facebook brachten zo’n vijftien jaar geleden een nieuwe revolutie op gang. Influencers hebben de prinses intussen van haar troon gestoten. Of ze even heldhaftig zijn als een brandweerman laten we in het midden, maar het is alleszins even wezenlijk om met Instagram en TikTok de kost te verdienen. Socialmediacoach Sofie Van Hooydonk legt uit: ‘Je brood verdienen op sociale media is ook in België haalbaar, maar vergis je niet: wie ambities heeft om influencer te worden, moet in staat zijn om iets te verkopen.’
Met enkel filmpjes en foto’s te posten verdien je niets. Je moet zelf op zoek gaan naar inkomstenbronnen die je aan je video’s kan linken.
‘Zo kan je merchandise op de markt brengen, filters en je kennis verkopen of samenwerken met bedrijven en je posts tegen betaling delen. Met enkel en alleen filmpjes en foto’s te posten breng je geen brood op de plank, geloof mij. Het is dus niet zo dat TikTok je betaalt voor je video’s die viraal gaan. Je moet zélf op zoek gaan naar inkomstenbronnen die je aan je video’s kan linken. Een tweede misvatting waar millennials zich door laten misleiden, is dat niet het aantal volgers, maar wel het aantal likes en reacties op je posts van groot belang zijn. Stel dat je 500 volgers hebt die heel relevant zijn in een bepaalde niche, dan kan je in principe al geld vragen voor de posts die je in samenwerking met een bedrijf deelt. In de meeste gevallen word je zelf aangesproken door een bedrijf dat potentieel in je account ziet, maar aarzel niet om ook zelf ondernemingen te contacteren. Gebruik je doelgroep als referentie en overtuig hen om samen in zee te gaan. Je moet er iets voor overhebben...’
The only way is TikTok
‘Als influencer moet je flexibel zijn, punt. Het is namelijk geen goed idee om je op één platform te focussen. Momenteel is TikTok booming business, maar je weet nooit of dat blijvend is. Daarom moet je je op meerdere kanalen focussen en bijvoorbeeld ook een account aanmaken op Instagram. Een fashionblogger kan haar TikTok-content op Instagram hergebruiken en omgekeerd. Wie een beperktere doelgroep heeft, kan de content dan weer aanpassen aan de gebruikers van andere platformen. Hoe diverser je publiek, hoe realistischer het wordt om fulltime influencer te worden. En hoe aanstekelijk TikTok ook mag zijn, het is allesbehalve lucratief. Niet alle bedrijven geloven in de app én adverteren op het videoplatform is veel moeilijker dan op andere kanalen.’
Op sociale media moet je ook effectief sociaal zijn. Door andere video’s te liken en reacties te plaatsen, zal je sneller worden opgemerkt.
‘Ook voor influencers zijn er een aantal risico’s aan verbonden, want als een bedrijf zich niet houdt aan de policy van de app kan je je account verliezen. Wie van social media effectief zijn beroep wil maken, raad ik dan ook aan om TikTok als een soort van doorverwijsplatform te gebruiken en het te linken aan je Instagram account. Daar mag je zowel op je feed als op het veelbelovende Reels wél reclame maken. Omdat het algoritme van TikTok een aantal voordelen heeft en je er meer kans hebt om in een korte tijd een groot aantal volgers te verzamelen, is het geen slecht idee om daar je imperium uit te breiden en je volgers naar je Instagramaccount te lokken.’
Algoritmeblues
‘Op TikTok verschijnt je video áltijd en soms zelfs meerdere keren op de For You-pagina. Het is dus een fabeltje dat je de hashtag #foryou moet gebruiken. In plaats daarvan kan je beter een hashtag gebruiken die aansluit bij jouw niche. Op die manier zal je video jouw doelgroep sneller bereiken, waardoor hij ook sneller viraal zal gaan. Daarnaast zijn er een aantal basisprincipes die je als beginnend influencer moet kennen en die ervoor kunnen zorgen dat je video succes heeft. Op sociale media moet je ook effectief sociaal zijn, dat is de belangrijkste tip. Door andere video’s te liken en reacties te plaatsen, zal je sneller worden opgemerkt. Je moet origineel uit de hoek komen en op zoek gaan naar iets wat je herkenbaar maakt, zoals een bepaalde kleur of hashtag.’
Ik ga er niet om liegen: omdat er nu al zoveel doorgewinterde influencers zijn, is het moeilijker om te groeien.
‘Daarnaast kan je ook aan populariteit winnen door met andere TikTokkers samen te werken en met hen een live of winactie te organiseren. Op die manier doe je aan kruisbestuiving en zal je nieuwe volgers lokken. En dan zijn er natuurlijk ook een heleboel technische tips die je video’s aantrekkelijker maken. Zo vinden bedrijven het fijn als je in openbare ruimtes durft te filmen, moet je je video’s voorzien van tekst, is het een goed idee om ondertitels te schrijven én moet je er bovenal voor zorgen dat de kwaliteit goed zit en er een bepaalde spanning aanwezig is. Wanneer gebruikers de video volledig uitkijken en misschien zelfs herbekijken, scoor je goede punten bij het algoritme en heeft je video meer kans om viraal te gaan. Video’s verwijderen daarentegen is geen goed idee, want dan zal je gestraft worden door het algoritme.’
#Volhouden
‘Maar de allergrootste sleutel tot succes, dat is volhouden. Het is normaal dat je gedemotiveerd wordt door het schamele aantal views op je eerste video’s. Het is dan belangrijk om in jezelf te geloven, want voor hetzelfde geld gaat die video binnen een aantal maanden wél viraal. En ik ga er niet om liegen: omdat er nu al zoveel doorgewinterde influencers zijn, is het moeilijker om te groeien. Maar het is met het nodige enthousiasme en de juiste ingesteldheid, wat je trouwens voor élke job nodig hebt, niet onmogelijk om van sociale media te leven. Om een lang verhaal kort te kort maken: als influencer word je dus niet slapend rijk.’
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier