Het dessert krijgt heel wat kritiek...
Gentse studenten winnen prijs voor ijsjes met alcohol
Twee Gentste studenten combineerden onze favoriete zonden en brachten ijsjes met alcohol op de markt onder de naam Boogo.
Jorgo Struyve en Nicholas Destoop zijn de meesterbreinen achter de ‘alcohol infused ice cream’. Je kan kiezen uit vijf verschillende soorten ijs: Vanilla Bourbon with Chocolate Nibs, Cookie Dough with Brown Rum, Coffee Amaretto with a Crunch of Ginger Cookie, Strawberry Daiquiri with White Rum en Gin Tonic with Lime Zest. Je kan de ijsjes online bestellen of ze scoren in enkele supermarkten. Deze zomer kan je er zelfs van slurpen op de festivals.
Student-ondernemer van het jaar
De ijsjes bevatten een alcoholpercentage van 5 %. Dat is ongeveer evenveel als een pintje. De studenten voegden geen suiker toe aan de lekkernij, maar wel stevia. Daardoor bevatten de ijsjes niet al te veel calorieën.
De studenten werden door Unizo uitgeroepen tot ‘Student-Ondernemers van het Jaar’, wat hen een cheque van 500 euro opleverde. Unizo noemt Jorgo en Nicholas ‘inspirerende studenten die ondernemen een hippe aanblik geven’.
Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, vertelt aan De Standaard: ‘Ze hebben een distributiesysteem opgezet, want het ijs is ook online te koop, en ze hebben een heel goed businessplan geschreven. Bovendien hebben ze niet zomaar iets op de markt gebracht wat ze vanachter hun computer hebben ontwikkeld, maar creëerden ze een nieuw voedingsproduct dat mede door het alcoholgehalte aan allerlei regels is onderworpen.’
Kritiek
Het aanwezige alcoholgehalte schiet bij heel wat mensen in het verkeerde keelgat. Tina Van Havere, verslavingsexpert aan HoGent, zegt in De Standaard dat zulke ijsjes de drempel naar alcoholgebruik kunnen verlagen: ‘Ik heb alle respect voor ondernemers en ben zeker geen anti-alcoholactivist, maar als je alcohol aan ijs toevoegt, wordt de drempel om op jonge leeftijd te beginnen drinken opnieuw verlaagd. Bovendien proef je amper hoeveel je ervan binnenkrijgt als de alcohol verwerkt zit in een ijsje.’
Verder hoopt de verslavingsexpert dat alcoholconsumptie niet aantrekkelijker gemaakt zal worden voor jongeren: ‘De keuze van Unizo om alcoholhoudend ijs te bekronen vind ik ontzettend jammer. De alcohollobby zal daar vast wel tevreden mee zijn.’
Smaak boven drank
Student-ondernemer Jorgo Struyve vertelt aan VRT NWS dat het hen niet per se om de alcohol ging: ‘Het alcoholpercentage van het ijsje is met zo’n 5 % erg laag. Dat wil zeggen dat men al liters ijs zou moeten eten om er echt dronken van te worden. Het gaat ons meer om de smaak dan om de drank.’
Op de site van Jorgo en Nicholas staat te lezen dat het gewoon hun bedoeling was om een nieuw ijsje samen te stellen: ‘Wanneer wij aan een mooi gedekte tafel aanschuiven en merken dat er bovenaan ons bord nog een lepeltje ligt, verschijnt er automatisch een grijns om onze lippen. We weten namelijk dat er sowieso een dessert volgt. Voor ons staat dessert gelijk aan echt genieten. Het is de ultieme bekroning van een gezellige, lekkere maaltijd onder vrienden of familie. Een dessert is iets waar de meeste mensen, net als wij, naar uitkijken en waar velen zelfs dat extra kroketje tijdens het hoofdgerecht voor weerstaan. Iedereen wil namelijk “nog wat plaats laten voor het dessert”.’
Bij Unizo zagen ze de kritiek wel aankomen, zo geeft Van Assche toe aan De Standaard. Toch moet duidelijk zijn dat het product niet voor jongeren bedoeld is: ‘Het alcoholhoudende ijs zal dan wel op zomerfestivals verkocht worden, het is zeker niet op jongeren gericht. Zo wordt op de website van Boogo aan bezoekers gevraagd of ze meerderjarig zijn, wat wettelijk verplicht is om alcohol te verbruiken. Bovendien is het alcoholpercentage in de desserts zo laag dat je er al een kilogram van zou moeten eten voor je positief blaast.’
Lees ook:
- CUTE: deze ijshoorntjes in de vorm van een teddybeer zijn dé foodtrend van 2018
- Malibu lanceert een variant met passievrucht
- ZON(DIG)DAG: Oreo stuffed chocolate chip cookies
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier