APPLAUSJE: Instagram lanceert speciale campagne om body positivity te promoten
Op Instagram ziet bijna iedereen er net dat tikkeltje gespierder, aantrekkelijker en gelukkiger uit. Toch weten we diep vanbinnen dat dat niet het geval is en dat Instagram een heel vertekend beeld geeft van het ‘perfecte’ lichaam. Ook de makers van de applicatie vinden het belangrijk om dat misverstand de wereld uit te helpen en lanceren daarom een wel heel mooie campagne.
Ter verduidelijking: iedereen is perfect op zijn eigen manier, hoe cliché het ook mag klinken. Omdat body positivity anno 2020 belangrijker is dan ooit tevoren en omdat er nog steeds veel te weinig Jitske Van de Veires rondlopen, kwam Instagram samen met Butterfly Foundation (een Australische organisatie die zich focust op het lichaamsbeeld en eetstoornissen) op het idee om een campagne te lanceren die jongeren warm maakt om zichzelf te leren appreciëren.
#TheWholeMe
#TheWholeMe is een nieuwe campagne voor tieners én volwassenen. Het spoort positief gebruik van sociale media aan en sensibiliseert jongeren om hun leven te delen op een comfortabele en authentieke manier. Dat wil zeggen dat ze zich ook zonder filters en Photoshop goed in hun vel moeten leren voelen. De campagne bestaat uit verschillende getuigenissen, een videoserie en toolkits voor tieners en ouders.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Om de campagne op poten te zetten, baseerden Instagram en Butterfly Foundation zich op cijfers van hun nieuw onderzoek ‘Insights In Body Esteem’. Daarvoor hadden ze de hulp van meer dan 5.000 Australiërs nodig. Uit dat onderzoek bleek dat 58% van de jongeren tussen 18 en 30 jaar zich vergelijkt met andere Instagrammers. 50% van hen zou zelfs willen lijken op bepaalde influencers. Amper 48% van de respondenten was tevreden met zijn of haar uiterlijk.
Eetstoornissen en depressieve gedachten
Daarom besloten Instagram en de organisatie om de koppen bij elkaar te steken en een campagne uit de grond te stampen die body positivity moet promoten en het zelfbeeld van jongeren moet versterken. De toolkits en video’s helpen hen te beslissen wat ze wel en niet op Instagram hoeven te posten en bij welke foto’s ze zich oprecht goed mogen voelen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘De resultaten van onze enquête tonen aan dat sociale media een belangrijke rol spelen bij jongeren en hoe ze naar hun lichaam kijken. Wanneer jonge mensen ontevreden zijn over hun lichaam en zichzelf voortdurend met iemand anders vergelijken, kan dat ontsporen en leiden tot een eetstoornis of depressieve gedachten. Deze zorgen zijn een topprioriteit voor Butterfly en de samenwerking met Instagram is een belangrijke stap in de goede richting. Wij willen van sociale media een veilige plek maken voor jongeren’, liet Kevin Barrow, Chief Executive Officer van Butterfly Foundation, weten.
Je kan de volledige campagne hier terugvinden.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier