'Instagram claimt dat shadowbanning niet bestaat, maar het is wel degelijk een ding.'
Instagram maakt Jitske Van de Veire ‘onvindbaar’ na topless foto: ‘Het is máár Instagram, maar dit gaat over veel meer’
Jitske Van de Veires Instagrampagina is een plek waar body positivity heerst en taboes over naaktheid en seksualiteit niet bestaan. Dat lijkt Instagram niet te zinnen. Het profiel van de sympathieke kapster werd zo goed als onvindbaar gemaakt, een praktijk die ‘shadowbanning’ wordt genoemd.
Jitske Van de Veire, dochter van, heeft meer dan 28.000 volgers op Instagram. Een account als het hare zou al snel in de zoekresultaten op de app moeten verschijnen, maar zelfs de opdracht ‘Jitske Van de Veire’ levert sinds enkele dagen geen resultaat op. Jitske is het zoveelste slachtoffer van shadowbanning, een praktijk die Instagram toepast om profielen die ‘niet binnen de richtlijnen passen’ onvindbaar te maken. Jitske wordt door het sociale medium gestraft omdat ze haar lichaam toonde op wat alleen maar te beschrijven valt als een smaakvolle, mooie foto waarop zélfs geen tepel – het grote kwaad volgens Instagram en Facebook – te zien is.
‘Vorige week werd de foto in kwestie al twee keer verwijderd door Instagram’, vertelt Jitske. ‘Ik kreeg de boodschap dat het beeld ‘seksuele handelingen bevat’ en dat dat tegen de richtlijnen van Instagram is. De derde keer hebben ze ‘m laten staan, omdat ik tekst over mijn lichaam heb gezet. Maar het beeld is heel vaak gedeeld in andermans verhalen en ik werd telkens getagd, dus ik denk dat het daar ergens misgelopen is. Ik vermoed dat ik daarom geshadowbanned ben.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Ik had al een beetje gevreesd dat dit zou gebeuren nadat mijn foto twee keer verwijderd was. Op de eerstvolgende post die ik deed, kreeg ik plots heel weinig respons. Meerdere mensen, waaronder Noortje Palmers van Taboob, wezen me er ook op dat ik niet meer te vinden ben. Ik heb een nieuw profiel aangemaakt om het te checken, en inderdaad: ik ben gigantisch onvindbaar. Enkel als je echt mijn volledige gebruikersnaam, dus jitskevandeveire, intypt, dan sta ik helemaal onderaan het voorgestelde lijstje. Maar dat doet natuurlijk niemand. Volgens Google duurt een gemiddelde shadowban zo’n 14 dagen, dus binnen twee weken ben ik hopelijk weer te vinden (lacht). Het ding is dat Instagram en Facebook claimen dat shadowbanning niet bestaat. Ze communiceren er gewoon niet over. Maar het is wel degelijk een ding.’
Constante censuur
‘Ik weet dat mensen gaan denken: het is máár Instagram’, gaat Jitske verder. ‘Maar het is veel meer dan dat. Het gaat over het feit dat we als vrouw constant gecensureerd worden. Want we moeten het zeggen zoals het is: dit gebeurt hoofdzakelijk bij vrouwen. Ik heb alleszins nog nooit gehoord van een man wiens foto van Instagram gegooid werd of die geshadowbanned werd. Het overgrote deel van die verwijderde foto’s zijn ook allesbehalve seksueel. Zelfs een vakantiefoto van een vrouw in bikini met een cocktail in de hand kan verwijderd worden. Ik heb al gehoord van babybilletjes die gecensureerd werden. Het is gewoon absurd. Zo blijft het taboe rond naaktheid bestaan.’
‘Voor mijn bereik valt het nog mee, ook omdat ik een zekere bekendheid heb. Als ik een boodschap deel over het feit dat ik geshadowbanned ben, wordt dat gedeeld en opgepikt. Maar er zijn zo veel mensen die hierdoor geraakt worden. Paaldansers hebben er bijvoorbeeld heel veel last van. Zij worden voortdurend geshadowbanned. Lingeriemerken, bijvoorbeeld het Belgische la fille d’O, zijn ook vaak onvindbaar. Taboob heeft het voorgehad. Er zijn zo veel merken die Instagram gebruiken als promotiemiddel en dat wordt hen afgepakt omdat ze zogezegd niet binnen de lijnen van het medium passen. Maar ik weet ook van privé-accounts van meisjes met maar een paar honderd volgers die geshadowbanned werden.’
In de post waarin ze het probleem aankaart, zegt Jitske er iets aan te willen doen. Al weet ze niet goed of het zin heeft. ‘Instagram heeft een heel sterk monopolie, hè. Als zelfs wereldwijde merken als Playboy moeilijk vindbaar gemaakt worden, denk ik niet dat ik er iets tegen kan beginnen. Het enige wat ik kan doen, is er wat lawaai rond maken in de hoop dat er iets verandert.’
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier