'Het heeft geen zin dat ik diverse modellen gebruik in mijn campagnes om mijn lingerie dan vervolgens in de winkel tentoon te stellen op onrealistische paspoppen.'
Lingeriemerk La fille d’O bant alle paspoppen uit winkels: ‘Niemand van mijn klanten lijkt daarop’
Het bekende lingeriemerk La fille d’O haalt alle paspoppen uit de winkels. Ontwerpster Murielle Scherre (42) vindt het onrealistische weergaven van het vrouwelijke lichaam.
Lingeriemerk La fille d’O staat er al langer om bekend het stereotiepe schoonheidsideaal aan diggelen te slaan. We zien in de campagnes en op de sociale media van het merk modellen met verschillende maten, haar- en huidskleuren en zonder of met lichaamsbeharing. Ontwerpster Murielle Scherre gaat nu nog een stapje verder en besluit alle paspoppen uit haar winkels te bannen.
Het heeft geen zin dat ik diverse modellen gebruik in mijn campagnes om mijn lingerie dan vervolgens in de winkel tentoon te stellen op onrealistische paspoppen.
Echte mensen
‘Ik heb altijd al een afkeer gehad van paspoppen’, vertelt Murielle. ‘Dat verhaal klopt gewoon niet. Als je één type vrouw kiest als voorbeeld, dan vallen alle andere onmiddellijk af. Niemand van mijn klanten lijkt op de poppen die beschikbaar zijn. Het heeft geen zin dat ik diverse modellen gebruik in mijn campagnes om mijn lingerie dan vervolgens in de winkel tentoon te stellen op onrealistische paspoppen. Ik had lang poppen met pakweg maat 40. Toen we daarmee op beurzen of events stonden, vroegen mensen ons of we een ‘plussize’ merk waren. Daar word ik triestig van. Het is belachelijk dat de industrie bepaalt dat een bepaalde lichaamsbouw plots plussize is. Daarom stap ik ook weg van die traditionele maten bij mijn lingerie.’
Vertel.
‘Ik wil in de toekomst onze bh’s en slipjes geen maten, maar een nummertje geven, want het huidige matensysteem slaat nergens op en niemand draagt eigenlijk echt de juiste maat. Daarom ga ik kijken naar welke soorten vrouwenlichamen er allemaal zijn en ga ik die verschillende groepen nummers geven.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Nike plaatste vorig jaar realistische paspoppen met vormen in een winkel. Vind je dat een goed idee?
‘Goh, het blijft een pop. Los van het feit of die nu vormen heeft of niet, blijft het een plaasteren, hard canvas. Lingerie is anders dan kledij. Het neemt niet de vorm aan van het lichaam, maar het gaat dat lijf net vorm geven. Dat verhaal krijg ik niet verteld met een paspop.’
Ik wil in de toekomst onze bh’s en slipjes geen maten, maar een nummertje geven, want het huidige matensysteem slaat nergens op.
Denk je dat dit echt kan bijdragen tot een beter zelfbeeld voor vrouwen?
‘Ja en van mensen in het algemeen. Paspoppen zijn een povere voorstelling van het prachtige menselijke lichaam. Het is ook daarom dat ik weiger om Photoshop te gebruiken in mijn campagnes. Sommigen vonden de video’s van echte vrouwen op onze webshop in het begin best confronterend. Ik wil dat glitterschild waar we ons achter verstoppen niet groter maken, maar die valse façade net laten varen.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ben je niet bang dat dit dit negatief zal zijn voor de verkoop?
‘Ik heb sinds de start van La fille d’O altijd vriendinnen van mij gefotografeerd, iets wat in professionele kringen vaak op onbegrip kon rekenen. Ik kreeg te horen dat ik meer zou verkopen als de modellen of ikzelf er anders zouden uitzien. Ik heb me daar altijd tegen verzet. Ik kies voor modellen waar ik mee op de thee zou willen gaan, die me boeien en aantrekken met hun energie.‘
Hoe ga je de lingerie dan tonen aan de mensen in je winkel?
‘We gaan vooral werken met foto’s. Maar ik wil vooral dat vrouwen de lingerie zien op zichzelf. Als je een nieuw kapsel wil, is er tenslotte ook maar één manier om te zien of het werkt voor jou: de schaar erin! Pas dan voel je of dit je nieuwe ik kan ondersteunen, met lingerie is dat net hetzelfde.’
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier