‘Een conversatie wordt pas echt interessant als je tegenover mensen die totaal anders denken dan jij staat.'
MUST FOLLOW: Nadia El Makhfi en Yana Smits (beiden 28) van podcast 50 koffies: ‘Met ons mediaplatform willen we ons focussen op de leiders van morgen’
Toen Nadia El Makhfi en Yana Smits (beiden 28) elkaar twee jaar geleden ontmoetten, wisten ze dat ze iets wilden betekenen voor entrepreneurs. Vandaag is hun podcast 50 koffies een referentie in de bedrijfs- en ondernemerswereld.
Volg 50 koffies als
- … je graag wil bijleren van de top van de Belgische zakenwereld.
- … je net als Yana en Nadia een grote voorvechter van gendergelijkheid in de (ondernemers)wereld bent.
- … je op de hoogte wil blijven van de lancering van hun mediaplatform.
De online stijl van 50 koffies
- Elke twee weken staat er op maandag om zes uur stipt een nieuwe aflevering van 50 koffies online.
- Nadia en Yana zie je op hun Instagramfeed steeds in het wit gekleed. Dat doen ze om neutraliteit uit te stralen.
- Hun favoriete hashtags zijn #ondernemendevrouwen, #gendergelijkheid en #persoonlijkegroei.
Pitchen bij de Belgische top
Yana: ‘Nadia en ik ontmoetten elkaar twee jaar geleden bij Girlsmode, de Antwerpse coworkingspace die ik in 2018 oprichtte. Al na een week besloten we om onze krachten te bundelen voor een project rond ondernemerschap.’
Nadia: ‘Ik ben fotograaf, Yana is marketeer van opleiding. Initieel hadden we een workshop voor ogen waarin we beide vakken wilden combineren. Maar tijdens het uitbouwen van ons concept, stuitten we op allerlei obstakels. Zo kwamen we op het idee om ons project bij verschillende businessexperts aan de Belgische top te pitchen. Eerlijk gezegd waren ze niet allemaal even enthousiast, maar ze waren wel bereid om ons te helpen.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Van koffie tot podcast
Yana: ‘De gesprekken die op ons mailverkeer volgden, waren razend interessant. De input die we kregen, was simpelweg te goed om niet te delen. Zo verdween het workshopidee naar de achtergrond en besloten we onze gesprekken in een podcastreeks te gieten, die we “50 koffies” doopten.’
Nadia: ‘Concreet brengen we vijftig afleveringen rond tien thema’s: finance, businessdevelopment, netwerken, persoonlijke ontwikkeling, creativiteit, technologie, female empowerment, ondernemerschap, people management en media. Bij ieder topic horen vier “koffies”, met telkens twee mannelijke en twee vrouwelijke Belgische topexperts, en één panelgesprek met ambitieuze ondernemers. In het eerste seizoen kregen we onder meer Wouter Torfs, Carole Lamarque, Geert Noels, Yamina Krossa, Piet Colruyt en Alexander De Croo over de vloer.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Snackable maar kwalitatief
Yana: ‘Intussen hebben we ons hart verloren aan 50 koffies en zijn we vastberaden om er onze voltijdse baan van te maken. Graag zouden we de podcast combineren met een educatief mediaplatform waarbij we ons willen focussen op de leiders van morgen. Deze generatie is ondernemend en ambitieus, maar naar ons gevoel bestaat er geen platform waarop zij terechtkunnen.’
Nadia: ‘Klassieke media stellen diepgaande topics vaak nogal grijs en saai voor. Wij willen snackable maar kwalitatieve content brengen en de algemene perceptie verruimen door verschillende stemmen te laten horen. We hebben al gemerkt dat een conversatie pas echt interessant wordt als je tegenover mensen staat die totaal anders denken dan jij.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Beluister 50 koffies op Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts of YouTube.
50 koffies volgt
- @bibi_by_hellen_katrien: ‘Diëtiste Hellen en personal coach Katrien helpen vrouwen bij hun zoektocht naar een evenwichtigere levensstijl. Hun meal prep-tips zijn goud waard!’
- @soulsoup.be: ‘Katrien deelt als gepassioneerde ondernemer haar advies over skincare, huidproblemen en het effect van je levensstijl op je huid.’
- @zwijgenisgeenoptie: ‘Kort nadat ze vader werden, richtten beste vrienden Anthony Bosschem en Tom Mahy dit platform op. Daarmee geven ze een stem aan mensen die een verschil maken in de wereld.’
Nog meer Instagrammers om te volgen:
- Estée Janssens: ‘Ik vind het belangrijk om zaken waar veel mensen mee zitten bespreekbaar te maken aan de hand van illustraties’
- Moika Nkwocha-Nweze: ‘Thuiskomen bij jezelf is het mooiste cadeau dat je jezelf kan geven’
- Finne Smets: ‘Door me virtueel te omringen met vrouwen die er uitzien zoals ik, lukt het me steeds beter om m’n lichaam te accepteren’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier