'Te extreem', reageren influencers op Twitter.
Nieuwe regels voor online influencers: ‘#reclame’ voor elke gesponsorde post
In navolging van de Verenigde Staten heeft de Federale Overheidsdienst Economie enkele richtlijnen opgesteld voor online influencers in ons land. Zij konden tot nu toe vrij reclame maken voor merken die hen gratis producten stuurden of in geld uitbetaalden, zonder dat ze volgers moesten laten weten dat de post gesponsord was. Dat kan nu niet meer: voor elke post op sociale media of op een blog moet het woord of de hashtag ‘reclame’ staan.
#Reclame
De nieuwe guidelines die de FOD Economie voorstelt, zijn niet mals. Op alle sociale media, in blogs en in vlogs moeten posts vanaf nu voorafgegaan worden door de vermelding ‘reclame’ of ‘advertentie’. Op het niet toepassen van die richtlijnen staan boetes van 208 tot 400.000 euro. De influencer zelf wordt aansprakelijk gesteld voor de inbreuk op het Wetboek van economisch recht, maar ook ondernemingen die opdracht geven tot het plaatsen van reclameboodschappen kunnen verantwoordelijk gehouden worden.
Het gaat hier niet alleen over posts waarvoor influencers betaald worden. Ook berichten over gekregen producten, gratis filmpremières, reisjes en zelfs reclameposts voor een eigen merk moeten gelabeld worden. Dat geldt voor alle kanalen: Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat, Twitter en een eigen blog. In het geval van dat laatste moet de titel van bijvoorbeeld een review van een gekregen product er ongeveer zo uitzien: ‘Reclame – Review: productnaam’. Niet bijster aantrekkelijk, maar wel duidelijk.
De regels komen er omdat het voor de consument niet altijd even duidelijk is dat de influencer vergoed wordt om een product of merk te promoten, schrijft de FOD Economie. ‘De onwetendheid van consumenten over de ware aard van dergelijke posts, namelijk reclame, heeft tot gevolg dat het koopgedrag van consumenten op een oneerlijke wijze beïnvloed kan worden’, staat te lezen. Je kan het volledige document met de richtlijnen hier bekijken.
‘Te extreem’
Op Twitter komt veel reactie op de richtlijnen. Enkele influencers vinden de guidelines flink overdreven.
https://twitter.com/Lalalishaa/status/996392610318225408
volgens deze regels wordt driekwart van magazines als Elle enzo ook #reclame, dees is toch net iets te extreem, niet?
— Joppe DC (@joppe_dc) May 15, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
met een woord als #reclame voor een post verlies je al je geloofwaardigheid bij lezers, want mensen schakelen dat allemaal gelijk tot AMAI DIE HEEFT GEWOON BAKKEN GELD GEKREGEN VOOR DIE REVIEW, ook als merken je bv. ongevraagd iets opsturen.
— Joppe DC (@joppe_dc) May 15, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://twitter.com/jvanstaeyen/status/996425427416567808
Anderen – lees: de niet-influencers – noemen dit dan weer een positieve evolutie.
Ik vind het al langer raar dat influeners alles mogen aanprijzen aan hun vaak 13-jarige fans, zonder wetgeving. Jammer voor influencers die vanuit een passie posten, maar niet iedereen is even integer. #reclame
— Karolien Debecker (@KDebecker) May 15, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
https://twitter.com/daphne_louise_/status/996398665555173378
Kunnen we als wettelijke richtlijn voor #influencers nog snel even toevoegen dat er een minimum aan creativiteit en moeite wordt verwacht en dat eenheidsworsten ook boetes krijgen? #kthxbye
— Minister van Eten (@RobbySallaets) May 15, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier