We spraken met regisseurs Anke Blondé en Wouter Bouvijn over de veelbelovende reeks die nu op Streamz en later op VTM te zien is.
‘Red Light’, een reeks van en met ‘GoT’-ster Carice van Houten: ‘Ze is zó indrukwekkend op de set’
Wij reserveren de komende avonden in onze agenda volledig voor ‘Red Light’, de nieuwste toevoeging op Streamz. De veelbelovende en nu al bekroonde reeks die zich afspeelt in de wereld van de prostitutie ontsproot uit het brein van Halina Reijn en ‘GoT’-ster Carice van Houten. We spraken met regisseurs Anke Blondé en Wouter Bouvijn.
Het idee voor ‘Red Light’ ontstond bij de Nederlandse actrices Halina Reijn en Carice van Houten, maar de reeks werd een mooie Vlaams-Nederlandse mengelmoes. De drie hoofdrollen zijn voor de twee bedenkers en Maaike Neuville. De regie is volledig in Vlaamse handen. Wouter Bouvijn was verantwoordelijk voor ‘De Twaalf’, terwijl Anke Blondé met ‘The Best of Dorien B.’ vorig jaar een mooi filmdebuut afleverde.
We ontmoeten de regisseurs in Gent, waar ze die avond hun werk zullen voorstellen op het filmfestival (het interview werd in oktober afgenomen, red.). Een week eerder was het duo nog in Cannes, waar ‘Red Light’ op het internationaal festival Canneséries in wereldpremière ging én twee prijzen won. ‘De reeks volgt drie vrouwen: een prostituee, een operazangeres en een politie-inspecteur’, vertelt Blondé. ‘Zij zijn drie totaal verschillende vrouwen wiens wegen zich door een verdachte verdwijning plots kruisen.’
Hoe zijn Carice van Houten en Halina Reijn met hun idee bij jullie terechtgekomen?
Wouter Bouvijn: ‘Carice en Halina zijn al zo’n zeven jaar bezig met het project.’
Anke Blondé: ‘Ze waren al héél lang op zoek naar ons (lacht).’
Wouter: ‘(lacht) Ze waren aan het kijken hoe het aan te pakken en waar ze het zouden doen. Op een bepaald moment zijn ze zelfs in Duitsland gaan zoeken. Omdat ze grote fans zijn van Vlaamse fictie, zijn ze uiteindelijk in Vlaanderen op zoek gegaan. Via onze producent zijn ze bij ons uitgekomen. Maar dat was dus al zes jaar nadat hun idee ontstaan was.’
Anke: ‘Een van de redenen waarom het een co-productie is geworden, is omdat er zowel in België als in Nederland legale prostitutie is. Dat is redelijk uniek in de wereld.’
Wat was hun initieel idee?
Anke: ‘Langs de ene kant wilden ze de uitbuiting belichten die bij prostitutie komt kijken. Ondanks het feit dat we hier en in Nederland legale prostitutie hebben en er heel wat prostituees zijn die hun job vrijwillig uitoefenen, is er een groot illegaal netwerk dat ernaast bestaat. Daar gebeuren duistere dingen. Maar ze wilden die arena ook gebruiken om te vertellen over vrouw zijn: over seksualiteit, patriarchaliteit, macht, lust, moederschap. Ze wilden vertellen over de vrouw in al haar aspecten door die drie vrouwen van verschillende werelden, achtergronden en noden samen te brengen. Want uiteindelijk worstelen ze toch met dezelfde thema’s.’
Was dat vrouwelijke thema iets wat jullie aantrok?
Anke: ‘Ik kreeg die vraag over vrouw zijn vaak bij mijn debuutfilm, omdat het hoofdpersonage een vrouw is en ik een vrouw ben. Ik vond dat altijd een beetje dubbel, omdat die vraag bij een mannelijke regisseur niet gesteld zou worden. Ondertussen heb ik dat losgelaten en heb ik het omarmd. Het is nu eenmaal nodig dat de vrouw in al haar aspecten meer aan bod komt in films en series. Vroeger, en het gebeurt nog steeds, kregen vrouwen heel eenzijdige rollen. Het lustobject, de vrouw van, ... Dit is vanuit een vrouwelijk perspectief verteld, waardoor het heel herkenbaar zal zijn voor vrouwen. En mannen zullen veel leren over wat er in een vrouw omgaat.’
Wouter: ‘We hebben heel erg gespeeld met het gegeven van man en vrouw. Bij Maaike Neuville en Joren Seldeslachts, die een koppel spelen, hebben we vaak de rollen min of meer omgedraaid. Joren is de vrouw in de relatie en Maaike de man. Dat zorgt voor zalige scènes en grappige conversaties.’
Anke: ‘Het is grappig om te zien hoe mannen naar Jorens personage kijken en hem een slappe lul vinden, omdat hij zo emotioneel is. Dat is ook een deel van emancipatie en gelijkheid van man en vrouw. Het cliché dat mannen stoer en niet emotioneel mogen zijn, dat zou ook moeten verdwijnen. Daarom is het interessant om die rollen bewust om te draaien. Dan begin je na te denken: waarom vinden mannen Jorens personage Gust zo lastig om naar te kijken?’
Een droom voor elke regisseur
Carice van Houten is een actrice met internationale allure dankzij haar rol in ‘Game of Thrones’. Merk je dat?
Wouter: ‘Het is cliché, maar als je Carice ziet in de wandelgangen zou je misschien niet eens opkijken, omdat ze verdwijnt in de massa. Maar vanaf dat de camera loopt: bam! Dan staat ze er en kijkt de hele ploeg met grote ogen naar haar. Mijn eerste draaiweek was met Geert (Van Rampelberg, red.) en Carice, die een koppel spelen. Hij zei toen tegen mij: wat is dit? Ze is heel indrukwekkend.’
Ben je dan onder de indruk?
Wouter: ‘Tuurlijk, maar op een toffe manier. Voor een regisseur is het een droom om met zo iemand te werken. Ze durfde heel vaak het scenario loslaten om te improviseren. Dat werkte perfect, omdat ze zo goed wist wie ze aan het spelen was. Elke take deed ze iets anders en het was altijd goed.’
Ze spreekt een heel komisch gebrekkig Engels in de reeks. Grappig als je weet dat ze in ‘Game of Thrones’ perfect Engels spreekt.
Anke: ‘Daar is ze heel hard mee bezig geweest. Ze wou het doen, maar het mocht niet te clichématig zijn. Ze was ook heel hard bezig met de nuance in haar Nederlands accent, iets wat wij als Vlamingen natuurlijk niet zo hard horen. Het moest voor haar echt een juist Amsterdams accent zijn, want ze is niet van daar.’
Zelfde taal, andere cultuur
De reeks speelt zich grotendeels af in het Schipperskwartier in Antwerpen. Hebben jullie daar gefilmd?
Anke: ‘Nee, dat mocht niet.’
We mochten niet filmen in het Schipperskwartier omdat onze veiligheid niet gegarandeerd kon worden. Dat spreekt boekdelen.
Wouter: ‘Eén scène hebben we opgenomen in het Schipperskwartier. In een van de eerste afleveringen zie je hen even daar, net voor ze een Chinees restaurant binnengaan. Maar eigenlijk mocht dat niet (lacht). De privacy van de klanten in het Schipperskwartier moest gerespecteerd worden, en bovendien konden ze onze veiligheid niet garanderen als we er zouden filmen. Dat alleen al spreekt boekdelen. Je denkt dat het een legale wereld is, maar achter die ramen gebeurt er veel dat het daglicht niet mag zien. In Amsterdam mochten we wel filmen, maar we hebben elk raam moeten uitkopen. Dat was een prijzig opnamedagje.’
Is er een verschil tussen het maken van een Vlaamse productie en een co-productie zoals deze?
Wouter: ‘Zeker. We spreken dezelfde taal als Nederlanders, maar hebben toch een heel andere cultuur. Wij zijn terughoudender, houden sneller iets voor ons. Ook qua vertelling is er een wezenlijk verschil: wij vertellen meer met beeld, terwijl zij meer vertellen met taal.’
Anke: ‘Die expliciteit in de dialogen vond ik heel frappant. Wij dachten vaak: dat zég je toch niet. Wij spreken minder uit wat we voelen, maar we laten het wel zien. Soms maakt dat een verhaal spannender.’
Wouter: ‘Het verschil was ook in de schrijverskamer op te merken. Op een bepaald moment zei Anke tegen Halina en Esther (hoofdschrijver van de reeks, red.): willen jullie even wat zachter praten? (lacht)’
Anke: ‘(lacht) Ik ben letterlijk met mijn handen over mijn oren gaan zitten. Maar ik werk heel graag met Nederlanders. Ik vind het fijn als mensen gewoon zeggen wat ze bedoelen. Vlamingen maken het soms ingewikkelder dan nodig is. Dat rechtuit zijn van Nederlanders kan ik heel erg appreciëren.’
Je kan ‘Red Light’ nu bekijken op Streamz. Later zal de reeks uitgezonden worden op VTM.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier