'Raya and the Last Dragon' is nu beschikbaar op Disney+ voor alle abonnees.
REVIEW: ‘Met de komst van Raya is het nu echt tijd om de term Disneyprinses te vervangen’
Meer dan vijf jaar na de Polynesische Vaiana stelt Disney een nieuwe prinses voor. Vechtersbaas Raya bewijst in ‘Raya and the Last Dragon’ dat de decennia oude term Disneyprinses nu toch echt aan vervanging toe is. Wat denken we van Disneyheldin?
Als je Raya dan toch een prinses wil noemen, laat het dan een warrior princess zijn. De nieuwe Disneyheldin komt uit Kumandra, een fictief land dat ergens in Zuidoost-Azië geplaatst kan worden. Vijfhonderd jaar voor ze op de wereld kwam, werd haar land bedreigd door de Druun, monsters die mensen en draken in stenen standbeelden veranderen. De Druun werden destijds vernietigd door Sisu, de last dragon waar de titel naar verwijst. Na de gewonnen strijd verdwijnt die laatste draak echter. Het enige wat er van haar overblijft is de Dragon Gem, een edelsteen die de kracht bezit om de Druun weg te houden. De strijd om die machtige steen splitst Kumandra op in vijf vijandige delen, elk vernoemd naar een deel van een draak. Raya woont in Heart, de stam die de Gem kon bemachtigen en bewaakt. Raya’s vader leidt haar op tot getalenteerd vechter, zodat ze zijn taak van bewaker kan overnemen.
Het is alsof ze leeft in een wereld waarin vrouwen niet tegen vooroordelen moeten opboksen. Geen wonder dat de makers een fictief land kozen als decor.
Wanneer Raya’s papa na vijfhonderd jaar van vetes echter een poging doet om Kumandra opnieuw één te maken, gaat het mis. De Gem breekt in vijf delen, waardoor de Druun opnieuw ontsnappen en Raya’s vader versteend wordt. Na een mooie proloog waarin die voorgeschiedenis uiteengezet wordt, start het verhaal zo’n zes jaar na datum. Raya is op missie om alle stukjes opnieuw bijeen te brengen, Sisu te vinden en zo haar versteende vader tot leven te wekken. Meer het werk van een heldin dan van een prinses, toch?
Op een manier past Raya perfect binnen het keurslijf van de stereotiepe Disneyprinses. Ze is superknap, heeft een onrealistisch smalle taille – kom op, Disney – en een komisch diertje als sidekick. Tuk Tuk, een groot en lomp gordeldier, is Raya’s compagnon de route en haar vervoersmiddel. En toch staat de warrior princess mijlenver af van Jasmine, Belle en de andere prinsessen die wij in onze kindertijd verafgoodden. Maar goed ook. Met ‘Vaiana’ zette Disney vijf jaar geleden al een grote stap in de goede richting, ‘Raya and the Last Dragon’ gaat verder op dat elan. Vaiana was revolutionair omdat de Polynesische prinses op zoek was naar haar doel, niet naar (de goedkeuring van) een man. Meer nog, ze heeft geen enkele love interest in de film. Hetzelfde geldt voor Raya. Of toch op het eerste gezicht. Sommigen voelen een zekere spanning tussen Raya en haar aartsvijand Namaari, een meisje van een vijandige stam waarmee Raya bevriend raakt maar haar niet veel later een mes in de rug steekt. Het idee van een lesbische liefde is hier allesbehalve bij de haren getrokken, al is het voor het voorzichtige Disney duidelijk nog te vroeg om de LGBTQ+-kaart loud and proud te trekken. Spijtig.
De mooiste vooruitgang is misschien wel de meest subtiele. Het feit dat Raya naast indrukwekkende fighting skills en veel moed ook een stel borsten heeft, is nooit een dingetje in de film. Ze is een warrior, de princess is bijzaak. Er is geen sprake van minachting of van macho’s die seksistische mopjes maken, zoals in ‘Mulan’. Raya’s vader is trots op zijn dochter die hem zal opvolgen als bewaker van de Dragon Gem. Geen haar op zijn hoofd dat eraan denkt dat zij de job niet aankan omdat ze nu eenmaal een meisje is. Raya had evengoed een jongen kunnen zijn en dat zou niets veranderd hebben aan de plot, de dialogen, de humor of wat dan ook. Het is alsof ze leeft in een wereld waarin vrouwen niet tegen vooroordelen moeten opboksen. Geen wonder dat de makers een fictief land kozen als decor.
Met ‘Raya and the Last Dragon’ toont Disney nogmaals dat het meegaat met de tijdsgeest – we vergeten de onrealistisch smalle taille even – en dat die vooruitgang niets afdoet aan de magie. De film heeft alles in huis om het tot een Disneyklassieker te schoppen. Draak Sisu, die veel wegheeft van een pastelkleurige eenhoorn en kan transformeren tot mens, steekt Mushu van ‘Mulan’ zo naar de kroon. Komende van een superfan van (de originele) ‘Mulan’, wil dat wat zeggen. De verdienste is grotendeels voor rapper Awkwafina, die de stem van Sisu insprak. De kleurrijke wereld van Kumandra is wondermooi en gevuld met fijne personages. En de boodschap is actueel en universeel. De film gaat uiteindelijk over vertrouwen, en dan vooral vertrouwen in mensen van vreemde plekken. In een tijd waarin mensen van Aziatische origine meer dan ooit het slachtoffer zijn van discriminatie, kan die boodschap wel tellen.
‘Raya and the Last Dragon’ is nu beschikbaar op Disney+ voor alle abonnees.
Check hier de trailer.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier