Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© © Black Bear Pictures & Annapurna Pictures

'Een uur en 39 minuten van onze kostbare levens die we nooit ofte nimmer terugkrijgen.'

Dit zijn 11 van de slechtste films volgens onze redactie

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

We deelden al de mooiste romantische films, de meest hilarische komedies, de engste horrorprenten of de spannendste sportdocu’s. Dit keer is het een iets ander lijstje: we vertellen je namelijk wat wij de slechtste films aller tijden vinden. Misschien prikkelt het je nieuwsgierigheid om die film tóch op te zetten en zelf te oordelen. Veel kijkplezier?

Er bestaat niet zoiets als slechte reclame, toch? Daarom pakken wij het op de redactie eens anders aan en delen we niet onze absolute favorietjes, maar de slechtste films die we ooit al zagen. Dit is natuurlijk heel subjectief, dus het kan goed zijn dat er eentje tussenzit die jij net wél geweldig vond. Smaken verschillen, en maar goed ook! Deze ‘pareltjes’ konden onze redactrices helaas niet overtuigen...

‘Paper Towns’

Jolien (23): ‘Hoewel ik absoluut geen fan ben van tearjerkers en chickflicks wilde in na “The Fault in Our Stars” ook de verfilming van John Greens “Paper Towns” koste wat het kost, zien. Het boek vertelt het verhaal van de tiener Quentin (Nat Wolff) die samen met zijn vrienden op zoek gaat naar zijn vermiste vlam Margo (Cara Delevingne). Ze laat verschillende aanknopingspunten achter, maar het lukt Quentin maar niet om haar in te halen. De verwachtingen waren groot, mijn crush op Nat Wolff – ik was 17, don’t blame me – nog groter. En de teleurstelling, die was het grootst. Een slechte verfilming, het is de vrees van elke boekenwurm. Terwijl mijn vriendinnen vol lof waren over de film, kon ik er geen positief woord over zeggen. Er bleef amper iets over van het oh zo tedere verhaal en ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een namiddagje cinema. Meer zelfs, ik heb er een trauma aan overgehouden, want sindsdien durf ik amper nog verfilmingen te kijken.’

 © Twentieth Century Fox

‘Plan 9 from Outer Space’

Catherine (33): ‘Voor “The Room” werd “Plan 9 from Outer Space” lang beschouwd als de slechtste film aller tijden. De scifi-horrorprent uit 1959 van de legendarische regisseur Ed Wood (bekend van de gelijknamige Tim Burton-biopic) is een feest vol absurde dialogen, montagefouten en cultacteurs zoals Maila Nurmi aka Vampira. Het is bovendien de laatste film waarin “Dracula”-acteur Bela Lugosi te zien is. Vliegende schotels, aliens, zombies en conspiracytheorieën, deze klassieker is in z’n genre een must-watch.’

 © Reynolds Pictures

‘The Platform’

Herlinde (33): ‘Ik ben gek op Netflix als het over series gaat en ik maak me geregeld samen met mijn vriend schuldig aan een avondje bingewatchen. Op vrijdagavond houden we vaak onze date night en die gaat steevast gepaard met frietjes én een goeie film. Helaas stelt Netflix me op dat vlak wél vaak teleur. We zoeken geregeld een half uur naar een geschikt exemplaar om dan na een kwartier toch te veranderen omdat de acteerprestaties te wensen overlaat of het verhaal op niks trekt. Helaas keken we “The Platform” – de originele titel is “El Hoyo” – wel uit. Het concept vond ik heel origineel: het gaat over een superhoge gevangenis waarin een groot platform boordevol eten – een gigantische feestmaaltijd – per dag één keer van de bovenste verdieping tot helemaal naar beneden gaat. Op elke verdieping bevindt zich een cel met twee gevangenen en zij mogen kiezen hoeveel ze eten. Natuurlijk ben je de pineut als je op verdieping 102 zit, want dan blijven er enkel nog maar restjes over. Om de zoveel tijd veranderen alle gevangen van verdieping, in de hoop dat ze op een van de eerste tien etages terechtkomen zodat ze eindelijk kunnen eten. Een heel uniek verhaal zoals je kan lezen, maar de uitvoering ervan was eerder ranzig. Ik kon geen sympathie opwekken voor de personages en vond het kort samengevat vooral een degoutante film. Mijn chipkes smaakten alleszins niet meer en mijn interesse stierf weg met de minuut.’

© Basque Films

‘Knock Knock’

Robine (27): ‘Op Halloween zochten mijn lief en ik naar een horrorfilm (cliché, cliché), wat voor mij geen cadeau is omdat ik nogal snel nachtmerries heb. Een film die er niet te eng uitziet mét Keanu Reeves, dat kan niet slecht zijn. Hadden we maar nooit “Knock Knock” aangeklikt. Het is de vreselijkste, softporno-softhorrorfilm die we ooit zagen. En hij werd rampzaliger met het moment. We waren gewoon té verbouwereerd om de film uit te zetten. Hallo, Keanu Reeves had erop ingetekend, dan kon ie toch niet zó slecht zijn? Jawel, hoor. Één uur en 39 minuten van onze kostbare levens die we nooit ofte nimmer terugkrijgen. Meer woorden ga ik er niet aan vuilmaken. Of toch wel: KIJK HEM NIET, MENSEN! PLEASE! DON’T! En vertel het iedereen die je tegenkomt. “Knock Knock” is alles wat niemand nodig heeft.’

© Black Bear Pictures

‘Step Up 3D’

Eline (30): ‘”Step Up” was als tiener lange tijd mijn lievelingsfilm. De sequel vond ik nog best te pruimen, ondanks het feit dat Channing Tatum en Jenna Dewan vervangen werden door twee veel minder goede acteurs en dansers. Maar wat een gedrocht was het derde deel! De film maakte nog maar eens pijnlijk duidelijk dat een succes uitmelken nooit een goed plan is. Zeker niet als je na elke film op zoek moet naar nieuwe hoofdrolspelers, die ook elke keer slechter worden. Ik weet dat er na “Step Up 3D” nog twee vervolgfilms gemaakt werden, maar die liet ik met plezier aan mij voorbijgaan.’

© Summit Entertainment

‘Alleen Eline’

Eline (30): ‘Ik hou van Vlaamse films, maar soms gaat het ook in ons land flink fout. Enkele jaren terug was Flair partner van “Alleen Eline”. Dat betekent dat we enkele lezeressen naar de avant-première mochten sturen en dat er ook een paar plekjes in de cinema overbleven voor de redactie. Ik nodigde wat vriendinnen uit om mee te gaan, maar dat bleek een foute inschatting. Yannick De Coster, die anno 2020 heel geliefd is door zijn rol in “Dertigers”, speelde in “Alleen Eline” een soort tenenkrommende versie van Christian Grey, maar dan zonder de SM. Het acteerwerk van hoofdrolspeelster Line Pillet maakte het er niet beter op. Humo gaf de film destijds nul sterren. Hoewel ik hun recensenten vaak wel heel streng vind, kan ik het in dit geval alleen maar eens zijn.’

© Marmalade

‘The Guest’

Kaat (46): ‘Ik heb al best wat films met een hoog “what the fuck”-gehalte gezien, maar meestal waren die ook zo bedoeld, zoals de cultklassiekers “Snakes on a Plane” en “Sharknado”. Maar onlangs zag ik in een kwaliteitskrant een thriller, die ten zeerste aanbevolen werd omdat die zo spannend en origineel was. Dat de knappe Dan Stevens er de hoofdrol in speelde, hielp me ook wel te beslissen om hem op te nemen. Toen ik uiteindelijk naar “The Guest” keek, was ik dan ook verbaasd. De film begon best spannend en sfeervol, maar vergleed langzaam van B-film naar een C-film naar een D-film. Uiteindelijk bleef ik gewoon kijken om te zien hoe erg het zou worden, als een ramptoerist naar een auto-ongeluk. Aan het einde van de film waren de letters van het alfabet gewoonweg op. Maar hey, toch maar mooi anderhalf uur naar Dan Stevens kunnen kijken.’

© HanWay Films

‘Sausage Party’

Sandie (30): ‘”Sausage Party” is een komische animatiefilm voor volwassenen waarin verschillende etenswaren in een supermarkt zich nietsvermoedend laten meenemen door mensen die boodschappen doen. Pas later komen ze erachter dat ze worden geschild, gekookt, gebakken, gegrild en opgegeten. Waarom de film, die effectief 16+ is, gericht is op volwassenen merk je zodra je begint te kijken. Er zitten namelijk heel wat vunzige en zelfs vulgaire momenten in de film. Ik was er absoluut geen fan van en ik vraag me tot op de dag van vandaag nog steeds af waarom ik hem van begin tot einde heb uitgekeken.’

© Annapurna Pictures

‘The Holiday’

Caren (32): ‘Unpopular opinion: ik vond “The Holiday” blijkbaar erg saai, aangezien ik bij de film in slaap viel, nota bene in de bioscoopzaal. Ik durf ook al eens zo’n typische Amerikaanse op vrouwen gerichte tv-film van de laagste rang op te zetten (ik noem geen tv-zenders), gewoon om me erin te verkneukelen hoe slecht ze zijn. Heerlijk ontspannend!’

© Columbia Pictures

‘Holidate’

Kaatje (38): ‘”Holidate”, de nieuwste romcom op Netflix vond ik verschrikkelijk. Twee eeuwige singles maken een afspraak om elkaars date te zijn tijdens de feestdagen, zodat hun familie niet meer zaagt of ze nu nog single zijn. En natuurlijk – opgepast, spoiler alert! – worden ze uiteindelijk verliefd. Ik WIST dat het slecht ging zijn, en toch heb ik er een uur en veertig minuten aan opgeofferd. Maar goed, de mannelijke hoofdrolspeler maakt wel veel goed.’

© Netflix

‘The Room’

Ellen (38): ‘De allerslechtste, maar daarom ook de meest hilarische film ooit, is “The Room”. Geschreven, geproducet en geregisseerd door maar één man Tommy Wiseau, die ook nog eens de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Het acteerwerk is regelrecht desastreus, het plot en de vele subplots slaan nergens op, personages komen en gaan zonder enige verhaallijn of uitleg én deze film heeft de meest gratuite en onsexy seksscènes ooit (die Tommy natuurlijk voor zichzelf erin geschreven heeft). De film zelf is dus oersaai, maar let vooral op de vele vreemde details. Zo gaan er veel deuren open, maar niemand doet ooit een deur dicht. Er staan ingekaderde foto’s van lepels in het decor en er wordt wel heel veel met voetballen naar elkaar gegooid.

© Wiseau-Films

Nog meer filmtips:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '