Paul Van Haver ontwierp samen met zijn vrouw en broer de nieuwe Mini Electric.
Paul ‘Stromae’ Van Haver: ‘Ik hoop dat mensen van kleur inzetten voor campagnes geen trend is’
Als mosaert iets nieuws lanceert, dan weet je dat het op z’n minst spannend en vernieuwend zal zijn. Mosaert, dat zijn Luc Van Haver, Coralie Barbier en Paul ‘Stromae’ Van Haver. Twee broers en een echtgenote/schoonzus die ook de creatieve genieën zijn achter videoclips van onder anderen Billie Eilish, Dua Lipa en Stromae. En onlangs kwam daar nog iets nieuws bij. Ze hielpen mee aan het ontwerp van de nieuwe Mini Electric.
Mosaert is een familiebedrijf. Hoe is het om met je (schoon)broer of schoonzus en als man en vrouw samen te werken?
Paul: ‘Supermoeilijk! (lacht) Neen hoor, het is fijn. We werken al twintig jaar samen, maar in het begin benoemden we dat gewoon niet zo. Mijn broer was altijd al de eerste persoon aan wie ik mijn muziek liet horen.’
Luc: ‘Al draaide het nooit enkel rond muziek. Zelfs in de muziekstudio waren we al bezig met de persona van Stromae, de visuals, de muziekvideo’s, de hele branding. Daarom zie ik mezelf als een creative director, Wanneer we een idee hebben, proberen we elkaar te overtuigen en daardoor wordt het idee steeds sterker, tot het een gefinetuned concept is.’
Coralie: ‘Het voelt heel vanzelfsprekend omdat we graag samen dingen bedenken. We hebben elk ons eigen talent en onze eigen specialiteit. Ik ben modeontwerper, Paul is zanger en Luc is creative director.’
Stopt jullie werkdag ooit?
Coralie: ‘We hebben elkaar via het werk leren kennen dus we vinden het helemaal oké om er thuis nog over te praten.’
Luc: ‘Vorige week waren we allemaal samen op vakantie en dan hebben we het geen enkele keer over werk gehad. Dus we kunnen het wel. (lacht)‘
Wat zit er onvermijdelijk in het DNA van mosaert en dus in al jullie creaties?
Coralie: ‘We proberen er altijd iets herkenbaars in te steken, iets dat iedereen kan begrijpen los van leeftijd of nationaliteit.’
Luc: ‘Het is en blijft natuurlijk entertainment, we redden geen levens. We streven telkens naar iets fris dat eenvoudig is maar toch ook origineel en anders. En we willen ook altijd een boodschap verspreiden, iets wat met muziek goed kan.’
Wie van jullie durft het meest te dromen?
Luc: ‘Ik zeg Paul!’
Paul: ‘Ja, dat klopt misschien wel.’
Coralie: ‘Hij is de enige die op een podium durft te gaan staan en zich durft te geven voor een massa.’
Welke impact heeft mosaert op Stromae?
Coralie: ‘In het begin was Stromae het enige project van mosaert. Nu doen we veel meer, maar de manier waarop we werken is hetzelfde gebleven.’
Paul: ‘Mosaert en Stromae beïnvloeden elkaar. Vandaag is mosaert volwassener dan het imago van Stromae. Dat komt natuurlijk ook omdat ik al een tijdje geen album meer gemaakt heb.’
Luc: ‘We zijn professioneler geworden, we hebben een echt kantoor nu. Maar de mindset is dezelfde gebleven.’
Toen we onze eerste collectie lanceerden, wilden we het niet enkel voor mannen of vrouwen labelen. Iedereen kan onze kleren dragen.
– Coralie
Hoe kan een kledingmerk een stempel drukken op de wereld?
Luc: ‘Als je iets tijdloos kan creëren, zoals bijvoorbeeld de blauwe jeansbroek. Als wij zo’n permanente stempel kunnen drukken, zouden we heel erg blij zijn.’
Coralie: ‘Kleren moeten vooral fun zijn, die funfactor is heel belangrijk.’
Paul: ‘Voor mij was het logisch om ecologische collecties te produceren. Ik vind het belangrijk om mooie kleren te dragen, maar als we tegelijkertijd ook nog eens de kleinste voetafdruk kunnen hebben wordt het pas echt “mooi”. Daar hou ik rekening mee bij het ontwerpen van onze kleren.’
Jullie kleding is non-binair maar jullie modellen zijn dat niet, is daar een reden voor?
Coralie: ‘Het is geen non-binair merk, het is een uniseks merk. Toen we onze eerste collectie lanceerden, wilden we het niet enkel voor mannen of vrouwen labelen. Iedereen kan onze kleren dragen. Onze modellen kiezen we gewoon op basis van hun vibe. Het maakt niet uit of ze al dan niet non-binair zijn. We willen een groot publiek bereiken van alle leeftijden.’
Hoe kwamen jullie op het idee om jullie kledingmerk aan een automerk te verbinden?
Luc: ‘Het was eigenlijk Mini die naar ons kwam met het voorstel om samen te werken. Wij wilden de kans grijpen om iets te creëren in een volledig ander segment dan we gewoon zijn. Met een commercieel merk als Mini zagen we de kans om iets te maken dat cool en fris is. Dat vonden we een aantrekkelijk idee. Deze samenwerking is tot stand gekomen omdat we dezelfde waarden hebben. Mini is elegant, net als ons merk. En net als Mini zijn wij bezig met het klimaat. De Mini is een elektrische auto en onze capsulecollectie is volledig biologisch.’
Welke invloed heeft de actualiteit op jullie collecties?
Paul: ‘Onze focus op ecologie is er natuurlijk gekomen door wat we in het nieuws zien. Het valt mij ook op dat er meer mensen van kleur in campagnes opduiken. En dat is zeker een goede zaak, maar wij deden dat jaren geleden al bij onze allereerste collectie. Ik hoop enorm dat het geen trend is want die representatie is superbelangrijk.’
Luc: ‘Als we iets creëren, doen we dat nooit zonder erover na te denken. Het beste voorbeeld is de muziek van Stromae, die zit vol met linken naar de actualiteit.‘
Hoe heeft de weg die jullie met mosaert afleggen impact op jullie zelf?
Luc: ‘Door met Mini samen te werken hebben we ontdekt hoe zij de toekomst van mobiliteit zien en hoe ze aan een auto werken. Ik heb dankzij deze samenwerking mijn auto ingeruild voor een elektrische auto. Ik heb veel geleerd en ben mij veel bewuster geworden van het mobiliteitsprobleem.’
Paul: ‘De manier waarop we denken beïnvloedt onze manier van werken en andersom. Dat is dus een constante uitwisseling en daar groei je van.’
Welke projecten staan er nog op de planning?
Paul: We zijn een groot kunstwerk aan het maken voor een metrostation in Parijs. Dat zal onthuld worden in 2024. En ik ben aan nieuwe muziek aan het werken, voorlopig nog zonder releasedatum. Door corona loopt dat nu wat lastiger. Ik werkte altijd al veel alleen, maar nu is het wel heel alleen (lacht).’
Coralie: ‘Ik ben aan het werken aan de nieuwe collectie, voorlopig denk ik aan een kerstcollectie. We zijn eigenlijk niet bezig met de modeseizoenen. Als er een collectie klaar is, dan brengen we ze uit. We verkopen over de hele wereld dus dan verschillen de seizoenen sowieso. En we zijn een klein team, maar we willen steevast kwalitatieve én ecologische producten uitbrengen. Dat kan alleen maar door te werken met exclusievere stuks.’
Tekst: Hinda Bluekens
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier