Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Getty

'Kansen vallen je immers niet altijd in de schoot. Hoe goed je ook bent, je moet ze zelf durven te zoeken. '

Vrouwen aan de macht: 6 tips van succesvolle carrièrevrouwen

Op weg naar de top ondermijnen vrouwen vooral zichzelf, volgens de Amerikaanse carrièrecoach Lois P. Frankel. In haar boek Nice Girls Don’t Get the Corner Office geeft ze tips over hoe je jezelf naar een topfunctie kan katapulteren. Ook wij gingen op onderzoek uit en vroegen aan 6 lezeressen met een succesvolle carrière naar hun ultieme tip.

Yasmin (33) is founder van Influenz.co, een micro-influencers agency


‘De grootste tip die ik ooit heb gekregen, is dat je jezelf een expert moet durven te noemen. Ik had jaren ervaring als socialmediaconsultant bij verschillende grote bedrijven en toch dacht ik dat ik nog meer moest leren of kunnen voor ik klaar zou zijn om mijn eigen bedrijf te kunnen opstarten. Niet, dus. Natuurlijk zal ik nog wel eens fouten maken of iemand ontmoeten met meer kennis dan ik, maar dat is oké. Fouten maken en bijleren mag. Dankzij dat advies heb ik de sprong naar mijn eigen bedrijf gewaagd. Kansen vallen je immers niet altijd in de schoot. Hoe goed je ook bent, je moet ze zelf durven te zoeken. Stop dus met zo veel te piekeren en ideeën dood te denken. Waag je buiten je comfortzone. Daar gebeuren de mooiste dingen!’

Lien (37) heeft een hoge functie in een uitgeverij


‘Mijn aller-, aller-, allerbelangrijkste tip is: als je je werk goed doet en je vindt dat je opslag of een promotie verdient, moet je die altijd zélf gaan vragen. Geen enkele baas zal uit de goedheid van zijn of haar hart je loon verhogen, ook al weet hij of zij donders goed wat voor ster jij bent in je job. Dus denk je dat je die loonsverhoging of promotie waard bent? Bereid je argumenten dan voor en stap dat kantoor binnen! Het is geen garantie op succes, maar braaf afwachten tot ze je opslag komen geven, is dat zeker ook niet.’

Glynis (32) is digital marketing consultant bij Salesforce in Londen


‘Het is oké om een career development plan te hebben, een soort strategie over waar je naartoe wil. Ik denk geregeld na over mijn volgende stappen. Welke nieuwe rol wil ik? Welke vaardigheden moet ik daarvoor nog ontwikkelen, en hoe kan ik die aanleren? 70 % leer je on the job, 20 % leer je van anderen, en 10 % leer je via externe cursussen en trainingen. Wat ik geregeld doe, is binnen het bedrijf verantwoordelijkheden aangaan die buiten mijn rol liggen. Zo help ik andere business units zonder dat ik daar meteen iets voor terugkrijg, maar dat kan ik dan wel op m’n cv zetten en zo bouw je goodwill op bij je collega’s. Hou ook al je successen bij: een mailtje van een collega die je medewerking apprecieert, goede feedback over een groepsproject… Maak screenshots en gebruik die bij een nieuwe sollicitatie.’

Sofie (31) is verantwoordelijke voor de grondstofprijzen bij innovatief luierbedrijf Drylock Technologies


‘Ik ben in vier jaar tijd erg gegroeid binnen het bedrijf. Dat komt omdat ik echt een passie heb voor wat ik doe en ik merk dat ik op mijn werk mijn persoonlijkheid verder kan uitbouwen. Daar hoort voor mij bij dat je altijd jezelf moet blijven. Daarbij een balans vinden tussen werk en privé is niet te onderschatten. Mijn job vraagt veel reizen en avondwerk, terwijl ik net een dochtertje heb gekregen. Daarom hou ik mijn hele weekend vrij om dat volledig aan mijn gezin te kunnen spenderen. Voorlopig zijn zowel ik en mijn werkgever als mijn gezin daar gelukkig mee. Houden zo!’

Karen (36) is marketingmanager in een mediabedrijf


‘Ik heb lang een soort van angst gehad om eerlijk te zijn tegenover mijn bazen. Ik durfde geen hulp of feedback te vragen of aan te geven dat ik ergens ontevreden mee was uit angst dat ze zouden denken dat ik niet goed genoeg was voor de job of dat ik die niet graag genoeg wilde. Maar het resultaat was dat ik met een hele berg onzekerheden en frustraties bleef zitten en ik de neiging had om af en toe te ontploffen als de stoom van de ketel moest. Bazen zijn geen mindreaders, weet ik nu. Vandaag neem ik vaker het risico te zeggen wat ik denk, want dan kunnen we tenminste een volwassen gesprek voeren. Maar ik ben daarin moeten groeien.’

Dorien (32) is founder van Bossy, het eerste online en offline magazine voor ondernemende vrouwen


‘Krachtig communiceren is key. “Misschien” is zo’n bijwoord dat de kracht van wat je wil zeggen, ondermijnt. We gebruiken het vaak onbewust, vooral wanneer we ons oncomfortabel voelen over wat we gaan zeggen. Met “misschien” delen we voorzichtig onze mening of ons idee, maar laten we anderen toe dat meteen onderuit te halen. “Misschien is het beter dat...” is snel ontkracht door “Ik denk het niet”. Vrouwen zouden dat soort woorden vaker gebruiken dan mannen. Tot nu, dus (lacht). Zeg liever “Het is beter dat...” en laat “misschien” achterwege.’

[td_smart_list_end]

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '