Zanger The Weeknd wil niet meer samenwerken met de winkelketen.
H&M begaat enorme flater in nieuwe reclamecampagne
De populaire winkelketen H&M postte een foto van een jongetje met een zwarte huidskleur die een trui droeg met het opschrift ‘Coolest monkey in the jungle’. Heel wat mensen, onder wie zanger The Weeknd, beschouwden het beeld als racistisch.
H&M sloeg de bal volledig mis met één bepaalde foto in hun nieuwste Britse reclamecampagne. Het merk verkoopt een kindertrui met de quote ‘Coolest monkey in the jungle’, maar de winkelketen liet helaas een jongen met een donkere huidskleur poseren met het kledingstuk. De foto werd al snel opgemerkt op sociale media, waar een heleboel mensen onmiddellijk hun ongenoegen uitten. Ze eisten zelfs een boycot tegen de winkel.
Onbegrijpelijk hoe een miljardenbedrijf die miljoenen aan marketing, PR, en Sales besteedt zo’n fout kan maken. Monkey? You’re the coolest king in my eyes. #hm pic.twitter.com/93vrizPRds
— PadRice (@PatriceSap) January 8, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
.@hm this is inappropriate, offensive, and racist. Why is the white kid "a jungle survivor" and the black kid the "coolest monkey in the jungle"? How do you think this is okay? REMOVE this and the clothing piece. This is completely distasteful! #racist #hm https://t.co/uati7eI0Io pic.twitter.com/WSF9Wiksio
— Selene (@ArianelaSelene) January 8, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Shock
De trui komt met verschillende opdrukken, zoals de woorden ‘Survival expert’ en een dierenprint, maar die laatsten werden gedragen door blanke kindjes. Ook zanger The Weeknd was in shock toen hij het campagnebeeld zag en besloot meteen zijn banden met H&M door te knippen. ‘Ik ben diep beledigd‘, schreef hij op Twitter. The Weeknd stond in het verleden model voor de winkel en zijn collectie XO was er te koop.
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore... pic.twitter.com/P3023iYzAb
— Abel Tesfaye (@theweeknd) January 8, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Verdedigen
Andere mensen nemen het dan weer op voor de kledingketen, want volgens hen was dit absoluut niet racistisch of denigrerend bedoeld van H&M. Integendeel, ze vinden het net racistisch dat mensen het woord ‘monkey’ op de trui van het zwarte jongetje zouden associëren met zijn huidskleur.
https://twitter.com/RobinClarijsArt/status/950634089937276929
Anything u do anymore is either racist or sexist. It’s just a goddamm slogan! Kids are monkeys! The fact that people think this is racist are obvs racist themselves for seeing the racist side of it. Idiots. #handm #HM https://t.co/cmUF5CTaHF
— Barbs (@santaonfanta) January 8, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Excuses
H&M haalde de betwiste foto ondertussen offline en de woordvoerder van de Britse afdeling excuseerde zich aan iedereen die zich beledigd voelde of aanstoot nam aan de foto. Ook op Instagram plaatste de keten verontschuldigingen in de naam van zijn werknemers. ‘We begrijpen jullie en hebben de truien uit de rekken gehaald. We onderzoeken hoe deze fout kon gebeuren om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst nooit meer voorvalt.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier