Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© H&M

Zanger The Weeknd wil niet meer samenwerken met de winkelketen.

H&M begaat enorme flater in nieuwe reclamecampagne

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

De populaire winkelketen H&M postte een foto van een jongetje met een zwarte huidskleur die een trui droeg met het opschrift ‘Coolest monkey in the jungle’. Heel wat mensen, onder wie zanger The Weeknd, beschouwden het beeld als racistisch.


H&M sloeg de bal volledig mis met één bepaalde foto in hun nieuwste Britse reclamecampagne. Het merk verkoopt een kindertrui met de quote ‘Coolest monkey in the jungle’, maar de winkelketen liet helaas een jongen met een donkere huidskleur poseren met het kledingstuk. De foto werd al snel opgemerkt op sociale media, waar een heleboel mensen onmiddellijk hun ongenoegen uitten. Ze eisten zelfs een boycot tegen de winkel.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Shock


De trui komt met verschillende opdrukken, zoals de woorden ‘Survival expert’ en een dierenprint, maar die laatsten werden gedragen door blanke kindjes. Ook zanger The Weeknd was in shock toen hij het campagnebeeld zag en besloot meteen zijn banden met H&M door te knippen. ‘Ik ben diep beledigd‘, schreef hij op Twitter. The Weeknd stond in het verleden model voor de winkel en zijn collectie XO was er te koop.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Verdedigen


Andere mensen nemen het dan weer op voor de kledingketen, want volgens hen was dit absoluut niet racistisch of denigrerend bedoeld van H&M. Integendeel, ze vinden het net racistisch dat mensen het woord ‘monkey’ op de trui van het zwarte jongetje zouden associëren met zijn huidskleur.

https://twitter.com/RobinClarijsArt/status/950634089937276929

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Excuses


H&M haalde de betwiste foto ondertussen offline en de woordvoerder van de Britse afdeling excuseerde zich aan iedereen die zich beledigd voelde of aanstoot nam aan de foto. Ook op Instagram plaatste de keten verontschuldigingen in de naam van zijn werknemers. ‘We begrijpen jullie en hebben de truien uit de rekken gehaald. We onderzoeken hoe deze fout kon gebeuren om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst nooit meer voorvalt.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '