Dat is nog eens een opmerkelijke boodschap!
De nieuwe campagne van Think-Pink en Samsung móét je gezien hebben
Think-Pink gaat de strijd tegen borstkanker aan en dat doet de organisatie op vier manieren. Ze wil informeren, sensibiliseren, wetenschappelijk onderzoek financieren en zorg- en nazorgprojecten financieren. Om dat allemaal te bereiken heeft de nationale borstkankercampagne drie fondsen opgericht:
1. Het Geef om Haar Fonds. Daarmee wil men vrouwen helpen bij de aankoop van een pruik.
2. Het Share your Care Fonds. Via dat fonds kan je middels een klein gebaar het leven met of na borstkanker iets gemakkelijker maken.
3. SMART Fonds. Dat financiert het onderzoek naar nieuwe methodes op vlak van opsporing, behandeling en nazorg van borstkanker.
Net omdat beweging zo belangrijk is (die vermindert immers de kans op borstkanker en speelt een belangrijke rol in het herstel na de behandeling), organiseert Think-Pink een hele hoop sportieve evenementen. Zo wordt jaarlijks de Race for the Cure georganiseerd in Namen, Brussel en Antwerpen. Verder kan je deelnemen aan de Bike for Think Pink-fietstochten en aan verschillende andere wandel- en loopevenementen.
De campagne
Dit jaar heeft Think-Pink een nieuwe campagne gelanceerd. Op de beelden zie je verschillende vrouwen die 20 cm uitbeelden met hun handen. Dat gaat gepaard met de boodschap ’20 cm is al een goed begin'. In het begin wist men niet wie er achter deze campagne schuilging, dat werd later pas bekendgemaakt.
Opgepikt op sociale media
Verder werd de campagne ook op sociale media opgepikt door verschillende BV’s en volop verspreid met de hashtag #20cm. Zo heeft bijvoorbeeld ex-Miss België Justine De Jonckheere een foto op Instagram gezet.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ook Yentl Keuppens, die we kennen uit het programma 'Pink Ambition', heeft een foto op haar Instagramaccount gepost met volgend onderschrift: '#20cm (kinda strange hashtag but tell you more about this little project later!)'.
Verder hebben verschillende BV’s, zoals bijvoorbeeld Hanne Troonbeeckx, ook verwezen naar het evenement op 25 september. Hier hebben Think-Pink en Samsung uiteindelijk de betekenis achter de campagne onthuld en hun tienjarige samenwerking extra in de verf gezet.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De onthulling
Op 25 september, tijdens het evenement Race for the Cure in Antwerpen, heeft Think-Pink samen met Samsung bekendgemaakt wat de boodschap is achter hun campagne. Bovendien werken beide merken dit jaar al tien (!) jaar samen. Zoals jullie al wisten heeft de nationale borstkankercampagne met de steun van Samsung verschillende visuals verspreid met daarop de slogan ‘20 cm is al een goed begin’.
Maar wat heeft die 20 cm nu te betekenen? Dat is de minimale haarlengte die je nodig hebt om een staart te doneren. Zo kunnen ze bij Think-Pink financiële steun bieden bij de aankoop van een pruik voor vrouwen die door chemotherapie hun haar verloren.
Jaarlijks worden er in ons land 10.778 gevallen (2013) van borstkanker geregistreerd. Bij 60 % van deze vrouwen is haarverlies het meest pijnlijke aspect van hun ziekte. Door minstens 20 cm van je eigen haar te doneren, help je lotgenoten die het financieel moeilijk hebben bij de aanschaf van een pruik.
Het is een positieve en optimistische boodschap, die hopelijk andere vrouwen zal inspireren om hun paardenstaart te doneren aan de Geef om Haar-campagne. Want je kunt al vanaf 20 cm de strijd tegen borstkanker steunen. Toch kan je ook zonder je haar te knippen de strijd tegen borstkanker steunen. Zo heeft Samsung een speciale rose gold-collectie (Samsung Galaxy S7/ S7 edge + charm bracelet) op de markt gebracht, en per verkocht item gaat er tien euro van het aankoopbedrag naar Think-Pink.
Lees ook: