Boxed Concepts is gezien. Via bol.com.
““Digitale marketing zet je hoger op het lijstje””
Advertorial
De kleurrijke kindertapijten, multifunctionele deurmatten en het stevige kunstgras van Boxed Concepts mogen gezien worden. Maar worden ze ook gezien? Want een winkel waar je kan snuisteren heeft zaakvoerster Bénédicte Van den Driessche niet. Ze rekent op het bol.com verkoopplatform. “De sleutel om op te vallen is digitale marketing”, zegt ze. “Als je een deurmat zoekt, staan wij bovenaan het lijstje.”
Bénédicte werkte zelf als specialiste e-commerce tot ze twee jaar geleden samen met twee vennoten haar eigen online zaak Boxed Concepts startte. De onderneming verkoopt een heel ruim aanbod vloerbekleding. “100% Made in Belgium, van ontwerp tot productie”, vertelt Bénédicte. “Steeds met een fijn oog voor design en een hart voor innovatie.”
Een winkelruimte heeft ze niet en dat is ook niet nodig. Ze bereikt de hele Benelux via bol.com. Als specialist in matten en tapijten heeft ze daar een stevig marktaandeel veroverd. Maar wat extra zichtbaarheid is altijd nuttig, zeker met de feestdagen die er stilaan aan staan te komen. “Het vierde kwartaal is het belangrijkste van het jaar. We hebben een sterke organische positie, maar een extra duwtje is dan welkom om op te vallen tussen de 50.000 andere verkooppartners van bol.com. Dan zetten we in op Adverteren via bol.com.”
Hoger in de zoekresultaten
“Als je online shopt en een zoekterm ingeeft, naar hoeveel producten kijk je dan? De eerste pagina? Misschien ook naar de tweede? Alleszins maar naar een fractie van de vele duizenden soortgelijke producten bij bol.com. Het komt er dus op aan om met jouw producten zo hoog en zo vaak mogelijk in de zoekresultaten te staan. Met Adverteren via bol.com koppel je jouw product aan een bepaald zoekwoord. Bijvoorbeeld ‘deurmat’. Je kan zelf bepalen hoeveel je een product sponsort. Je betaalt pas als iemand ook effectief op jouw advertentie klikt.”
De kracht van reclame kan je vaak maar moeilijk meten, zo niet bij bol.com. Je ziet de effecten van een beetje sponsoring meteen in de cijfers. “Alle data zijn heel transparant. Je weet meteen hoeveel keer er geklikt werd op een product, hoeveel klanten ook echt gekocht hebben en welke zoekwoorden ze gebruikt hebben. Zelfs welke woordcombinaties vaak voorkomen. Heel nuttige informatie die je helpt om je advertentie op punt te zetten.”
“Het komt er op aan om met jouw producten zo hoog en zo vaak mogelijk in de zoekresultaten te staan.”
Een sterk verkoopargument
Want dat is volgens Bénédicte het allerbelangrijkste. “De inhoud van je advertentie is je enige verkoopargument. In een winkel kan je de klant wat extra uitleg geven en vragen beantwoorden, maar in de onlineverkoop werkt dat zo niet. Je moet de klant overtuigen met de juiste informatie en beelden. Zorg voor duidelijke foto’s met afmetingen, details, sfeer. En vertrek daarbij altijd vanuit het standpunt van de consument. Wat wil jij als mogelijke klant zelf weten over een product? Pas als die advertentie op punt staat, kan je er betalende tools op loslaten. Anders haakt de consument alsnog af.”
Binnen Adverteren via bol.com heb je verschillende mogelijkheden. Je kan kiezen voor de selfservice tool sponsored products, maar ook voor display advertising of social advertising. Bol.com pakt geregeld uit met campagnes waarin klanten gedurende een aantal dagen goede deals kunnen scoren. Zoals de soldenperiodes, Black Friday, Sinterklaas en zo meer. Daar doet Bénédicte graag aan mee met een aanbod kortingen. “Want op die momenten is er tot drie keer meer verkeer het platform. Dan bereiken we ook consumenten die niet specifiek op zoek zijn naar een tapijt, mat of kunstgras.”
Zo zijn er nog veel andere mogelijkheden waar de experts van bol.com je bij helpen en wegwijs maken. Zo kan je bijvoorbeeld een webinar volgen over hoe je de feestdagen het best aanpakt. Je kan ook een externe agency inschakelen dat je helpt om meer op te vallen. “Een goed idee voor wie nieuw is in de online verkoopwereld en snel wil groeien”, vindt Bénédicte. “Je vindt alles op het Partnerplatform van bol.com. En als je digitaal een beetje handig bent, kom je er zeker zelf uit. De informatie en tools zijn relevant en behapbaar. Webinars en tutorials zetten je op weg. Zo ben je zelf in geen tijd een expert.”
Tien tips om op te vallen
Maxence Vercruysse deed drie jaar lang ervaring op als deskundige e-commerce bij bol.com. Vandaag helpt hij met zijn team van Merkado Agency bedrijven, merken en handelaars om hun producten uit te stallen en te verkopen via de grootste etalages ter wereld: de online marktplaatsen in heel Europa. Hoe zorg je dat jouw product er opvalt? Met zijn tien tips.
1. Een strakke basis
“Titel, foto’s en omschrijvingen van je producten zijn het allerbelangrijkst. Als je afwijkt van de regels die op het platform gelden, haakt de klant al snel af. Want dan lijk je onbetrouwbaar. Voor je titelopbouw verifieer je best welke zoekwoorden het goed doen, bol.com heeft er een handige tool voor.”
2. Goede reviews
“Goede reviews scheppen vertrouwen. Vraag daarom een klant steeds een review na te laten. Een latere levering of andere tegenvaller? Los het euvel zo snel en zo vriendelijk mogelijk op. Dat triggert de klant alsnog een goede review te schrijven.”
3. Het juiste moment
“Je kan een nieuw artikel in de spotlights zetten, maar meer views leiden niet altijd naar meer conversies. Push artikelen die het wél goed doen wat extra met Adverteren via bol.com. Zo boost je de verkoop nog meer. En denk eraan: mensen kopen het meest tussen 17.00 en 22.00 uur. Op dat moment wil je het hoogst op de pagina staan.”
4. Doe mee met campagnes
“De kerstperiode, Black Friday, Solden. Tijdens deze campagnes van bol.com zijn er heel veel bezoekers. Het geknipte moment om je product in de spotlight te zetten en je verkoop te pushen. Je kan ook zelf promoties organiseren. Dat rode kortingscijfer springt in het oog.”
5. Strakke levertijd
“Met een levertijd van één dag is de gemiddelde conversie tussen 7% en 8%. Heb je een levertijd van een week, dan daalt dat naar 1% tot 2%. Laat bol.com je helpen bij de logistieke afhandeling. Hun aanbod is heel interessant.”
6. Synchroniseer
“Schakel een integrator in: een programma dat jouw aanbod op verschillende platformen tegelijk synchroniseert. De prijs, stock, bestellingen en de content van je producten kan je zo volledig automatiseren.”
7. Altijd de juiste prijs
“Automatiseer je prijszetting met een repricer. Zulk programma past jouw prijzen aan aan wat de concurrentie doet, tussen het door jou gekozen prijzenvork. Dit is minder interessant als je je eigen merk verkoopt, aangezien je daar vaak geen concurrentie hebt – tenzij je afnemers het ook verkopen.”
8. Volumekortingen en bundels
“Een groter volume beperkt de leverkosten. Of maak een bundel van verschillende producten die het samen goed doen, en zet het in de markt onder een nieuwe unieke EAN-code (European Article Number) voor. Zo heb je een aanbod dat niemand anders heeft.”
9. Registreer je merk
“Laat je registreren als merkhouder van je eigen merk. Zo ben je niet afhankelijk van afnemers die jouw product misschien niet altijd naar jouw zin aanprijzen. Jij bepaalt als merkhouder hoe jouw product wordt geafficheerd.”
10. De markt
“Bol.com is in de Benelux dé juiste keuze. Maar andere landen hebben andere marktleiders. Dus zoek telkens uit welke marktplaats het meest interessant is voor jouw product.”
Klik hier voor meer e-commerce kennis om samen door te groeien