Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Groupe SEB is gezien. Via bol.com.

““Slimme digitale marketing brengt je bovenaan de pagina””

Advertorial

Zoek je een koffiemachine via bol.com? Dan krijg je Krups als eerste merk te zien. Tik je ‘stofzuiger’ in de zoekbalk, dan is de kans groot dat Rowenta bovenaan de lijst staat. Toeval? Helemaal niet. Met de slimme digitale tools van bol.com weet e-marketingspecialist Laurence Boulanger de merken van Groupe SEB in de kijker te zetten. “Maar opvallen alleen is niet genoeg”, vertelt ze ons.

Groupe SEB is van een Frans familiebedrijf uitgegroeid tot een wereldreferentie in keuken- en huishoudelektro. Met merken als Tefal, Seb, Moulinex, WMF, Rowenta en Calor is de onderneming marktleider in huishoudelektro en keukengerei in België. “Elke seconde worden er wereldwijd dertien producten van Groupe SEB verkocht. Het gaat om 417 miljoen producten per jaar” zegt Laurence Boulanger. Als data-analiste en e-activation manager van Groupe SEB Belgium stuurt ze de onlineverkoop aan, met bol.com als een van de belangrijkste verkoopkanalen in ons land.

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden.”

Laurence Boulanger

Banners

De concurrentie is groot op de markt van de huishoudelektro. Opvallen is dus de boodschap! “Zodat de klant jouw product uit het enorme aanbod kiest. Daarom zetten we onze merken graag op tijd en stond in de kijker met een display advertising campagne. Dan verschijnen onze producten op de banners van het online platform, zo vergroot onze naambekendheid.”
“Maar als de klant naar een specifiek item op zoek is, een steelstofzuiger bijvoorbeeld, komt het erop aan zo hoog mogelijk in de lijst te staan. Liefst helemaal bovenaan de pagina. Daar kunnen wij voor zorgen. Hoe? Door van die steelstofzuiger een sponsored product te maken. Eenvoudig gezegd: wij kopen die zoekwoorden en koppelen ze aan onze artikelen. Als je een groter financieel duwtje geeft, blijft je product voor langere tijd hoger op de pagina. Een prima manier om de verkoop een boost te geven of om een nieuw product te lanceren.”

Reviews en video

Een stofzuiger, contactgrill, heteluchtfriteuse of espressomachine met goede reviews, komt vanzelf hoger op de webpagina van bol.com. Kwaliteit drijft boven, zeg maar. “Dus moet je in de eerste plaats een goed product hebben waar mensen tevreden over zijn. Ze moeten dus goed weten wat ze kopen, dus zorgen we voor een eerlijke en transparante omschrijving. We gebruiken sleutelwoorden waarvan we dankzij de tools van bol.com weten dat de klanten ernaar op zoek zijn.”
“Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dus zorgen we niet alleen voor productafbeeldingen, maar ook voor sfeerfoto’s en zelfs een korte video. Zo ziet de klant in één oogopslag hoe je het toestel gebruikt zodat dat hij de hele handleiding hoeft te lezen. Hij weet meteen of het dit is wat hij zoekt.”

Black Friday boost

Als de feestdagen eraan komen, draait de digitale marketingcampagne van Groupe SEB op volle toeren. “November en december zijn goed voor 25% van de jaarlijkse omzet”, zegt Laurence. “Met Black Friday als hoogtepunt. De klanten kopen tijdens de promotiecampagne rond Black Friday alvast hun kerstcadeautjes. Het aantal bezoekers bij bol.com piekt dan, dus daar doen we graag volop aan mee met kwalitatieve promoties die onze producten extra in de kijker plaatsen.”
Het is een delicaat spel op het scherp van de snede om het ideale evenwicht te vinden tussen sponsoring, publiciteit, trafiek en verkoop. Maar bol.com helpt de partners als Groupe SEB door heel transparant te communiceren. De klant heeft nog amper geheimen: Laurence weet hoeveel keer er geklikt werd op een product, hoeveel klanten ook echt gekocht hebben en welke zoekwoorden ze gebruikt hebben. “We staan niet alleen, de experts van bol.com helpen ons met raad en daad om onze zichtbaarheid om het verkoopplatform op te krikken. Ze zijn altijd bereid ons te helpen het beter te doen.”

Expert Paul Koole

“Groupe SEB maakt slim gebruik van display advertising om op te vallen tussen de 50.000 partners van bol.com”, zegt Retail Media Consultant Paul Koole van bol.com. “De mogelijkheden zijn groot. Bijvoorbeeld, als je wilt opvallen bij iedereen die pannen zoekt, kan je adverteren op de banners in de pannenwinkel. Maar je kan ook doelbewust adverteren bij mensen die eerder in de pannenwinkel zijn geweest. Als die bezoeker dan tot drie dagen later bol.com bezoekt om een boek te kopen, dan krijgt die toch jouw advertentie voor de perfecte kookpan te zien.”

E-marketingspecialist Laurence Boulanger van Groupe SEB waakt erover dat de producten eerlijk en transparant worden voorgesteld. “Laurence heeft heel goed ingezien dat uitnodigende en heldere productadvertenties heel belangrijk zijn”, zegt Paul. “Met een correcte beschrijving, titels met de juiste zoekwoorden en duidelijke afbeeldingen. Als mensen weten wat ze kopen, is de kans groot dat het product voldoet aan de verwachtingen en dat ze dus een goede score geven.”

Die hoge score is één van de parameters waarop het algoritme zich baseert om een product een hoge plaats op de zoekpagina toe te bedelen. “Net als de prijs en de levertermijn”, zegt specialist Paul Koole. “Maar dat is niet alles: het algoritme bepaalt ook samen met het bedrag dat je biedt, of jij de bieding als sponsored product wint.”

Differentieer je aanpak

Groupe SEB maakt gretig gebruik van sponsored products als marketingtool. “Een tip om het nog beter te doen: deel het assortiment in verschillende categorieën in. Differentieer je aanpak. Een bestseller heeft allicht niet hetzelfde sponsorbudget nodig dan een nieuw product. Heb je een voorraad producten waar je vanaf wilt? Drijf je sponsorbudget op voor deze categorie. Je winstmarge daalt dan wel, maar je geraakt wel van je stock af.”

Het najaar is een bijzondere periode voor elke partner van bol.com

“De feestdagen komen eraan, slim dat de digitale marketingcampagne van Groupe SEB op volle toeren draait. Dat is een tip voor elke partner: bekijk je assortiment eens grondig, en doe dat nu. Wat is een relevant artikel om nu extra in de kijker te zetten? Pas je biedingsstrategie voor de producten in deze categorie aan.”

“Kies je moment om te adverteren. Promotiecampagnes als Black Friday lokken niet alleen meer bezoekers, de conversieratio ligt ook hoger. Het is dus slim om tijdens deze campagne heel zichtbaar aanwezig te zijn, want de kans is groter dat de mensen kopen. Dus waarom niet investeren in wat meer display advertising of sponsored products?”

Klik hier voor meer e-commerce kennis om samen door te groeien.

Klik hier en profiteer ook van de diensten die je helpen zichtbaarder te worden via bol.com

FLAIR STORIES