
'Moderne luxe betekent sociaal en ecologisch verantwoord zijn.'
Luxemerk Burberry zal onverkochte kleding niet langer vernietigen en wordt bontvrij
Goed nieuws: Burberry zal onverkochte kledingstukken, accessoires en cosmetica voortaan niet meer vernietigen. Het bekende Britse modehuis wil onverkochte kledingstukken vanaf nu vaker hergebruiken of weggeven. Bovendien zal bij toekomstige collecties geen bont meer worden gebruikt.
Het modehuis Burberry kreeg tonnen kritiek toen uit hun jaarlijkse rapport bekend raakte dat het in het afgelopen jaar voor maar liefst 28 miljoen pond aan producten had laten vernietigen. Onverkochte kledingstukken, handtassen en cosmetica vernietigen is een betreurenswaardige strategie die nog steeds door verschillende luxemerken wordt gehanteerd. Op deze manier willen ze de exclusiviteit van hun producten in stand houden en hun intellectuele eigendom beschermen zodat andere, goedkopere merken hun ontwerpen niet kunnen namaken. Dat terwijl er op talloze plaatsen in de wereld armoede heerst, zorgde uiteraard voor erg veel commotie. ‘Ze tonen geen respect voor hun eigen producten, het harde werk en de natuurlijke bronnen die nodig waren om ze te maken’, klonk het bij Greenpeace.
Burberry pakt het voortaan dus gelukkig helemaal anders. Ze kondigden aan dat ze een strategie hebben ontwikkeld die de verspilling in de mode-industrie net zal tegengaan. ‘Moderne luxe betekent sociaal en ecologisch verantwoord zijn’, deelt chief executive Marco Gobbetti mee in het officiële persbericht.Vanaf nu zullen ze vaker stuks recycleren, herstellen en weggeven. Greenpeace moedigt de beslissing aan en hoopt dat andere modemerken het goede voorbeeld van Burberry zullen volgen.
It's high time for the whole fashion industry to start dealing with overstock at its source: by slowing down production and re-thinking the way it does business.https://t.co/xYa2QWyWVm
— Greenpeace International (@Greenpeace) September 6, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ook geen bont meer
De nieuwe strategie van het modehuis houdt ook in dat de toekomstige collecties geen bont meer zullen bevatten. In de debuutcollectie van de nieuwe creative designer, Riccardo Tisci, die eind deze maand zal getoond worden, zal dus geen bont te zien zijn. En ook de bestaande stuks met bont zullen geleidelijk aan verdwijnen.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier