Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Mango Committed

Een kritisch verdict, waarin we positieve ontwikkelingen belichten en pijnpunten blootleggen.

DOSSIER DUURZAAMHEID: zo milieuvriendelijk zijn C&A, Mango en Primark

Catherine Kosters

Fast fashion en sustainability staan lijnrecht over elkaar en toch zetten steeds meer merken in op duurzaamheid. Deze week nemen we in Flair de inspanningen van de grote kledingketens onder de loep met één grote vraag: hoe milieuvriendelijk is de Meir? Vandaag: C&A, Mango en Primark.

De methodologie


We legden elk merk dezelfde vragen voor: hoeveel procent van de huidige collectie bestaat al uit duurzamere materialen, welke stappen zet het merk om de milieu-impact te beperken – denk aan recyclageprogramma’s en een streven naar circulariteit – en wat zijn de concrete doelstellingen inzake duurzaamheid naar de toekomst toe? Vervolgens checkten we de score van elk merk in de Fashion Transparency Index van organisatie Fashion Revolution, die merken doorlicht op basis van de informatie die ze vrijgeven over beleid, bestuur, leveranciers, productieketen, mensenrechten en klimaatinspanningen.

Al deze informatie legden we voor aan duurzaamheidsexperte Bie Noé van B.right. Noé startte in 2016 met de eerste duurzame shoppingtours van België, organiseert inspiratiesessies voor bedrijven en verenigingen en creëert duurzame trajecten op maat. Voor elk merk kwam ze tot een kritisch verdict, waarin ze positieve ontwikkelingen belicht en pijnpunten blootlegt. Op die manier wil ze de consument sensibiliseren: ‘Er moet een mentaliteitswijziging komen. Koop minder, kies voor milieuvriendelijke materialen en draag zorg voor je kleding. Als je een stuk één jaar langer draagt, verminder je de CO2-uitstoot met 25%. Ook dàt is duurzaamheid.’

De score van C&A


Duurzame materialen: 40 % duurzamere materialen in de volledige collectie en 71 % organisch katoen. C&A is de grootste afnemer van deze katoensoort en ontwierp als eerste retailer items met gold-level Cradle to Cradle-certificering. Dat betekent dat de items geproduceerd werden zonder schadelijke stoffen of overtollig afval en 100 % herbruikt of gerecycleerd kunnen worden.

  • Transparency Index: 60 %.
  • In-store recyclage: in samenwerking met I:Collect.
  • Doelstellingen: 100 % duurzaam katoen tegen 2020. Twee derde van de collectie duurzamer tegen 2020.
  • Het verdict van de duurzaamheidsexpert: ‘C&A is doordacht bezig met duurzaamheid. Dat zie je aan het werk van de C&A Foundation en aan het gamma Cradle to Cradle-producten. Deze zijn circulair en kunnen dus opnieuw als grondstof voor andere items dienen. Hopelijk kan het merk deze innovatie stilaan uitrollen naar de rest van de collectie. C&A bewijst dat duurzaam niet duur hoeft te zijn, maar het is wel belangrijk om als keten de waarde van kleding te benadrukken en bewust consumeren te stimuleren.’

De score van Mango


Duurzame materialen: Mango kan geen exact percentage geven voor de hele collectie. 38 % duurzamere materialen in de jeanscollectie. Duurzamere Mango Committed-lijn. In 2017 werden er 4 miljoen duurzamere items verkocht, dit cijfer zou in 2018 verdubbeld zijn (voor exacte cijfers is het wachten op Mango’s laatste Sustainability Report).

  • Transparency Index: 18 %.
  • In-store recyclage: in samenwerking met Koopera. Het programma bestaat nog niet in ons land.
  • Doelstellingen: 50 % van de jeanscollectie duurzamer tegen dit najaar. 50 % duurzaam katoen tegen 2022.
  • Het verdict van de duurzaamheidsexpert: ‘Met 18 % in de Transparency Index is Mango de slechtste leerling van de klas. De Committed-lijn is een mooi begin en voor bepaalde productgroepen zoals jeans wordt er al op duurzaamheid ingezet, maar denkt het merk ook verder na? Mango hinkt achterop en moet sneller proberen schakelen.’

De score van Primark


Duurzame materialen: Primark kan geen exacte percentages geven, maar lanceerde wel een Sustainable Cotton Programme. Tegen 2022 zullen meer dan 30.000 katoenboeren in India en Pakistan zijn opgeleid om duurzamer te telen. Momenteel produceert Primark verschillende basics uit duurzaam katoen, waaronder een pyjama en jeans.

  • Transparency Index: 30 %.
  • In-store recyclage: in samenwerking met liefdadigheidsinstelling Newlife worden onverkochte kleding en samples verzameld, gesorteerd en gerecycleerd. De opbrengst gaat naar mindervalide en terminaal zieke kinderen. Binnenkort zal Primark een recyclageprogramma voor klanten lanceren.
  • Doelstellingen: 100 % duurzaam katoen op lange termijn.
  • Het verdict van de duurzaamheidsexpert: ‘Door de extreem lage prijzen geldt Primark als schoolvoorbeeld van fast fashion, de antipode van duurzame mode. Dankzij initiatieven als het Sustainable Cotton Programme schiet het merk eindelijk uit de startblokken, maar sustainability staat hier nog steeds in de kinderschoenen. Primark heeft de eerste stappen gezet en nu wordt het hoog tijd om die te integreren in een duurzaam businessmodel met concrete doelstellingen.’


Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '